Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?  (gelezen 1142 keer)

Offline heian

  • Lid
error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Gepost op: 2020/01/07, 18:02:16 »
Hoi,

Mijn Lenovo - desktop  (Thinkcentre Edge 71)  met Ubuntu 18.04 heeft het begeven.
Deze pc wordt alleen voor downloaden en wat internetten gebruikt, nooit echt met de terminal bezig geweest.

Kan iemand me vertellen wat er loos is en helpen de pc weer aan de gang te krijgen, of anders de /home/download directory
helpen te redden?


Re: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/07, 22:25:25 »
Hallo, het lijkt erop dat je schijf problemen heeft, sommige sectoren zijn niet leesbaar. Probeer de opdrachten in te typen die onderaan de meldingen staan, wie weet helpt je dat verder.

Is dat niet het geval, dan is het in principe nog steeds mogelijk om je data te redden. Maar eerst die opdrachten uitvoeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/07, 22:27:59 »
Volgens een blogpost hier had dit te maken met een (sterk) beschadigd bestandssysteem op de harde schijf (computer op het verkeerde moment zonder stroom gezet? Anders mogelijk harde schijf die het begeven heeft.)

Als het geen hardwarefout is, dan kan het mogelijk hersteld worden door de systeemschijf te controleren en te checken. In jou output zie ik dat het ergens met schijf "/dev/sda" te maken heeft.

  • Start een live sessie op vanaf een live USB of DVD (= opstarten vanaf een opstartbare installatie USB of DVD)
  • Terminal openen
  • Kijken welke partities er allemaal op sda staan: "sudo blkid | grep -v /loop". Schijf is sda, partities zijn sda1, sda2, enz.
  • Die partitie (of partities) waar bij staat "TYPE="ext4"" checken: "sudo fsck -fy /dev/sda#" (waarbij je # vervangt door het partitienummer)

Als dat lukt, zal je minstens al je bestanden kunnen recupereren. Klik dan in bestandsbeheer op de herstelde partitie om ze aan te koppelen en kopieer te redden bestanden naar een andere harde schijf.

Dan kan je zien of je systeem weer opstart. Zelfs als het opstart is het, bij dergelijke grote partitiebeschadiging, niet zeker dat alles nog intact is.  Ik zou toch herinstalleren.

Offline heian

  • Lid
Re: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/09, 20:55:42 »
Bedankt allebij voor het meedenken.

Als ik de opdrachten uitvoor die er bij de errors staan, komt er een hele boel meldingen maar de pc gaat niet door.

De andere opdracht uitgevoerd, er komt wat data uit en gaat de computer ook niet verder.
Het vreemde is, dat ik meestal de /home partitie op een apparte partitie installeer. (welke eerder is aangemaakt tijdens installatie)
Verwachte dus eigenlijk nog een Sda3 te zien als Ext4. (of vergeten dit deze keer te doen)  De schijf totaal is 2Tb.

Is er nog iets dat ik verder zou kunnen proberen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/10, 09:27:43 »
Je schermafdruk toont aan dat je sda1 aangekoppeld is. Je kan dus alvast een kopie proberen maken van gegevens.

Offline heian

  • Lid
Re: error meldingen bij het opstarten. harddisk gecrashed?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/12, 23:12:48 »
kleine update:

Ik heb geprobeerd om bestanden van Sda1 te kopieren naar een externe schijf, maar er stond geen relevante data op deze partitie. Vermoedelijk heeft alles op de
verdwenen  /home partitie gestaan.  Pech gehad dus.
Bij het opnieuw installeren werd de oude /home partitie als een unknown file system aangegeven, het formateren naar Ext4 mislukte twee keer.
Ja, soms wat ongeduldig geweest en de computer met de harde hand uitgezet.  Voortaan maar netjes op de juiste mannier uitzetten, idd.
Bedankt voor de hulp allebei!