Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 serves geschijden op 1 server  (gelezen 1420 keer)

2 serves geschijden op 1 server
« Gepost op: 2011/07/05, 21:06:59 »
hallo
ik wil 2 services volledig gescheiden op 1 server laten lopen
ik krijg waarschijnlijk een server met 2 xeon processors hiervoor tot mijn beschikking.
mijn idee was als volgt.
op de server ubuntu 10.04 instelleren.
hier wou ik dan 2 virtuele servers op zetten
een simpele met samba op
en eentje met overige software op
van de viruele servers wil ik dan iedere rond 12 uur snachts een backup maken op een netwerk harde schijf. die groot genoeg is om van een lange periode backups bij te houden
wat raden jullie heer voor aan

Offline tap

  • Lid
Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/06, 00:37:44 »
Waar wil je antwoord op?

Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/06, 03:23:53 »
welke software jullie voor de virutele pc's aanraden (liefst gratis) en waarbij makkelijk dagelijks een backup van de img gemaakt kan worden

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/06, 10:42:11 »
Welke virtualisatiesoftware had je zelf al gevonden?
En wat heb je zelf al uitgezocht over de verschillende mogelijkheden?

Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/06, 12:44:22 »
dit is wat ik gevonden heb

vmware
voordeel maakt gebruik van hardware virtualisation
nadeel duur
backups?

Xen
voordelen Xen heeft een eigen installer met besturingssysteem?
mogelijk om backups te maken. -geautomatiseerd?
gratis

KVM
gratis
hardware virtualisation
backups?

tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar xen maar 1 vraagje
hoe zit het met backups hierop
ik wil iedere nacht 1 backup laten wegschrijven naar een nas van de hele img van de virtuele pc
zodat als er een keer 1 probleem voordoet het een kwestie is van de img terugzetten en klaar
ook wil ik de img zo lang mogelijk blijven beware het liefst op deze manier
de eerste week van iedere dag
de eerste 3 maanden 1 per week (op de eerste week na dan)
hierna 1 per maand
is dit mogelijk

Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/06, 13:33:07 »
Als je iedere nacht images geheel wilt backuppen (lijkt mij een overkill), dan is een algemene oplossing wellicht gebruik maken van lvm snapshots. Als je zorgt dat de virtuele machines gebruik maken van lvm partities, dan kan je daar terwijl ze gewoon gemount en actief zijn lvm snapshots van maken, en deze backuppen op de manier zoals je zelf wilt (Incrementele backups lijkt mij persoonlijk handiger dan totale images.) Dan verschilt het maken van zo'n lvm snapshot niet wezenlijk van het maken van een backup van een normale partitie. Na de backup verwijder je de snapshots weer, en als je een nieuwe backup maakt, dan maak je weer nieuwe snapshots van de lvm partities. Deze methode zou volgens mij voor ieder virtualisatieplatform mogelijk moeten zijn.

edit: Ik heb alleen ervaring met Xen, en daar zou je dan in Dom0 de verschillende lvm snapshots maken, en backuppen. Ik heb dit zelf trouwens niet gedaan. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 13:38:28 door Thomas de Graaff »

Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/06, 13:44:00 »
de reden dat ik het zo wil doen is simpel
het besturingsysteem+overige software die ik nodig heb is niet groot
als er dan een keer een probleem met de hardware is dan kan ik snel een andere server pakken waardoor je binnen de korste tijd weer door kan
zonder dat je veel hoeft in te stellen
je hoefd dan alleen maar de virtualisatie software te installeren img in te laden en weer draaien

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/09, 11:50:47 »
Wat een onzin 3 opties noemen en dan Xen niet serieus noemen :').

@Robert2411 mijn advies? Installeer Xen Cloud: http://www.xen.org/products/cloudxen.html dit is een handig OS die al helemaal geconfigureerd is als virtualizatie host. Je hoeft zelf geen moeite meer te doen. Hierna kan je met xenmanager(windows) of openxenmanager (linux) op een makkelijke manier je VM's aanmaken.

XCP 1.1 komt er binnekort aan.

Je kan ook even wachten op Ubuntu 11.10 die heeft Kernel versie 3 aan boord en hierin hoef je helemaal niks meer aan te passen aan je guest OS. Het voordeel aan het feit dat je guest trouwens weet dat hij gevirtualiseert is dat hij een stuk beter samen werkt met je hardware. Maar goed een hoop mensen vinden Xen eng en moeilijk.

Kortom de easy way (maar niet productief) kies 1 van de opties boven mijn post. De beste manier (performance wise) ga voor Xen.

Xen heeft ook ultieme snapshot + backup mogelijkheden, iets wat in XCP ook heel makkelijk is gemaakt.

Re: 2 serves geschijden op 1 server
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/15, 01:29:15 »
bedankt voor de reactie
door omstandigheden (verhuizing laat de server nog even op zich wachten)

sorry dat ik daarom ook pas zo laat reageer
zodra ik tijd heb ga ik me in xen verdiepen
denk dat het dat dan word