Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raad gevraagd: Vaarwel PC, welkom nieuwe PC  (gelezen 794 keer)

Raad gevraagd: Vaarwel PC, welkom nieuwe PC
« Gepost op: 2007/11/21, 15:22:18 »
Ik draai al een aantal jaren met een zelfgebouwde PC.
Nu krijg loop ik tegen wat tekortkomingen aan(zoals snelheid, te weinig geheugen) en onderdelen die de geest gaan geven(DVD writer).
Ik ben wat luier geworden dus ik denk koop er een nieuwe zonder besturingssysteem.
Nu had ik dit gevonden bij Paradigit: http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2106
Is dit een beetje een systeem waar Ubuntu 7.10 mee overweg kan, of zeggen jullie je kan toch beter zelfbouwen of ergens anders een systeem kopen.
Een tweede vraag kan ik mijn huidige SATA II in het nieuwe systeem hangen en herkent Ubuntu de nieuwe hardware en past Ubuntu de drivers aan.
Ik denk dat ik de oude PC als server ga gebruiken, is het toch niet helemaal exit voor het Ouwe beestje.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Raad gevraagd: Vaarwel PC, welkom nieuwe PC
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/21, 15:54:52 »
Wat ik zou doen:
- klik eens op "meer" bij de moederbordkeuze: ik zou de Asus P5B kiezen met de Intel P965 chipset. Intel chipsets zijn altijd het allerbeste voor Linux.
- het tientje wat je daarmee uitspaart, zou je kunnen gebruiken om een harde schijf te kopen die 70 GB groter is.
- geheugen: gooi er 20 euro extra tegenaan en pak zodoende 2 GB RAM i.p.v. 1 GB.

Maar: doe zeker een proefrit in de winkel, met de Ubuntu LiveCD. Dan weet je zeker dat alles lekker werkt op die harde waar.

Raad gevraagd: Vaarwel PC, welkom nieuwe PC
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 20:18:40 »
Dank je pjotr123 voor je advies.
Ik zal zeker een cd meenemen naar de winkel ik denk alleen niet dat ze de configuratie hebben staan  zo als jij adviseert. Alhoewel je weet het nooit.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Raad gevraagd: Vaarwel PC, welkom nieuwe PC
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/21, 20:23:49 »
Ik heb even een snelle zoektocht gedaan: het is mogelijk dat de Asus P5B problemen geeft in Linux, wegens de aanwezigheid van een jmicron controller. Vergeet mijn advies maar even wat het moederbord betreft.....