Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shotwel probleempjes  (gelezen 679 keer)

Shotwel probleempjes
« Gepost op: 2012/07/31, 13:19:14 »
hoi,

er is al het een en ander voorbij gekomen over shotwel, maar heb nog wat 'issues'.

Wat ik een nadeel vind is dat de foto's in de oorspronkelijke mappen ongewijzigd blijven staan. Als ik denk aan een fotomanager dan wil ik veranderingen kunnen doorvoeren aan de fotobestanden (opruimen, beheren, back-up maken). Er schijnt wel een optie te zijn om de foto's in te laden naar de 'shotwel bibliotheek' maar waar die verstopt staat in de directory weet ik niet. Zou handig zijn om te weten en zo een externe back-up te kunnen maken. Iemand ideeën of ervaringen?

Een ander nadeel vindt ik dat je foto's niet direct kunt kopieren en plakken, zoals bijvoorbeeld in ACDSEE. Zou een erg handige oplossing zijn. Of hebben mensen ideeën om dit anders te doen?

Dan nog een vraag; is shotwel te gebruiken als bieb voor video-fragmenten? Of raden jullie iets anders aan?


Re: Shotwel probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/31, 13:31:44 »
1 Voorkeuren --> Metadata naar bestanden schrijven
2 De Shotwell-bibliotheek is de map die je in de voorkeuren hebt opgegeven, dus bijv. je Afbeeldingen-map.
3Als bieb voor videofragmenten werkt Shotwell ook prima, maar de nadruk van het programma ligt op foto's.

Re: Shotwel probleempjes
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/31, 14:48:26 »
okee,

bedankt voor de snelle reactie, ik ga 1 en 2 nog eens even uitproberen.

Zijn er programma's die een aanrader zijn voor het importeren (bijvoorbeeld van videocamera) en archiveren  van videofragmenten??