Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen  (gelezen 5353 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Gepost op: 2010/11/12, 12:16:22 »
Ik heb een laptop gekocht, de HP Probook 4320s met Atheros kaart. Natuurlijk heb ik Windows 7 meteen vervangen door Ubuntu (Studio). Bedraad netwerk werkt inmiddels. Draadloos heb ik nog niet in huis, maar onder Windows kun je altijd zien welke netwerken er bij je in de buurt beschikbaar zijn en kun je bij een niet beveiligde verbinding daar lekker even gebruik van maken. Hoe krijg ik dat voor elkaar met Ubuntu? Onder netwerk kan ik namelijk wel het een en ander instellen, maar dan moet ik echt alle gegevens bij de hand hebben, zoals de sleutel en dergelijke.
JackTummers.nl

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/12, 12:41:48 »
Rechtsboven in zie je een draadloos netwerk teken als het goed is. linkermuisknop en zoeken welke verbinding je wilt hebben ;)
Ubuntu 14.04 LTS

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/12, 12:54:22 »
Ik zie helaas geen symbooltje. Ik weet eigenlijk ook niet of ik eerst nog iets moet configureren of niet.
JackTummers.nl

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/12, 13:56:51 »
hhm.. dan zou ik het ook nie weten:S.. rechter muisknop op taakbalk en dan even kijken of je netwerk symbool kan toevoegen
Ubuntu 14.04 LTS

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/12, 13:59:52 »
Netwerksymbool heb ik wel (die twee computerschermpjes), maar daar kan ik verder ook niks kiezen. Alleen maar tussen eth(0) en 'lo'(?). Met die laatste heb ik een werkende bedrade verbinding, maar geen keuze uit draadloze verbindingen :(
JackTummers.nl

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/12, 14:01:19 »
. verwijdert klopte niet
« Laatst bewerkt op: 2010/11/12, 14:03:40 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline jfarts

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/12, 14:05:19 »
Het lijkt er op dat de network manager het wel doet. Weet je zeker dat je wireless netwerkkaart het wel doet?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/12, 14:10:49 »
Ja. Dan krijg ik alleen maar wat algemene opties te zien en 'eigenschappen'. Daarop klikken geeft me weer net zoveel opties als met de linkermuisknop klikken.

Wireless netwerkkaart werkte wel onder windows (heel even geprobeerd voordat Ubuntu erop ging), maar onder Ubuntu heb ik hem nog niet aan de praat gekregen. Weet ook niet hoe ik dit moet testen. Op internet vond ik wel meer mensen die Ubuntu op deze laptop hebben geïnstalleerd en blijkbaar geen problemen hiermee hadden.

Eerlijk gezegd is dat draadlozen en wifi gebeuren nieuw voor mij. Sinds 5 jaar draai ik Ubuntu en tot nu hoefde ik alleen maar het stekkertje erin te stoppen en ik had internet :)
JackTummers.nl


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/12, 15:32:22 »
Nog geen succes. Ik heb alles gedaan wat op die pagina stond, behalve die aanpassingen aan de kernel bij twee andere laptopmodellen. Dat lijkt me echter niet nodig omdat meerderen draadloos wel aan de praat kregen. Let wel, zoals ik al zei heb ik thuis nog geen draadloze verbinding, maar dan zou ik op dit moment op z'n minst toch ergens de beschikbare netwerken  moeten kunnen zien lijkt me...

Misschien is het iets heel simpels, maar ik zie het niet...
JackTummers.nl

Offline Anco

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/12, 19:16:41 »
Al geprobeerd te kijken naar draadloze netwerken als kabel van internet eruit is? Kan mijn herinderen dat als hij al bedraad netwerk heeft, dat gewoon weergeeft en niet van de draadloze netwerken.
Linux user #485563

Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/15, 12:50:40 »
Sommige laptops (waaronder die van mezelf een Asus) hebben een knopje waarmee je WIFI aan of uit kunt zetten.
Soms moet ik dat na opstarten weer aanzetten, omdat ik blijkbaar per ongeluk dat knopje weer uit had gezet.
Telkens weer een verademing te zien dat je daarna wel draadloos kunt internetten.
Misschien heb jij ook wel zo´n knopje op je laptop...?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/15, 12:57:35 »
Helaas lukt het me nog steeds niet om een overzicht te vinden van de beschikbare draadloze netwerken.
Onder Windows 7 dus wel, onder Ubuntu (Studio) nog niet. Ik test het ook steeds met de bedrade verbinding verboken (dus kabeltje eruit).

Op mijn laptop zit ook een knopje wat aan en uitkan, en via de bios kan ik ook aangeven of ik dit wil gebruiken of niet. Dit heb ik geprobeerd in de aan- en in de uitstand, zowel op de laptop als in de bios, maar ik kan nog steeds geen overzicht vinden van de beschikbare draadloze netwerken.
JackTummers.nl

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/15, 23:42:15 »
Kijk hier eens
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:  sudo lshw -C network


grj

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/16, 08:37:43 »
Interessant...
Ik krijg alle gegevens over de Atheros kaart te zien, maar er staat bij DISABLED...

Ik zal alvast eens gaan kijken of ik in de bios toch weer iets moet veranderen. Aan- of uitzetten via het keyboard maakt geen verschil.

Goeie tip!
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/16, 08:55:16 »
Ik heb vanalles geprobeerd in de bios, maar nog zonder resultaat.
Ik kan onder andere kiezen uit:
- swith lan/wlan (aan of uit maakt geen verschil)
- bluetooth
- wake up on lan (disabled)

Bluetooth uitgeschakeld maakt dat ik ook het knopje op het keyboard met een antenne symbooltje niet meer aan- of uit kan zetten. Maar bluetooth gebruik ik niet, ik dacht alleen dat dit knopje ook bedoeld was voor schakelen tussen lan en wlan.

Onder Netwerp > Hulpmiddelen staat de wireless kaart aangegeven, alleen dus disabled en ik kan daar ook niks veranderen.
JackTummers.nl

Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/16, 11:29:31 »
Ik heb hier bluetuooth ook uitgeschakeld, maar dat heeft bij mij geen invloed op de draadloze verbinding.
Volgens je gegevens is je kaart inderdaad uitgeschakeld.

Weet helaas niet hoe die kaart aan moet zetten.
Ik hoop dat je wel je draadloos instellingen hebt geconfigureerd onder: systeem/voorkeuren/netwerkverbindingen
Dan onder het menu draadloos, kun je draadloze verbindingen toevoegen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/16, 11:44:52 »
Je bedoelt neem ik aan Systeem > Beheer > Netwerk, onder voorkeuren heb ik alleen maar Proxy staan.
Daar staat een blokje met draadloos dat ik kan aanvinken, alleen lukt dat niet en kan ik verder ook niks configureren. Ik denk omdat draadloos nog steeds op disabled staat.
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/16, 13:10:59 »
Het is gelukt... maar ik begrijp er nog steeds niks van...

Ik kwam op internet een berichtje tegen over het netwerkbeheerpakketje WICD.
Dat heb ik geïnstalleerd via synaptic, computer opnieuw opgestart en daar stond opeens in mijn panel een tweede netwerkicoontje. Even klikken en ik kon meteen een netwerk uitkiezen om mee te verbinden.

Fijn dat het nu werkt, maar dit zou toch ook op een andere manier moeten kunnen???
JackTummers.nl

Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/16, 15:50:38 »
Ik heb in het verleden ook wel eens WICD nodig gehad omdat destijds (ik meen Ubuntu 8.04) de netwerkmanager mij ook niet draadloos kon verbinden. Ben verbaasd dat dit probleem nu nog voorkomt met Ubuntu 10.04 (of heb je een andere draaien)
Linux is heel veelzijdig, maar soms moet je wel eens wat extra geduld en vindingrijkheid kunnen en willen opbrengen.
Ik vind dat altijd een uitdaging
Fijn dat het nu werkt.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/16, 15:54:27 »
Ik gebruik 10.10, versie Ubuntu Studio. Zou goed moeten zijn.
En nu draadloos werkt kan ik me gaan richting op het volgende probleempje: de touchpad.
Maar dat is voor in een ander forum  :).
JackTummers.nl

Offline Alver1

  • Lid
Re: Ubuntu alle beschikbare netwerken laten tonen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/30, 11:07:39 »
Ik heb een laptop gekocht, de HP Probook 4320s met Atheros kaart. Natuurlijk heb ik Windows 7 meteen vervangen door Ubuntu (Studio). Bedraad netwerk werkt inmiddels. Draadloos heb ik nog niet in huis, maar onder Windows kun je altijd zien welke netwerken er bij je in de buurt beschikbaar zijn en kun je bij een niet beveiligde verbinding daar lekker even gebruik van maken. Hoe krijg ik dat voor elkaar met Ubuntu? Onder netwerk kan ik namelijk wel het een en ander instellen, maar dan moet ik echt alle gegevens bij de hand hebben, zoals de sleutel en dergelijke.
Wil u alle draadloze netwerken uit de geburen bekijken dan kan dat met het programma WiFi Radar, gemakkelijk te installeren via Ubuntu softwarecentrum.