Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 linux- distro's naast elkaar  (gelezen 1475 keer)

2 linux- distro's naast elkaar
« Gepost op: 2016/08/02, 13:20:26 »
Hallo,   ik heb op mijn lap alleen  Ubuntu  16.04.1.  staan  met  3  partities,   / root / swap / home en 1 lege partitie over.    Als ik op die extra partitie  een  andere distro  wil zetten zoals laatst  Mint dan moet ik die volgens de site van  Pjotr  niet koppelen.    Ik meen dat je dan te zien krijgt iets over wegschrijven en dat  duurt een tijd,  door omstandigheden moest ik weg en heb het installeren afgebroken.    Later  de installatie weer over gedaan  en daar stond hij, toen ik een week later toch die Mint er af ging halen ging het mis.      Starten met GParted en die partitie met Mint deleten en na het uitwerpen van de GParted schijf  weer opstarten en naar ik dacht naar Ubuntu.      Nee dus,  een zwart scherm met de tekst  Grub-rescue en ik als een leek kon geen kant op.     Dus  dan maar weer de hele schijf via GParted  leegtrekken en Ubuntu er weer op gezet,  op de site van Pjotr  gezocht maar met die handleiding van een meervoudige installatie van Linux distro's  bleek het voor  mij even te moeilijk.    Vooral omdat ik graag   Kubuntu  ernaast wil zetten.   Je kunt dus niet zomaar een Linux distro verwijderen om er en andere op te zetten, of doe ik wat verkeerd  ?      Graag wat hulp.       Vr.  gr.    Oldtimer.   :-[
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Nero

  • Lid
Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/02, 14:23:44 »
Door het verwijderen van de Mint distributie heb je ook het bestand /boot/grub/grub.cfg weggegooid.

Dit is relatief makkelijk te herstellen met een Live DVD/USB. Eenvoudiger is echter om in plaats van die Mint te verwijderen met GParted, deze gewoon te overschrijven met de Kubuntu installatie.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/02, 16:19:05 »
Goed  Nero, dat kan  als je die Mint overschrijft met een andere distro.    Maar blijft  staan wat te doen als je die Mint  delete en je er geen andere distro op zet.   Kan ik toch niet in die Ubuntu komen , want dan krijg je dat  Grub rescue en dat zwarte scherm en wat is dan de procedure.    Het is wat anders als een Dualboot  was te lezen op de Pjotr site.     Toch bedankt voor de reactie.      Vr.  gr.   Oldtimer.   ;)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 17:21:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline loti

  • Lid
Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/02, 19:46:35 »
Wanneer ik meerdere distro's naast elkaar installeer ga ik altijd als volgt te werk.

Installeer distro A op de gehele schijf.
Verklein met Gparted distro A.
Installeer distro B op de vrij gekomen ruimte.
Op dezelfde wijze kan je er nog meer naast elkaar installeren.

Wanneer de Grub niet meer werkt, kan je deze ook repareren met  een opstartbare  usb-stick,  zie
http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/03, 11:22:42 »
spievensterke,    die links moet ik eerst vertalen en dat is niet mijn sterkste zijde, in het engels durf ik het niet aan, toch bedankt.      loti, goed zo doe jij het, ik maak dan met GParted  eerst de partities en dan installeren.      Wat  krijg jij dan te zien als je een van de distro's  wil verwijderen, wat doe ik dan verkeerd ?       Heeft toch niets te maken met de manier waarop je die distro's er op zet,  partitie's  van te voren maken  of  schuiven met GParted   na het installeren.     Ubuntu blijft gewoon staan en  op die andere partitie's had ik willen  bekijken en leren.       De tip om als een distro niet bevalt en er dan een ander overheen te gooien, zal best goed zijn.    Maar wat als ik die distro er af wil hebben en die partitie even leeg wil houden, dan komt dat  grub/  gedoe, weet ik weinig van en een verschil met een dualboot.   Kortom, ik kijk het nog even aan .     :-[Bedankt voor de reacties,    Vr.  gr.  Oldtimer. :-[
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline loti

  • Lid
Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/03, 12:00:24 »
Wanneer je een distro verwijdert dan start de grub niet meer op.
Deze moet je dan repareren met b.v.  een opstartbare usb-stick, zie bij mijn vorige opmerking.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/03, 17:00:54 »
Mag dat ook een CD/ DVD zijn, of werkt dat niet ,  vanaf een gebrande CD starten  gebeurt er niets, ja ik zie staan   ; loading"    Vr.   gr.    Oldtimer.    :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline loti

  • Lid
Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/03, 18:09:10 »
Een CD/DVD  mag ook,  het betreffende ISO - bestand op dezelfde wijze branden als bij een live  Ubuntu dvd.
Na opstarten kiezen voor bootrepair.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/03, 22:02:41 »
Niet vergeten: opstartvolgorde in het bios wijzigen voor het opstarten vanaf een cd/dvd.
Als dit gebeurd is zal je kunnen booten vanaf de cd/dvd. ;)
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/04, 14:12:43 »
spievensterke en loti,  ik heb de cd gebrand en hou hem dus achter de hand.     Ik moet me alleen nog even verdiepen in die swap toewijzen,  nog een klus volgens de Pjotr site.    Ik heb nu alleen Ubuntu erop en 2 extra partities voor  Xubuntu en Mint gemaakt.    Dus met installeren van die 2 wacht ik nog even, of er moeten daar nog tips over binnen komen.    Bedankt voor de reactie's,  geweldig.     Vr.  gr.   Oldtimer.   :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/04, 14:24:58 »
Je kunt 't ook gewoon makkelijk oplossen: installeer VirtualBox en maak VM's voor alle distro's die je wil uitproberen. Dan bespaar je jezelf de moeite en de risico's van installeren op het kale metaal.  :)

sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-pack(gebruik de Tab-toets voor het activeren van "Ok" in de terminal)

Daarna:
sudo adduser JouwGebruikersNaam vboxusers

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/04, 15:03:48 »
Pjotr,  dat kan natuurlijk ook, is het dan wel zo dat je met een distro in VB net zo kan werken als  een distro daarbuiten ?      Dat zou mooi zijn en vooral om de boel heel te houden.    Ik duik erop,  Vr.  gr.   Oldtimer.   ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/04, 16:58:25 »
@ Oldtimer,

In een VB kan je zoveel 'Linux-distro's' (ik dacht 6) installeren als je wil.
Elke 'Linux-distro' die je in VB installeert kan geen schade aanrichten aan het eigenlijke en draaiend 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Je mag in VB zoveel 'prutsen' als je wil. Bevalt een bepaalde distro dan niet, dan verwijder je die weer.

Ander voordeel: je moet ook geen Live-DVD of Live-USB-stick meer maken, alleen de .iso downloaden en gebruiken om te installeren in VB.

Lees het maar eens na op de website van Pjotr.  https://sites.google.com/site/computertip/samsung
Als je deze stappen strikt opvolgt dan is het een fluitje van een cent.

Gebruik de commando's éérst die Pjotr heeft medegedeeld in reactie#11 om VB te installeren en doe dan het stappenplan.
Het weliswaar voor een Windows-installatie geschreven, maar het is evenzeer bruikbaar voor alle 'Linux-gestuurde besturingssystemen'.

'Linux-distro's' installeren in een VirtualBox is niet moeilijk.
Het is zelfs een prima aan te raden handeling ( een distro uittesten in VB, of installeren in VB --ik doe dit altijd sedert ik het heb leren kennen en gebruiken )voor alle 'Linux-gebruikers'!

Succes.
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/04, 17:28:06 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: 2 linux- distro's naast elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/05, 19:28:36 »
Nadat gisteren in   Virtual box  mijn Xubuntu  niet wilde installeren en dat zal aan mij liggen,  heb ik toch maar mijn hele schijf leeggetrokken.     Ik heb er alleen Xubuntu op neer gezet, ziet er goed uit, zo hou ik het maar voorlopig.    Zoiets haal je  t.z.t. er  zo weer af,   een mens zonder technische knobbel moet niet te veel willen.    Mijn dank is groot voor de vele  hulp-reacties en  Ubuntu vertoonde ook wat foutje's , dus dat kwam mooi uit.   Ik ben weer tevreden en ga binnenkort naar de avondschool met de Pjotr-bijbel onder mijn arm.       Een blije  Oldtimer.   :D
Op een Puch, komt de tijd Terug.