Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kan ik draadloos verbinding maken met internet in Xubuntu  (gelezen 5201 keer)

xargon

  • Gast
Ik heb een oude PC waarop ik vandaag Xubuntu heb geinstalleerd. Eerst was het Ubuntu en dat draaide er prima op. En toen ik uiteindelijk een USB-wireless adapter in mijn computer prikte, kon ik draadloos internetten. Ik had Ubuntu geupdate en daarna had ik updates geinstalleerd volgens de instructies van deze pagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningIntrepid En bij het installeren van de laatste codecs via de terminal ging het fout. Mijn computer leek niet te reageren, dus ik had de installatie-procedure afgebroken en ik kreeg uiteindelijk een bericht te zien dat er iets fout was met het systeem.

Ik had eerder geprobeerd flash-games te spelen via internet: http://www.miniclip.com. Die games runden niet helemaal soepel. Ik dacht, misschien vraagt Ubuntu toch wel iets teveel vermogen van mijn computer. Het was in eerste instantie op op deze computer niet Ubuntu, maar Xubuntu te installeren. En dat heb ik alsnog gedaan.

Mijn computer heeft de volgende specificaties: 1.5 GHz processor, 768 Mb RAM, 16 Mb videokaart. Het is een Compaq Evo van HP: een model wat je een paar jaar geleden heel vaak aantrof in bedrijven.

Xubuntu werkt ook. Internet via een ethernet-kabel werkt goed. Het probleem met de flashgames is wel nog steeds hetzelfde. Maar Xubuntu vind ik goed voor deze computer, dus ik wil niet weer terug naar Ubuntu. (Ubuntu wil ik overigens wel gebruiken voor mijn laptop, die veel sneller is, maar dat terzijde...)

Wat helaas niet lukt, is wireless internet-verbinding maken. Als ik mijn adapter erin prik, gebeurt er niks. (Wat dus bij Ubuntu wel lukte). Kan ik toch draadloos internetverbinding maken? Wat moet ik invoeren als ik op het netwerk-icoontje rechtsboven op het scherm klik?

En bij deze wil ik nog een paar vragen stellen:
- Kan ik iets doen waardoor de internet flashgames wel soepel draaien? (Het was geen probleem toen Windows 2000 op deze computer draaide. Misschien ligt het aan de videokaart en is het op te lossen als ik de kleurweergave terugbreng naar 16bit)
- Ik heb ook een probleem met het geluid. In de computer zit een ingebouwde speaker die nog steeds klinkt als ik een koptelefoon inplug. Ik kan het geluid niet harder of zachter maken met de master-volume slider. Het volume is alleen te wijzigen met de PCM-slider.

Als iemand me kan helpen, hoor ik het graag! :)

Alvast bedankt

Offline woteb

  • Lid
Re: hoe kan ik draadloos verbinding maken met internet in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/20, 11:01:41 »
Hiervoor kun je het beste de netwerkmanager van Gnome installeren.

Via een terminal: sudo apt-get install gnome-system-tools
Maar via Synaptic kan het natuurlijk ook. Even zoeken op gnome-system-tools en dan installeren. Persoonlijk vind ik de terminal sneller werken, maar het alternatief (Synaptic) werkt ook.
Als je de gnome-system-tools hebt geïnstalleerd zie je de netwerkmanager in je menu bij Systeem ==> netwerk staan en kun je alles instellen zoals je dat bij Gnome ook had staan. Veel succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

xargon

  • Gast
Re: hoe kan ik draadloos verbinding maken met internet in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/21, 21:17:42 »
Bedankt! :)

Ik heb het via de terminal gedaan. Er leek in eerste instantie niet te gebeuren; ik begreep uit de tekst die verscheen dat het al geinstalleerd was. Maar goed, ik heb nu toch draadloos internet.

Re: hoe kan ik draadloos verbinding maken met internet in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/22, 15:43:22 »
Hiervoor kun je het beste de netwerkmanager van Gnome installeren.

Via een terminal: sudo apt-get install gnome-system-tools
Maar via Synaptic kan het natuurlijk ook. Even zoeken op gnome-system-tools en dan installeren. Persoonlijk vind ik de terminal sneller werken, maar het alternatief (Synaptic) werkt ook.
Als je de gnome-system-tools hebt geïnstalleerd zie je de netwerkmanager in je menu bij Systeem ==> netwerk staan en kun je alles instellen zoals je dat bij Gnome ook had staan. Veel succes!
nm-applet installeren kan ook, toch?