Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hij doet 't niet meer ...  (gelezen 570 keer)

Offline Graads

  • Lid
Hij doet 't niet meer ...
« Gepost op: 2008/02/27, 15:59:36 »
Het volgende overkwam mij.
Bij het eindigen van een sessie plotseling veel tekst over mijn scherm die eidigde in de mededeling dat de automatische filescheck (fsck) niet lukte en ik werd uitgenodigd als 'root' in te loggen voor een handmatige check. Met enig voordeel van de (oer) DOS-tijd en heel veel geluk lukt het om met fsck /dev/sda3/ die handmatige check op gang te brengen. Wat er daarna volgde kan ik onmogelijk navertellen maar het had veel weg van uit een hoge boom vallen en op je voeten terecht komen. Het uiteindelijke resultaat is dat alles met hulp van de goden weer werkt. Dat is mooi maar het maakt me wel erg afhankelijk van die goden. (Misschien ten overvloede vermeld ik nog even dat opstarten in de 'recovery-mode' en onder de oudere kernel (zeg ik dat goed?) allemaal hetzelfde aanbod tot handmatige correctie als 'root' deden)

Mijn eerste vraag is: is er al een iemand geweest die voor dummies heeft opgeschreven welke dingen je wel (en vooral niet) moet doen? Zo'n papiertje kan ik dan in dergelijke noodgevallen naast m'n toetsenbord  leggen en braaf volgen (even niet vergeten dat alle hulp op deze prachtige site op zo'n moment onbereikbaar is). Of is Linux toch alleen iets voor 'command-line-tijgers'
Mijn tweede vraag (ik durf hem haast niet te stellen): Is er een groep van liefhebbers in het land die je te hulp kunt roepen voor gevallen zoals ik beleefde?

Wat gegevens:
Mijn systeem is een dual-boot systeem met Kubuntu en Windows XP

Hij doet 't niet meer ...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/27, 17:07:16 »
Op je laatste vraag?

Kijk eens rechts van het forum en zie daar met grote letters "Steunpunten" staan.

Over het algemeen kan je help intypen of krijg je in console van Linux zelf de oplossing aangedragen om een probleem op te lossen.

Dit is de kracht van Linux.
Als er dus iets fout gaat geeft hij zelf aan wat je moet doen om het probleem op te lossen.

Veel kan je ook nog hier vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

En je kan altijd met een volledig systeem werken, al ruk je de HD uit je kast.

De Ubuntu cd is niet voor niets een Live-cd.

Dus werkt je systeem niet meer boot je gewoon van de cd en vraag je hier op het forum naar de oplossing, of via IRC of zoek je met google.

Eruit komen kan dus kinderspel zijn.

en bedenk altijd:

Voor elk probleem is een oplossing.
  Dus dat is het probleem niet.
De oplossing. Dat is het probleem.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Graads

  • Lid
Hij doet 't niet meer ...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/28, 10:09:59 »
Citaat van: Gandyman
Op je laatste vraag?

Kijk eens rechts van het forum en zie daar met grote letters "Steunpunten" staan.

Over het algemeen kan je help intypen of krijg je in console van Linux zelf de oplossing aangedragen om een probleem op te lossen.

Dit is de kracht van Linux.
Als er dus iets fout gaat geeft hij zelf aan wat je moet doen om het probleem op te lossen.

Veel kan je ook nog hier vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

En je kan altijd met een volledig systeem werken, al ruk je de HD uit je kast.

De Ubuntu cd is niet voor niets een Live-cd.

Dus werkt je systeem niet meer boot je gewoon van de cd en vraag je hier op het forum naar de oplossing, of via IRC of zoek je met google.

Eruit komen kan dus kinderspel zijn.

en bedenk altijd:

Voor elk probleem is een oplossing.
  Dus dat is het probleem niet.
De oplossing. Dat is het probleem.
Dit is het zetje dat ik nodig had. Bedankt!

PS. Je hebt het helemaal door. Wie wil er nu een leven zonder problemen, ontzettend saai toch?

Hij doet 't niet meer ...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/28, 12:56:52 »
Hahahahah ja het moet wel interesant blijven he ???

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D