Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe laptop opschonen voor verkoop?  (gelezen 9545 keer)

MartinW

  • Gast
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Gepost op: 2008/02/16, 17:08:23 »
Hallo,

Ik heb een laptop met Ubuntu 7.10 die ik wil verkopen. (Op de nieuwe komt toch ook weer Ubuntu ;))
Hoe kan ik het beste alle persoonlijke gegevens verwijderen?
Hoe kan ik de gebruikersnaam resetten naar bv "admin"?

Het wachtwoord om in te loggen heb ik al kunnen wijzigen in "0000" :)

Nu blijft nog het wachtwoord over van mijn draadloze internetverbinding. Als ik verbinding maak met het netwerk, wordt een "standaard sleutelring" gevraagd. Dit is nog mijn oude inlog wachtwoord. Hoe is deze te resetten?

Martin

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 17:10:19 »
Zou het niet beter zijn om die harde schijf volledig te wissen, te overschrijven met nullen, nog eens te wissen, te herformateren en er dan gewoon opnieuw een OEM-versie opnieuw te installeren ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 17:10:56 »
De beste manier is volgens mij een propere installatie van Ubuntu erop zetten en dan ook formatteren aanvinken bij de installatie, daarna alle updates binnenhalen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

MartinW

  • Gast
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 17:38:34 »
Dank voor de reacties. :)

Formatteren en een schone installatie is misschien het veiligst. Maar de laptop die ik nog niet zo lang heb gebruik ik eigenlijk alleen maar voor een beetje internet en om Ubuntu te leren ontdekken :) . De browsergeschiedenis en wachtwoorden die onthouden worden, kunnen natuurlijk gewist worden.
Ik heb een laptop (IBM Thinkpad X20) zonder CD/DVD. Als ik Ubuntu opnieuw wil

installeren, zal ik de harde schijf over moeten zetten in mijn desktop pc. Is een heel gedoe, dus zou ik liever niet doen....

Ook heb ik al geprobeerd om de laptop via pxe te laten booten, maar dat is me ook nog niet gelukt. :/

Martin

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 18:01:27 »
Je kan een nieuwe gebruiker maken, die in de admin groep doen (zodat die root rechten kan krijgen) en dan je eigen account en home map verwijderen.
Dan zou (bijna?) alle persoonlijke informatie verdwenen moeten zijn.

MartinW

  • Gast
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/16, 18:07:04 »
Johan, bedankt, dat ga ik eens proberen!

Martin

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/16, 18:58:40 »
Citaat van: Johanvd
Je kan een nieuwe gebruiker maken, die in de admin groep doen (zodat die root rechten kan krijgen) en dan je eigen account en home map verwijderen.
Dan zou (bijna?) alle persoonlijke informatie verdwenen moeten zijn.
Moet je dan niet ook, na het verwijderen van je eigen home-map en gebruikersaccount, die andere (nieuwe) gebruiker een nieuw nummer geven (1000 geloof ik), opdat die de echte hoofdgebruiker wordt, degene die dus echt nieuwe gebruikers kan bijmaken.  Ik weet niet echt of "gewone" admin-rechten volstaan om nadien ook nieuwe gebruikers te kunnen maken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/16, 19:15:59 »
1 keer snel formatteren heeft geen zin... de partitie wordt niet geformatteerd. de tabel wordt alleen leeg gemaakt... er is erg simpele software te verkrijgen om schijven te scannen en een tabel te herstellen...

de vraag is echter of er voor iemand anders wat intressants op te vinden staat en of deze persoon de kennis heeft om data van een  (geformatteerde schijf) te halen...

met nullen en enen beschrijven werkt inderdaad ook goed :)

gewoon nieuwe installatie is ook prima

MartinW

  • Gast
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/16, 20:27:40 »
Het is gelukt!

Nieuwe account gemaakt met susteem=>beheer=>gebruikers en groepen Administrator rechten toegekend.
Wissen van mijn persoonlijke map met bestandsbeheer was niet mogelijk. Via console $sudo nautilus kon de map wel verwijderd worden.

@Geurt
Met de nieuwe admin account (die nu nummer 1001 (grijs) heeft) kan ik gewoon een nieuwe gebruikersaccount aanmaken.

Dank voor alle reacties! :)

Martin

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/16, 21:20:45 »
Even praktisch.
Er zijn verdomd weinig mensen die je laptop willen kopen als er linux op staat.
Dus ik zou m gewoon formatteren ;)
Degene die 'm wel met linux willen kopen zullen er ongetwijfeld een clean install opzetten nietwaar.

Monk.

Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/16, 21:42:05 »
Citaat van: Monkwarrior
Even praktisch.
Er zijn verdomd weinig mensen die je laptop willen kopen als er linux op staat.
Dus ik zou m gewoon formatteren ;)
Degene die 'm wel met linux willen kopen zullen er ongetwijfeld een clean install opzetten nietwaar.

Monk.
Als ik een laptop zou kopen nieuw of tweedehands dan moet er een os systeem erop zodat ik kan kijken of alles werkt.

John

MartinW

  • Gast
Hoe laptop opschonen voor verkoop?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/29, 00:02:19 »
Uiteindelijk toch maar de hele boel geformatteerd en Ubuntu vers geinstalleerd :)
De koper was juist oip zoek naar een systeem met Linux.

Nu heb ik een nieuwere IBM Thinkpad, een X31. Win XP stond voor geinstalleerd, maar nu heb ik een dual boot met Ubuntu 7.10. De hardware functioneerd prima! :)

Martin