Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Itunes m4p  (gelezen 1312 keer)

langezwieper

  • Gast
Itunes m4p
« Gepost op: 2007/06/04, 17:31:02 »
Ik had op mijn pc itunes staan en veel gekochte m4p's nu probeer ik deze vandaag af te spelen maar dit wil met geen 1 speler lukken vanwege encryptie?
Is er een omweg? want ik vind het zo erg zonder van mijn nr's :(

Het emuleren van itunes wil niet echt

Offline Mario

  • Lid
Itunes m4p
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/04, 17:43:30 »
itunes werkt met een eigen kopieerbeveiliging waadoor aangekochte bestanden enkel af te spelen zijn met itunes(zijn hierover al aangeklaagd, resultaat nog niet bekend)
er is denk ik een mogelijkheid om met wine itunes te installeren meer info hierover
Frank's corner
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen


Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Itunes m4p
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/05, 09:49:36 »

Offline vanadium

  • Lid
Itunes m4p
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/05, 16:15:04 »
Dit is het onrechtvaardige van "digital rights management". Het is alsof een krantenuitgever een krant zou uitgeven die enkel met een speciale bril gelezen kan worden. Zou niet veel gekocht worden, denk ik. Spijtig genoeg laten de mensen zich wel in de luren leggen als het om elektronische content gaat. Wellicht heb je nog wel toegang tot itunes via een Windows of Apple. Ik zou zo snel mogelijk al die digitale DRM songs op audio CD branden en die audio CD's dan (onder Ubuntu, waarom niet?) terug rippen naar audio bestanden. OGG zou ideaal zijn, maar spijtig genoeg wordt OGG nog veel te weinig door hardware ondersteund. Wellicht heb je een ipod, en dan is mp3 de enige optie.

Er is (theoretisch) kwaliteitsverlies met deze procedure: je comprimeert namelijk een tweede maal reeds gecomprimeerde muziek. Als je evenwel voldoende hoge kwaliteitsinstallingen kiest voor het hercoderen, zal je in de praktijk hiervan niets merken. Alleen zullen je bestanden wat groter uitvallen. Je kan natuurlijk altijd een reservekopie maken zonder kwaliteitsverlies in FLAC, als je ergens voldoende schijfruimte over hebt.

Itunes m4p
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/05, 16:29:45 »
Citaat van: vanadium
OGG zou ideaal zijn, maar spijtig genoeg wordt OGG nog veel te weinig door hardware ondersteund. Wellicht heb je een ipod, en dan is mp3 de enige optie.
apple zegt:
Ondersteunde geluidsstructuren: AAC (16 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Store), MP3 (16 tot 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (2, 3 en 4), Apple Lossless, AIFF en WAV

AAC is een degelijk alternatief

Ik vind het compressieverhaaltje trouwens maar vaag...
bronnen?

Offline vanadium

  • Lid
Itunes m4p
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/05, 17:02:18 »
Eén van de meest 'autoritaire' bronnen: www.hydrogenaudio.org

Ik beschreef een (legale) procedure om apple DRM bestanden om te zetten naar DRM vrije audio bestanden. Je hebt het recht om i-tunes sons op CD te branden. Je hebt ook vooralsnog het recht om die CD's te rippen naar digitale audio bestanden.

Audiocompressie houdt kwaliteitsverlies in: er wordt namelijk audioinformatie verwijderd. Hoe meer compressie, hoe lager de kwaliteit.

Itunes bestanden hebben net als andere gecomprimeerde bestanden al net iets minder kwaliteit. Door het schrijven naar audio CD (wat je vanuit itunes kan en mag doen), behoudt je de kwaliteit (je decomprimeert de gecomprimeerd muziek).

Door de CD terug naar een gecomprimeerd digitaal audio bestand om te zetten, kan je opnieuw kwaliteit verliezen: bij het comprimeren wordt terug informatie verwijderd. Hoe groot dat kwaliteitsverlies is, hangt af van je instellingen. Sterke compressie = meer kwaliteitsverlies. Minder compressie = minder kwaliteitsverlies. Of je het kwaliteitsverlies effectief ook hoort, hangt af van je eigen oren, je expertise, maar ook van de apparatuur waarmee je afspeelt en de luisteromstandigheden. In elk geval, het geringe en onhoorbare kwaliteitsverlies is een zeer kleine prijs om van de DRM af te geraken.

Als je de CD omzet naar een gecomprimeerd digitaal formaat dat de kwaliteit volledig behoudt (zoals FLAC), dan heb je uiteraard (per definitie) geen enkel kwaliteitsverlies. Nadeel echter is dat de bestandsgrootte van een FLAC bestand een stuk groter zal zijn. Ter informatie enkele grootteordes:

Ongecomprimeerd WAV bestand: 100%
FLAC: 40 - 60%
320 kbps mp3: 25%
128 kbps mp3: 10%

Algemene compatibiliteit? Eéń optie: mp3 (jammer genoeg: goed formaat maar onvrij!)