Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zelf alsa driver maken  (gelezen 1832 keer)

Offline fred101

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Gepost op: 2008/05/18, 11:24:48 »
Aangezien ik op mijn ASUS pro71S laptop (F7SE moederboard) met intel HDA ICH8 kaart nog steeds geen geluid krijg (ook niet onder fedora en centos) ben ik in het driver verhaal gedoken. Een paar vragen:

Hoe kom ik achter de werkelijke soundcard. Er duiken namelijk nogal eens verschillende namen op. Intel ICH8 8280IH, Intel HDA ALC861VD, ATI RV620, radeon HD34xx en Realtec, De verschillende distro's en vista zien dus de zelfde kaart op verschillende manieren.

Ik gebruik KDE, maar ook onder gnome had ik geen geluid.

Ik heb alle alsawiki's doorgespit, vanalles geprobeerd maar niets lukte. Nu kun je zelf blijkbaar alsa drivers maken door de kanalen van je kaart aan de goede subdevices te hangen met de juiste instellingen. Dat durf ik echter niet aan als redelijke leek. Het lijkt namelijk makkelijk dus er zal wel een addertje onder het gras zitten en ik heb geen zin in weer een herinstall.

Ik weet bijna zeker dat de soundcard het gewoon doet (software werkt, geen foutmeldingen en een spectrumanalyse programma detecteert dat de microfoons werken. Ik kan ook een wav file maken) alleen de speakers doen het niet, het geluid verdwijnt naar een foute poort denk ik. De software geeft dus commando's aan de Alsa API en alsa stuurt het door naar de soundcardspeakers. Dat laatste gebeurd volgens mij niet.

Fred
Fred

Offline joop905

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 12:03:50 »
is dit wat voor je : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=651091&highlight=ALC662
deze howto heeft mij zeer geholpen met 7.10 maar mijn kaart is de ALC662
maar die van jou staat er ook tussen ALC861

GrJ.

Offline fred101

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 16:13:23 »
Alles ging goed tot het ./install. Hij geeft aan dat er iets in de clock-timing fout zit en dan breekt hij de installatie af. Helaas.

Fred

Offline joop905

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 18:33:57 »
Step 2)
wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/drive....14rc1.tar.bz2
tar jxvf alsa-driver-1.0.14rc1.tar.bz2
cd alsa-driver-1.0.14rc1/
sudo ./configure --with-kernel=/usr/src/linux-headers-$(uname -r) --with-cards=hda-intel
sudo make
sudo make  install
tot hier ging die maar!!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845&highlight=ALC861

is dit op een 64 bit of 32 bit pc

Offline fred101

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 22:56:46 »
Hoi Joop,

Gaat niet lekker. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen. Wat info:
Het is een i386 kernel en Kubuntu Hardy
De kaart zou volgens jou tweede link (in /etc/modprobe.d/alsa-base) een Realtec ALC660VD moeten zijn. Dat is blijkbaar de zelfde als de ALC681VD uit het lijstje. Alleen zit volgens dat lijstje de ALC660 in een Asus en de VD in een ander merk. Ik heb echter een ASUS laptop (Was erg goed zei men in de winkel, had ik nu maar een of ander achterlopend B-merk gekocht)

Ik heb de eerste link gevolgd (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=651091&highlight=ALC662) , het tweede deel,  die met een heleboel duidelijke stappen voor een automatische installer. De file: realtek-linux-audiopack-RHEL4U4-4.05f.tar.bz2 kon ik downloaden en uitpakken. Toen ik echter ./install moest doen ging het fout en wilde hij niet. Bleef fouten geven over oa de timer.

De tweede link van jou met het wget commando doet niets want hij kent het pakket niet (de puntjes horen er blijkbaar niet in. Dat is ook weer een andere driver dan hierboven. Nu heb ik die laatste how to bekeken. Die is het eenvoudigst dacht ik. Hij wil helemaal geen driver downloaden maar doet wat ik al eerder gezien heb. Alleen maar een regel uit de genoemde driver met kate in een file bijschrijven en klaar. Helaas heb ik geen idee welke regel. Ik heb al eerder op advies van iemand diverse opties daar gehad maar niet deze. Zijn voorbeeld is HP en dat staat er keurig bovenaan in. Bij mij staat

ALC861VD/660VD
 3stack 3-jack
 3stack-dig 3-jack with SPDIF OUT
 6stack-dig 6-jack with SPDIF OUT
 3stack-660 3-jack (for ALC660VD)
 3stack-660-digout 3-jack with SPDIF OUT (for ALC660VD)
 lenovo Lenovo 3000 C200
 dallas Dallas laptops
 hp HP TX1000
 auto auto-config reading BIOS (default)

Ik heb geen idee welke ik nu moet kiezen en wat ik moet doen want ik heb een Asus.

Mijn systeem draait nu verder echt lekker, ben het al aan het inrichten, software er bij zetten, files er terug op enzo. Ben er erg blij mee want het werkt verder als een speer dus ik wil het niet verknallen.
Daar ben ik namelijk erg goed in :-)

Fred

Offline joop905

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 23:09:29 »
doe dit eens aplay -l
en wat is de uit komst

Offline fred101

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 23:18:45 »
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC861VD Analog [ALC861VD Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC861VD Digital [ALC861VD Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Terwijl ik dit schrijf komt er muziek uit mijn laptopje. Ik geloof nog niet dat het helemaal goed is. De microfoonregelaar is het volume en om het geluid aan te zetten moet ik de koptelefoon er in steken en dan er weer uithalen. :-) Ik heb HP geprobeerd (is nu ook de zelfde Kmix als op mijn HP) maar dat is nu een kwestie van wat regeltjes proberen. Ook mijn unixcw programma doet raar, hij maakt geluid maar erg vervormd en lijkt de tonen aan elkaar te plakken.

Ik ben heel blij dus met die laatste link. Ik heb hem direct uitgeprint.

Heel erg bedankt voor de hulp. Ik heb nog een klein probleempje. Dankzij mad-wifi doet zelfs mijn wifi het nu maar na iedere update moet ik die opnieuw installeren. Is daar een trucje voor.

Fred

Offline joop905

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/18, 23:22:35 »
mooi de het weer werkt van Wifi weet ik niets.
gebruik de zoekfunctie.


Grjoop905.

Offline Petervdw

  • Lid
zelf alsa driver maken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/18, 23:48:56 »
Aan fred101
Zou je de alsa-base file eens hierheen kunnen slepen? Ik ben maar een oprechte leek, maar misschien is daar iets in te vinden. Verschillende oplossingen op dit forum bestaan uit het toevoegen van een regel onder aan de file. Misschien heb je ze allemaal al geprobeerd, maar als je nog iets blind wil proberen:
gksudo gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base
Onderaan toevoegen: options snd-hda-intel  model=auto
of                                                                               =hippo
of                                                                               =acer
of                                                                               =lenovo
Ook een keer gevonden: options snd-hda-intel  probe_mask=8  model=3stack  index=0
Er hoeft er maar 1 te klikken. Wel elke keer saven, opnieuw opstarten en proberen. Werkt het niet,
wis je het gewoon weer.
Vr.groet, peter

Ik weet dat het er onzinnig uitziet, maar niet geschoten, altijd mis. En in de geneeskunde geldt: die geneest, heeft gelijk.  :)

Tijdens het opzoeken en uittypen is er een oplossing gekomen. Vergeet die onzin van mij. Paardemiddel.