Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]: Dode toetsen werken plotseling niet meer  (gelezen 20390 keer)

Offline (c)RJ

  • Lid
[OPGELOST]: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Gepost op: 2009/11/24, 12:25:51 »
Zonder dat ik iets aan mijn taal- of toetsenbordinstellingen heb veranderd, werken sinds vanmorgen de zogeheten dode toetsen niet meer. Aldus kan ik nu geen diacritische tekens meer samenstellen (accenten, trema, etc.).

Dit waren (en zijn nog steeds) de gebruikte instellingen:
Toetsenbordmodel: Algemeen 105-toetsen (internationaal) PC
Indeling: VS Internationaal (met dode toetsen)

Ik heb reeds wat andere (merk- en type-specifieke) instellingen geprobeerd maar niets lijkt verbetering op te leveren.

Enig idee?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 13:09:34 door (c)RJ »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 15:03:04 »
Klik eens op de knop: "op het hele systeem toepassen".
Misschien zet hij nu opnieuw alles in en werkt het terug.

Maakt dat wat uit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 15:07:47 »
Dat had ik vanmorgen al geprobeerd. Maakte niets uit.

Ook het aan- of uitvinken van Aparte groep voor elk venster maakt geen verschil (voordat je het vraagt).

Offline CasB

  • Lid
    • Mijn geekblog
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/24, 15:13:42 »
Misschien omdat ze dood zijn? :D

Ik had hier ook last van, heb een tijdje zitten prutsen met de instellingen van het keyboard voordat hij het weer goed deed.

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 15:18:01 »
@CasB: gunst, heb jij tijdens de lunch een clown ingeslikt? Je bent zooo lollig... ;-)

Verlicht me met je kennis (lees: gepruts)!

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/25, 17:58:02 »
CasB... heir4c... anyone? Het blijft akelig stil!

Ik kan al twee dagen niet eens meer normaal een stuk tikken, omdat ook de enkele en dubbele aanhalingstekens niet meer naar behoren werken. (Vooral de dubbele aanhalingstekens vormen een ergernis: ik krijg nu een trema in beeld...)

Noodgewongen ram ik mijn teksten nu dus in op Windows-bakkies. Dat willen we toch niet, is het wel?!  ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/25, 19:57:43 »
CasB... heir4c... anyone? Het blijft akelig stil!

Ik kan al twee dagen niet eens meer normaal een stuk tikken, omdat ook de enkele en dubbele aanhalingstekens niet meer naar behoren werken. (Vooral de dubbele aanhalingstekens vormen een ergernis: ik krijg nu een trema in beeld...)

Noodgewongen ram ik mijn teksten nu dus in op Windows-bakkies. Dat willen we toch niet, is het wel?!  ;)

Jawel. Als er niet meer voor nodig is om iemand aan een dergelijk systeem te helpen?
Windows is prima voor mensen zonder enige ondernemingslust.
Ook zonder die tekens valt het forum prima te doorzoeken hoe een toetsenbord in te stellen.

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/25, 20:07:45 »
Jawel. Als er niet meer voor nodig is om iemand aan een dergelijk systeem te helpen?
Windows is prima voor mensen zonder enige ondernemingslust.
Ook zonder die tekens valt het forum prima te doorzoeken hoe een toetsenbord in te stellen.

Het ontbreekt mij bepaald niet aan ondernemingslust, en dat toetsenbord heb ik ooit ook eigenhandig ingesteld. Wat ik niet vermag te begrijpen is waarom die instellingen plotseling zijn gewijzigd, zonder dat ik daar iets aan heb bijgedragen. Die Ubuntu-leiptop heeft gewoon (net als anders) de hele nacht aangestaan, en huppekee: de volgende morgen kon ik geen diacritische tekens meer typen. In kennelijke tegenstelling tot jou ben ik geen Einstein en vraag ik gewoon om hulp. Niet om vervolgens te worden afgekat... Politesse is ook een ding.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 20:11:09 door (c)RJ »

Offline Dave

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/25, 20:53:13 »
Ik kat niks af. berust gewoon in wat je zelf wilt.

Citaat
Noodgewongen ram ik mijn teksten nu dus in op Windows-bakkies. Dat willen we toch niet, is het wel?!

en dat omdat de leestekens niet meewerken.
Je zegt het zelf al. Je kunt het wijzigen maar na een herstart is het weer terug. Dus wordt het niet opgeslagen.
Zonder windows is dat ook te concluderen.


Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/25, 21:23:20 »
Ik kat niks af. berust gewoon in wat je zelf wilt.

Sorry hoor, maar dit is te onbenullig om nog serieus op in te gaan.

Heeft iemand anders nog constructieve aanwijzingen?

Offline Dave

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/25, 22:09:22 »
Nu zocht ik dit topic even terug om de resultaten van een gerichte zoekopdracht te plakken maar heb al spijt van de verspilde moeite.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/26, 11:33:10 »
kijk hier eens naar:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/toetsenbordindeling-vs-internationaal-met-dode-toetsen-werkt-niet-meer/

Dank voor de link. De Section "InputDevice" bleek inderdaad te ontbreken in de file xorg.conf. Ook na aanpassing van het bestand (gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf) opslag en herstart blijft het systeem de invoer van diacritische tekens hardnekkig weigeren.

Heb ik nog factoren over het hoofd gezien? Mind you: ik ben een beginnend gebruiker (sedert september j.l.).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/26, 11:49:38 »
Mja....
Via Systeem>Voorkeuren>Toetsenbord kan je nog eens proberen via de knop: "toevoegen". Zoek daar op je instellingen en klik op toepassen.

Of je koppelt het toetsenbord af en terug aan. Of afkoppelen en herstarten zonder toetsenbord en daarna pas je toetsenbord terug insteken. Het zijn wat lapmiddelen maar het kan soms herstellend werken.

Heb zelf bijvoorbeeld via Ctrl+Alt+F-toets waarmee je in een terminal omgeving komt problemen met het herkennen van het toetsenbord. Moet meerdere malen mijn CapsLock in en uitdrukken voor het herkend word, anders kan ik niet inloggen. Rare toestanden, maar ja,

Nog een mogelijkheid is de software voor het toetsenbord herinstalleren, maar weet niet direct welke pakketten daarvoor verantwoordelijk zijn.

Aan de anderen: weet iemand dit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/26, 12:11:40 »
Via Systeem>Voorkeuren>Toetsenbord kan je nog eens proberen via de knop: "toevoegen". Zoek daar op je instellingen en klik op toepassen.

Of je koppelt het toetsenbord af en terug aan. ---==[knip]==---

Je eerste suggestie had ik al uitgeprobeerd, opnieuw zonder resultaat. Af- en aankoppelen van het toetsenbord gaat wat lastig met een notebook: dan zou ik het ding voor de helft moeten slopen (en vervalt de garantie...).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/26, 12:18:55 »
 =D =D =D
Sorry, even uit het oog verloren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/26, 12:39:30 »
Heb je misschien Numlock aan staan, dat is ook al eens het geval geweest bij iemand?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline (c)RJ

  • Lid
[OPGELOST]: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/26, 12:53:28 »
Heb je misschien Numlock aan staan, dat is ook al eens het geval geweest bij iemand?

Nee, maar ik heb zojuist - geheel op eigen kracht - de oplossing gevonden...

...tromgeroffel:

Na een herinstallatie van SCIM (via Synaptic pakketbeheer) lijkt alles weer naar behoren te functioneren.

Allen bedankt voor het meedenken.

Nu nog even het woordje [OPGELOST] in de topic header zien te krijgen. Hoe werkt dat op dit forum?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 12:56:50 door (c)RJ »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/26, 12:57:58 »
Das ook gelukt zie ik [Opgelost] Top dat het opgelost is  ;)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/26, 13:01:51 »
Das ook gelukt zie ik [Opgelost] Top dat het opgelost is  ;)

Ja maar: dringt dat ook door tot de topiclijst? Daar zie ik (ook na het verversen van de pagina) nog niets veranderen...

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/26, 13:06:26 »
hahaha nee idd ik zie het je moet even terug naar het eerste bericht en daar in je bericht aan de rechterkant op veranderen drukken en dan dat onderwerp veranderen door er [Opgelost] voor te zetten.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline (c)RJ

  • Lid
Re: Dode toetsen werken plotseling niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/26, 13:11:00 »
hahaha nee idd ik zie het je moet even terug naar het eerste bericht en daar in je bericht aan de rechterkant op veranderen drukken en dan dat onderwerp veranderen door er [Opgelost] voor te zetten.

Tssjjj... dat ik daar nou zèlf niet op was gekomen. Bedankt!