Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??  (gelezen 12101 keer)

Offline Elles

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Gepost op: 2008/01/31, 18:08:55 »
ik wil heel graag met linux werken maar ook zo nu en dan xp.
en er zijn vele opties er is een mooie uitleg over dat alles op 1 harde schijf kan.
Jullie hebben mij al gerust gesteld dat een dual boot geen kwaad kan
ben bijna overtuigd...maar ben toch een beetje huiverig dat ze elkaar "afmaken
is gewoon niets wetende angst..want ben een pc leek dan ben je gouw huiverig helaas.

toen dacht ik kan het ook op deze manier?

op harde schijf 1 xp
en op harde schijf 2 linux

kan nergens een mooie nl howto vinden over installeren op de tweede schijf.
(of is dat nodig? gewoon een live cd in pc  pleuren en installatie op 2de harde schijf zetten en linux zijn eigen gang gaan??)

dan kom ik op probleem 2
als ik de pc opstart komt er ook een boot menu?
of moet ik dat via Bios kiezen?
of.........

beetje verwarrend dus.
is het handig een 2harde schijf met een OS?
wat is jullie ervaringen met dit onderwerp?
en wat moet een pc leek van dit onderwerp weten en waar kan ze dat vinden?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Quatroking

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 18:11:36 »
Ik heb zelf een dualboot met vista, waarvan vista op de eerste partitie zit, en linux op de tweede. geen problemen bij installatie ofzo, helemaal niks raars. Het bootmenu werd automatisch aangemaakt, en windows word er ook in vermeld :D

johnydoe

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 18:20:48 »
in dit geval gaat het niet om partities, maar om 2 fysieke harde schijven quatroking. dat kan dan ook heel goed, sterker nog, dat is wat mij betreft de aan te raden manier van werken!

tijdens de installatie van ubuntu kun je aangeven op welke harde schijf dan geinstalleerd moet gaan worden en je kunt de installer dan de partitieindeling zelf laten kiezen.

je krijgt dan het zgn grub boot menu, daarin komen dan de opties om zowel windows als ubuntu te laden, geen centje pijn. ik denk dat het tijd wordt om de cd erin te doen ;)


Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/31, 19:02:51 »
Volgens mij kan het prima, Het is namelijk geen enkel probleem om ubuntu harde schijf als 1e harde schijf te zetten. Dit kan je eenmalig in de bios doen of zelfs gewoon door de draadjes in je comp omtedraaien.

Offline nor

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/31, 19:20:17 »
Windows zit op 1e HD en Ubuntu op 2e HD. Het was niet zo moelijk. Bij de installatie moet je juiste harde schijfje selecteren.

Of ik nog nadeel kan bedenken? Misschien als 1e HD waar Windows erop zit begeeft, dan krijg ik nooit meer bootmenu te zien :P

Offline Elles

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/31, 21:06:37 »
Citaat van: pjotr123
Ik raad het af:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/201980#p201980

en
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13653
het is voor een leek een erg technisch draadje hoor.
maar als ik het goed begrijp  kan er een probleem veroorzaken in de "grub" (weet niet wat het is maar denk dat te maken heeft met opstarten ofzo)

maar als ik je draadjes verder leest is het weer opgelost.(dus het is ook op te lossen dus)
en loopt het nu nog steeds goed je beide OSen op je 2 harde schijven?

Citaat van: johnydoe
ik denk dat het tijd wordt om de cd erin te doen wink
ben zeker rijp voor linux!! want ik werk met veel plezier op mijn reserve pc met linux!!

alleen ben ik nog aan het uitzoeken wat handiger/veiliger is een dualboot op 1 harde schijf of dat iedere OS een eigen schijf heeft.(in dat geval moet in nog voor een 2de harde schijf sparen)

overigens vraag ik aan een andre ict vriend voor mij dat klusje wil klaren, ben bang dat ik het verprutst..ben namelijk geen pc kenner :/
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/31, 22:06:48 »
Hoe groot is je win hardeshijf?
Gebruik je der veel van?
Want als het een beetje grote schijf is en je hebt niet grote hoeveelheden aan data der op dan kan je prima dual boot op 1 schijf doen. Scheeld weer goed geld.
Dit werkt erg makkelijk je zit alleen met een kans (erg erg klein heb het zelf nog nooit gezien of in nabije omgeving van gehoord) dat je windows ook overnieuw moet installeren omdat er iets fout kan gaan tijdens het aanmaken van de partitie. Maar volgens mij is dit een te klein risico om bang  voor te zijn.

Offline Dave

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/31, 22:13:13 »
zou de schijven omwisselen in het bios of fysiek.
dan komt grub op de linux schijf. zou je die schijf uitschakelen of de startvolgorde weer wijzigen start windows weer op met z'n eigen mbr wat zo intakt blijft.

Offline Elles

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/31, 22:50:04 »
Citaat van: Dwarrel
Hoe groot is je win hardeshijf?
Gebruik je der veel van?
Want als het een beetje grote schijf is en je hebt niet grote hoeveelheden aan data der op dan kan je prima dual boot op 1 schijf doen. Scheeld weer goed geld.
Dit werkt erg makkelijk je zit alleen met een kans (erg erg klein heb het zelf nog nooit gezien of in nabije omgeving van gehoord) dat je windows ook overnieuw moet installeren omdat er iets fout kan gaan tijdens het aanmaken van de partitie. Maar volgens mij is dit een te klein risico om bang  voor te zijn.
mijn harde schijf is groot genoeg (180 GB dat is dus geen probleem)
ik werk veel met foto's en film bestanden (film bewerking) en dat wil ik op xp doen
en op linux wil ik met OO werken en interneten/chatten,en frostwire gebruiken.
en ik kan gemakkelijk een dualboot maken met zoveel GB.


maar ben toch een beetje huiverig dat ze elkaar "afmaken als ze op een schijf staan
is gewoon niets wetende angst..want ben een pc leek dan ben je gouw huiverig helaas.

en dacht aan deze oplossing schijf 1 xp en 2de ubuntu..of dat goed werkt (of omgekeerd)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/31, 22:53:31 »
Citaat van: Gohelena
maar als ik je draadjes verder leest is het weer opgelost.(dus het is ook op te lossen dus)
Het is inderdaad op te lossen, maar je maakt het jezelf een stuk lastiger. Ik ben een groot voorstander van "simpel en eenvoudig".

De simpelste oplossing is hier: zet Ubuntu gewoon naast Windows op *dezelfde* schijf. Kijk eens naar deze handleiding:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

Offline mcgyver

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/31, 23:01:36 »
Je kan het apart houden, maar het heeft geen enkel voordeel. In het begin deed ik het ook zo. Het enige dat je krijgt is dat alles "gefragmenteerd" ligt.

Offline Elles

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/31, 23:12:38 »
Citaat van: mcgyver
Je kan het apart houden, maar het heeft geen enkel voordeel. In het begin deed ik het ook zo. Het enige dat je krijgt is dat alles "gefragmenteerd" ligt.
dus eigenlijk is een dual boot op 1 harde schijf beter?

ja sorry hoor pc leeks zijn nogal bangig aangelegd (ik heb al een paar keer xp verl**t en was ook voor de ander  die mijn pc oplapte een kl**te werk om weer xp aan de praat te krijgen! en hem weer lastig te vallen om dat xp moeilijk doet bij een dual boot....
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

JimZ

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/31, 23:58:44 »
Volgens mij wordt hier een simpele en "foolproof" oplossing over het hoofd gezien.

Heb je een enigszins recente pc dan kun je tijdens de POST middels een F-toets kiezen van welke schijf (of optische drive of een USB-apparaat of desnoods floppy) je wilt opstarten. Daarvoor hoef je dus niet meer telkens in de BIOS-instellingen te duiken om de opstartvolgorde te veranderen.

Laat de Windows-schijf dus helemaal met rust en installeer Gutsy volledig op je tweede schijf inclusief de grub-bootloader en gebruik vervolgens bij het opstarten de bovengenoemde keuzemogelijkheid om te kiezen voor Windows of Ubuntu.

Of zie ik nou iets over het hoofd?

Gr,
Jim

Offline mcgyver

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/01, 02:15:50 »
Nogmaals, het kan gescheiden, maar het heeft geen enkel voordeel, wel kleine nadelen. En of je het nou gescheiden of samen doet, je hoeft niets in de bios te veranderen om te kiezen voor het ene of het andere  besturingssysteem.

Offline Roel1963

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/01, 12:27:58 »
Is het anders misschien handig om zowel XP als Gutsy op de eerste HD te installeren en de tweede HD als dataschijf te gebruiken, voor zowel XP als Gutsy?

Moet je in zo'n geval overigens de tweede HD schijf aanmerken als /home tijdens de Gutsy install?

Momfer

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/01, 13:16:39 »
Ik draai Vista op de eerste schijf en Gutsy op de tweede.
Geen enkel probleem. Is volgens mij de beste methode.
Grub geeft je gewoon de keuze welke je wilt opstarten.

Onder Vista is je 2e HDD niet meer te vinden als er Linux op staat. Komt waarschijnlijk door de EXT3 formattering.
Onder Gutsy zijn alle schijven te zien en te benaderen.

Offline Roel1963

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/01, 13:40:21 »
Citaat van: Momfer
Onder Vista is je 2e HDD niet meer te vinden als er Linux op staat. Komt waarschijnlijk door de EXT3 formattering.
Onder Gutsy zijn alle schijven te zien en te benaderen.
Dus dat maakt mijn idee ook onmogelijk? (zie bijdrage 12:27:58)

Ik maak hieruit op dat een schijf die door Ubuntu is "behandeld", onbereikbaar is voor Vista (weet niet of dit ook voor XP geldt).

Is het dan zo onmogelijk, één disk met 2 OS'en en één gedeelde dataschijf?

Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/01, 14:01:12 »
Citaat van: Roel1963
Citaat van: Momfer
Onder Vista is je 2e HDD niet meer te vinden als er Linux op staat. Komt waarschijnlijk door de EXT3 formattering.
Onder Gutsy zijn alle schijven te zien en te benaderen.
Dus dat maakt mijn idee ook onmogelijk? (zie bijdrage 12:27:58)

Ik maak hieruit op dat een schijf die door Ubuntu is "behandeld", onbereikbaar is voor Vista (weet niet of dit ook voor XP geldt).

Is het dan zo onmogelijk, één disk met 2 OS'en en één gedeelde dataschijf?
Nee dit is wat ik heb, Maar je moet niet /home in de 2e schijf zetten die moet je gewoon bij ubuntu os schijf houden. Je kan gewoon de 2e schijf ntfs maken zodat ubuntu en xp/vista beide er bij kunnen. Op die manier heb je een data schijf voor beide OSen.

johnydoe

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/01, 14:17:08 »
wanneer je vanuit windows (xp of vista) een ext3 schijf wil aanspreken, zul je hier wat speciale software voor moeten downloaden, zoals deze http://www.diskinternals.com/linux-reader/ of deze http://www.fs-driver.org/

andersom, vanuit linux een windows schijf benaderen, gaat door ntfs-3g te installeren, wat meestal standaard gebeurt in ubuntu.

Als je dus op 1 schijf windows en ubuntu zet, en de andere als data schijf houdt, is het dus verstandig om te kijken naar welk bestandssysteem je gaat gebruiken. beide zijn mogelijk, maar als je vaker met ubuntu werkt, is het wellicht gemakkelijker om deze ext3 te maken en andersom geldt natuurlijk ook.

overigens is het ook mogelijk om reiserfs en xt2 te gebruiken :)

Offline Roel1963

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/01, 14:26:42 »
Citaat van: johnydoe
Als je dus op 1 schijf windows en ubuntu zet, en de andere als data schijf houdt, is het dus verstandig om te kijken naar welk bestandssysteem je gaat gebruiken. beide zijn mogelijk, maar als je vaker met ubuntu werkt, is het wellicht gemakkelijker om deze ext3 te maken en andersom geldt natuurlijk ook.

overigens is het ook mogelijk om reiserfs en xt2 te gebruiken :)
En is het dan aan te raden de 2e schijf (of map daarin) aan te merken als /home?

Offline mcgyver

  • Lid
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/01, 16:44:31 »
Waarom zo ingewikkeld doen? het is heel makkelijk. Ik heb alles al uitgeprobeerd en wat ik nu zeg is echt het makkelijkste:

Zet Windows op schijf 1

Zet vervolgens Ubuntu en zijn /home en swap ook op 1

Verplaats vervolgens je my documents van windows naar schijf 2 (is heel simpel, windows heeft daar ook voorzieningen voor getroffen). Schijf 2 kan je rustig als NTFS formatteren

Installeer vervolgens http://www.fs-driver.org/ . That's is. Je kan nu met Windows in Ubuntu kijken en met Ubuntu in Windows.

Op deze manier kan je je foto's gewoon in de windows mappen laten (my pictures, my music etc)

Wil je je my documents niet verplaatsen doe dan het volgende:

Zet Windows op schijf 1

Zet vervolgens Ubuntu en zijn aparte /home en swap ook op 1

Maak nu de mappen die je nodig hebt aan op schijf 2. Schijf 2 kan je rustig als NTFS formatteren.

Installeer vervolgens http://www.fs-driver.org/ . That's is. Je kan nu met Windows in Ubuntu kijken en met Ubuntu in Windows.

In beide gevallen blijven bij een herinstallatie je documenten, films etc. buiten schot.

Vroeger maakte ik diverse partities bijv. een Foto en Video, een Muziek en een Data partitie. Laatst moest ik 80 gig overzetten en het kon niet. Ik had wel genoeg ruimte, maar niet op één partitie. Ik moest dus gaan knippen en plakken. Als je minder partities maakt, heb je ook minder "rest"ruimte (verlies ruimte zo je wil). Mappen hebben een dynamische grootte, partities niet.

Reinaard

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/01, 22:32:50 »
Goed, de geleerden hebben een klein verschil van mening wat nu het beste is . . .
en veel lezen over ervaringen van anderen hoort er nu eenmaal bij.
Ik heb gekozen voor de optie van twee aparte schijven, de ene voor WinXP de andere voor Ubuntu (hij is bezig te installeren). Beide schijven zijn NTFS geformatteerd. Vanmiddag allereerst even het RAM-geheugen van die test-PC wat groter gemaakt . . . . PII 700 MHz (had 128 Mb RAM, nu 256 Mb). Op mijn dagelijkse werkstation wil ik deze sores nog even besparen . . .  eerst testen. Van de week draaide Ubuntu vanaf CD trouwens prima op mijn eigen werkstation, klasse. Ondanks dat het vanaf CD draaide was de snelheid geen enkel probleem. Wekstation is een HP workstation XW4000 met 512 Mb RAM. Alle hardware werd meteen herkend, ook mijn externe USB-HD (500Gb) en de USB-sticks.

En ja, ik ben om. Weer een nieuwe Ubuntu gebruiker.

Dwarrel

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/01, 22:40:17 »
Citaat van: Reinaard
Ik heb gekozen voor de optie van twee aparte schijven, de ene voor WinXP de andere voor Ubuntu (hij is bezig te installeren). Beide schijven zijn NTFS geformatteerd.
Linux kan zich zelf niet op ntfs installeren, waarschijnlijk zal de ubuntu deze ntfs schijf waar hij op word geïnstalleerd veranderen naar ext3. Dit is zeker geen probleem, houd er alleen rekening mee dat windows ext3 normaal niet kan zien, dus je zult onder ubuntu windows schijf en eigen schijf zien maar onder windows alleen de windows schijf dit is natuurlijk geen probleem want uiteindelijk start je windows toch nog maar 1 x in de maand op. ;)

Gr dwarrel

Reinaard

  • Gast
windows op harde schijf 1 en linux op de tweede verstandig??
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/01, 22:51:57 »
Citaat van: Dwarrel
dit is natuurlijk geen probleem want uiteindelijk start je windows toch nog maar 1 x in de maand op. ;)Gr dwarrel
Hahahaha, ja dat is natuurlijk wel de bedoelig. Of desnoods nog minder :P.

En ik doe dit nu allemaal even op een test-pc. Het is wel de bedoeling om het binnenkort (als ik wat meer kennis heb opgedaan van Ubuntu) op mijn eigen pc (de HP) als Dualboot te gaan gebruiken, eventueel op 1 schijf. En wanneer het erg goed bevalt dan alleen Ubuntu . . . . . ?? ;)

Gr Reinaard :cool: