Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom ik ben overgestapt.  (gelezen 3569 keer)

Offline Tuxx

  • Lid
Waarom ik ben overgestapt.
« Gepost op: 2013/05/14, 22:05:15 »
Hallo beste mensen,

Ik weet niet of ik bij het goede gedeelte van dit forum zit, ik hoop het van wel.

Ik wou graag mijn verhaal kwijt, waarom ik Ubuntu heb gedumpt. En zeker dat Ubuntu en Canonical geen steun van mij en de open source gemeenschap verdienen.
Ubuntu is Linux. Duidelijk. Maar is het wel zo Linux en open source zoals mensen echt denken. Voor mij niet. Ubuntu is een schijn-open source Linux OS. Het is inderdaad geheel gratis te downloaden, te installeren en te gebruiken. Maar eenmaal geïnstalleerd kom je in een open-source OS van een ontwikkelaar die de gebruiker tijdens een zoekactie in dash vol duwt met irrelevante Amazon ads. Grappig want als ik in het beroemde closed source OS WIndows,  dat lijnrecht tegenover de ''filosofie'' van Ubuntu (Linux en open source) staat, en op start klik om een programma of document te zoeken krijg ik helemaal geen Amazon ads te zien of andere advertenties van commerciële bedrijven. Dat brengt mij stiekem wel aan het lachen dat een betaald OS de gebruiker niet lastig valt met Amazon ads en het zogenaamde gratis OS dat wel doet.
En ook dat Canonical de gebruiker bespiedt in dash kan ik simpelweg niet begrijpen. Maar omdat de admins op dit forum ''moe'' worden van gebruikers die hier (terecht) over klagen ga ik er niet verder op in.
Dat Canonical überhaupt de gebruiker bespiedt brengt al enige vraagtekens met zich mee.

Canonical wordt Microsoft 2.0.
Misschien dat sommige deze uitspraak van Bill Gates naar Steve Jobs wel kennen: ''We hebben alle twee een rijke buurman  genaamd XEROX Parc. Toen ik wou inbreken om hun tv te stelen zag ik dat jij die al had gestolen.'' Gates zei dit na aanleiding van Jobs die hem beschuldigde van diefstal wegens het kopiëren van het Mac OS GUI om daar zelf profijt mee te hebben.
Waarom zeg ik dit? Nou, omdat Ubuntu een vork is van Debian. We weten dat Shuttleworth en andere Debian ontwikkelaars de debian GUI er gebruiksonvriendelijk uit vonden zien en er een eigen versie van gingen maken. Ja maar dat is Linux. Ja dat is correct. Mint is weer vanaf Ubuntu gebouwd. En dagelijks worden er nieuwe Linux OS-en gemaakt door middel van een ander Linux OS.
Maar wat doet Canonical? Ze maken deals met commerciële bedrijven als  HP en Dell. Als je de Ubuntu website onderzoekt zie je dat ze het woord ''Linux'''compleet hebben verwijderd. Wat mij weer aan het lachen maakt want als we naar Apple gaan, naar de pagina over OS X wordt er eerlijk vermeld dat OS X gebaseerd is op Unix. Unix was dan niet geheel gratis maar dat Apple netjes meldt waardoor hun OS X bij vele zo geliefd is dankzij Unix, vind ik enigszins toch vriendelijk. Canonical zorgt ervoor dat nieuwe Ubuntu gebruikers niet in aanraking komen met het woord Linux. Dat ze er niet achter gaan komen dat het dankzij Linux en Debian bestaat. dat ze niet gaan weten wat Open source is en wat dat echt inhoudt.  Mensen die binnenkort een pc winkel binnenlopen en de Dell en HP Ubuntu pc's zien,  gaan nu denken dat Ubuntu een OS is gemaakt van scratch door Canonical. Wrong.

Mijn punt is dat Ubuntu en Canonical VEELS te commercieel worden. We hebben Red Hat en Suse. Maar dat zijn gevallen apart. Toen ik laatst las over dat HP en Dell pc's gaan maken met Ubuntu en de video van Richard Stallman met zijn mening over Ubuntu zag,  ging ik nadenken en kwam tot de conclusie dat Ubuntu niets meer is dan een schijn Linux OS. Ubuntu is natuurlijk wel mooi. Het ziet er allemaal erg gepolijst uit en non computer nerds hebben schijt of het Linux is of niet want ze willen gewoon een pc die goed werkt. Maar juist dat gun ik Canonical niet.

Dit topic is niet bedoelt als flame war topic of om jullie geliefde OS zwart te maken (want dat doet het zelf al). Ik wil gewoon mijn mening geven en als jullie ook zo van vrijheid houden zoals die in open-source zit, bannen jullie me niet meteen en verwijderen jullie dit topic niet meteen. Want dit is de sleutel reden waarom er al zoveel Linux gebruikers Ubuntu hebben gedumpt.

M.V.G.
Tuxx, ex-Ubuntu gebruiker

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/14, 22:08:48 »
Zoveelste gezeur over Amazon in Ubuntu.

Veel succes met Windows.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/14, 22:10:44 »
Het is niet gezeur. Het klopt gewoon niet.

Veel succes met Ubuntu.

Offline bwman

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/14, 22:10:51 »
hmm twas anders wel heel makkelijk om deze amazon shizzle uit te schakelen in Ubuntu
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/14, 22:12:58 »
Voor een open-source OS hoort dit er standaard gewoon niet in te zitten.

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/14, 22:41:25 »
Tuxx, ik neem haast aan dat je nu wel een ander Linux systeem draait, bijv. Debian?
Ik kan jouw verhaal wel volgen hoor. Een heleboel mensen hebben in het verleden Ubuntu gebruikt voor wat achteraf bleek een opstap naar bijv. Debian of OpenSUSE e.d.
In die zin ben ook ik Ubuntu in het verleden dankbaar geweest. Daarmee heb ik (en anderen) de eerste grote stappen op Linux gebied gezet.
Dat mag je niet vergeten, en eigenlijk mis ik dat ik jouw verhaal.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/14, 22:42:12 »
Hmm, hoewel ik het met je eens ben over deze zaken bij Canonical, begrijp ik niet helemaal wat je wilt bereiken met dit draadje. Je zegt geen flamewar te willen beginnen, maar toch start je dit, zoals gezegd, zoveelste draadje over het hele Amazon gebeuren. Je zegt niets wat niet al eerder in deze discussies hier aan bod is geweest en iedereen die er tegen was heeft al zijn conclusies getrokken en is overgestapt, al dan niet naar afgeleiden als Xubuntu. De overigen hebben al deze argumenten al een aantal keer gezien en vinden het niet belangrk of zijn er niet mee eens. Kortom je hebt niet echt meer een doelgroep.

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/14, 22:47:24 »
Uhm, ik lees juist op Slashdot enzo heel veel mensen die met 13.04 teruggegaan zijn naar Ubuntu omdat ze het nu eindelijk fijn vinden werken. Dus hoezo veel mensen zijn overgestapt? Dat was zo ja maar ze winnen ook weer gebruikers terug nu.

En w.b.t. je Apple-gebeuren: ga eens naar de iOS-pagina en kijk eens wat daar staat? Geen woord over waar dat op gebaseerd is terwijl iOS ook op Darwin gebouwd is, net als OSX waarbij ze het wel vermelden. Ben benieuwd of je hierop in wilt gaan.

En w.b.t. je Windows: die bespieden je ook. Zelfs op Skype: http://www.nu.nl/tech/3436570/microsoft-leest-mee-skype.html maar ook home phoning. En die ads zijn er niet nee maar je krijgt wel allemaal crapware meegeleverd. Dat kost meer tijd om te verwijderen dan die Amazon-ads uit te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/14, 23:44:27 door Vistaus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/14, 22:52:44 »
We hebben al heel wat topics over de notorious Dash-functie gehad, maar Shuttleworth leest hier niet mee.

Niemand hoeft zich verplicht te voelen die te gebruiken, hoor. Die kan je ook uitschakelen, vrij simpel zelfs. Je hoeft toch niet alle functionaliteiten standaard te gebruiken zoals die op de download-iso staan? Na een installatie ben ik al gauw een uur bezig om alles te pimpen en te tunen naar hoe ik dat wil, om maar wat te noemen.

Je zou ook eens kunnen overwegen een andere desktopomgeving te gebruiken (bv. Xfce, KDE) die geen Dash heeft (en, wie weet, andere leuke features).
En dat draait dan nog altijd op een goedlopende Ubuntu-motor.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline siegi

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/14, 22:57:39 »
Ik vind dit toch een serieus beperkt zichtveld.

Het enige dat me momenteel tegensteekt aan ubuntu's strategie, is dat ze de amazon search hebben in de dash en er geld aan verdienen.
Wist je dat firefox voor het grootste deel betaald wordt door funds van Google, gewoon  voor het standaard maken van hun search engine. Hier hoor je niemand over klagen :)

Ubuntu vermeld linux nog wel, maar bedenk ook dat ubuntu gebouwd is op basis van verschillende open source projecten... Linux is enkel een kernel. Kijk bijv hier eens: 
http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu

Maar iedereen is vrij om te kiezen wat hij wil natuurlijk :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/14, 22:59:46 door siegi »

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/14, 22:58:18 »
Ik wil niet voor Tux gaan praten, maar als ik hem goed begrijp is het een principe kwestie (geworden). Niet het feit dat er iets kan worden uitgeschakeld, maar dat het er überhaupt in zit.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/14, 23:09:18 »
Ik vind dit toch een serieus beperkt zichtveld.

Het enige dat me momenteel tegensteekt aan ubuntu's strategie, is dat ze de amazon search hebben in de dash en er geld aan verdienen.
Wist je dat firefox voor het grootste deel betaald wordt door funds van Google, gewoon  voor het standaard maken van hun search engine. Hier hoor je niemand over klagen :)

Duh. Ik haalde Google al meermaals aan maar men vindt het gebeuren van Google telkens geen probleem hier...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/14, 23:24:36 »
Tuxx, ex-Ubuntu gebruiker
Zucht. Weer eens een zinloos zeverdraadje over Ubuntu. Doe wat je wil met je computer, maar ga voortaan ergens anders lopen vervelen a.u.b.  >:(

Doei en een gelukkig leven verder.

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/14, 23:36:57 »
Nou nou wat een volwassen antwoord zeg.
Vervelen? Ik verveel niemand. Ik heb een mening en die wil ik graag delen.
En als je er niet tegen kan dat ik jou geliefde OS aanval, reageer dan gewoon niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/14, 23:38:32 »

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/14, 23:39:52 »
Wat een niveau zeg. Kom nou eens met een tegen argument dan die kinderachtige onzin ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/14, 23:41:49 »
Kom nou eens met een tegen argument
Deze discussie is al ongeveer 300.000 keer eerder gevoerd op dit forum. Ben niet voor zinloos herhalen en herkauwen.

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/14, 23:43:02 »
Wat een niveau zeg. Kom nou eens met een tegen argument dan die kinderachtige onzin ;-)

Als jij zoveel niveau hebt, reageer dan even op mijn post zoals ik je vroeg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/14, 23:49:02 »
@Vistaus: negeren is beter, denk ik... Dat ga ik vanaf dit ogenblik ook doen.



Moderator edit: Gekuist
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 14:20:14 door Ron »

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/14, 23:54:59 »
Pjotr, als deze discussie al zo vaak is gevoerd en het je moe maakt. Reageer dan niet? Bespaart je irritatie.

Vistaus,
Zou kunnen. Ik hoor alleen maar meer negativiteit dan goede reacties over 13.04. Vooral dat gene van mijn verhaal.
Windows en Apple hebben geen snars met dit gedoe te maken.
Microsoft en Apple zijn ook zeker niet geliefd bij mij.

Veel succes met Ubuntu! Ik wou alleen mijn mening laten weten.
Maar blijkbaar voelen sommige "pro-Ubuntu" gebruikers en "Linux experts" zich op hun teentjes getrapt.

Mvg
Tuxx

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/15, 00:06:40 »
@Tux: Haal Windows en Apple dan ook niet aan in je post als je toch vind dat ze er niks mee te maken hebben. Als jij die niet aan had gehaald was ik er ook niet op ingegaan...

Veel succes met je Windows, ik volg Pjotr's wijze raad op en negeer dit draadje ;)

Moderator edit: Gekuist
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 14:20:52 door Ron »

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/15, 00:24:03 »
Feit is dat Tuxx toch wel een punt heeft... Laat ik het zo zeggen: Ik ben een complot-denker. Ik zoek overal wat achter. Het is toch een ieder wel bekend dat de privacy de laatste, pakweg 5 jaar helemaal naar de kl..en is ? Het begint er op te lijken dat de gehele mensheid in kaart gebracht wordt !

Kijk naar Facebook, twitter en consorten... En dan de talloze clouddiensten. Die dwingen je haast om bij hun je bestanden te plaatsen, bijna overal krijg je ruime gratis opslag. Doen ze dat soms uit menslievendheid ? Ik denk dat er veel meer achter zit. Maar dit alles zal blijken in de (zeer nabije) toekomst.


Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/15, 00:28:22 »
Ho, heel even nog inhaken om een foutje recht te zetten.
@cjmanschot: Twitter biedt nergens opslag aan.

Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/15, 00:33:33 »
@cjmanschot: Twitter biedt nergens opslag aan.

Ik had het ook niet alleen maar over opslag van gegevens. Er zijn tal van (social media) websites die van alles en nog wat over hun gebruikers bij elkaar harken als je niet oppast, en zelfs als je oppast...

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Waarom ik ben overgestapt.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/15, 00:37:33 »
Noem me een lul, Troll, zeurpiet wat je maar wilt maar ik heb ook een punt.

Ubuntu heeft mij veel geleerd qua Linux enzo. En het is zeker geen verkeerde Linux distro, maar de weg die canonical inslaat vind ik gewoon belachelijk.
En ja Vistaus al negeer je me (kun je niet tegen kritiek op Ubuntu?) ik noemde inderdaad Microsoft en Apple, maar hebben hun wat met dit hele gedoe te maken dat canonical te commercieel wordt. Nee.