Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UEFI & BIOS / Secure Boot / Single- & Dual Boot / Virtualisatie voor beginners ?  (gelezen 5052 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Heb je met Gparted eerst alle partities uitgeveegd of meteen vanuit Mint geinstalleerd?
Die gegevens van Windows moeten welhaast uit de EFI partitie komen; of de MBR. Dan kun je ook met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken.
Let op voor je dat doet: je bent alles kwijt wat er op staat
Die EFI partitie zou je ook moeten zien met Gparted

als ik een schone installatie doe is dit altijd vanaf de installatie ISO , laat de " partitionnering aan LInux over ( volledig verwijderen van het OS dat actief is en vervangen door ) gebruik Gparted niet

de aangemaakte partities zijn :

bestandssysteem Partitie 1 - van 537 MB - 528 MB beschikbaar
Partitietype EFI system FAT 32 gekoppeld aan /boot/efi ???

en Partitie 2 van 1000 GB Ext4 
Partitietype Linux bestandssyteem
Ext4 ... gekoppeld aan Bestandssysteem root
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 16:12:38 door Phil II »

Dat verklaart mijns inziens waarom je al die oude vermeldingen krijgt. Lees het verhaal over UEFI er maar op door daar staat het ook (impliciet) in.
Ik krijg dit:
peter@peter-MS-7848:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0005,0001,0002,0003
Boot0000* ubuntu HD(1,GPT,84020658-ad4e-4f06-88d6-833a2b8818d3,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0001* UEFI:CD/DVD Drive BBS(129,,0x0)
Boot0002* UEFI:Removable Device BBS(130,,0x0)
Boot0003* UEFI:Network Device BBS(131,,0x0)
Boot0005* ubuntu HD(1,GPT,84020658-ad4e-4f06-88d6-833a2b8818d3,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)
peter@peter-MS-7848:~$
Hij laat mijn tweede schijf (een HDD met daarop Kubuntu 16.04) niet zien. De HD die wel wordt genoemd is een SSD van 128 GB, waarop eerst Windows 10 stond met allerlei partities.
Heb eerst al die partities gewist van de hele SSD en toen Mint geinstalleerd in UEFI mode. Op de SSD staat nog een derde partitie waarop ik soms een andere Linux uitprobeer. Heb dan natuurlijk wel steeds de bijbehorende Grub volgorde. Daarom ga ik liever over op aparte SSD´s voor elke Linux; dat heb ik op een andere desktop gedaan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Dat verklaart mijns inziens waarom je al die oude vermeldingen krijgt. Lees het verhaal over UEFI er maar op door daar staat het ook (impliciet) in.
Ik krijg dit:
peter@peter-MS-7848:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0000
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0000,0005,0001,0002,0003
Boot0000* ubuntu HD(1,GPT,84020658-ad4e-4f06-88d6-833a2b8818d3,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0001* UEFI:CD/DVD Drive BBS(129,,0x0)
Boot0002* UEFI:Removable Device BBS(130,,0x0)
Boot0003* UEFI:Network Device BBS(131,,0x0)
Boot0005* ubuntu HD(1,GPT,84020658-ad4e-4f06-88d6-833a2b8818d3,0x800,0x100000)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)
peter@peter-MS-7848:~$
Hij laat mijn tweede schijf (een HDD met daarop Kubuntu 16.04) niet zien. De HD die wel wordt genoemd is een SSD van 128 GB, waarop eerst Windows 10 stond met allerlei partities.
Heb eerst al die partities gewist van de hele SSD en toen Mint geinstalleerd in UEFI mode. Op de SSD staat nog een derde partitie waarop ik soms een andere Linux uitprobeer. Heb dan natuurlijk wel steeds de bijbehorende Grub volgorde. Daarom ga ik liever over op aparte SSD´s voor elke Linux; dat heb ik op een andere desktop gedaan.
wat ik niet begrijp is dat alhoewel ik
1/ een OS installeer in " legacy BIOS " mode ( CSM enabled ) , ttz hiermee het UEFI UITSCHAKEL ?
2/ en dat  de installatiesoftware mij vraagt of de harde schijf volledig mag gewist worden
ik toch nog , zacht uitgedrukt , deze  "vreemde" boot meldingen blijf krijgen
soit , het zij zo

nu concreet , hoe los ik dit op ?
1/ iso laden
2/ vooraleer tot installatie over te gaan Gparted aanspreken ?
3/ en dan ? kan ik op dat ogenblik de harde schijf formateren alvorens verder te gaan met de installatie ?

ik heb géén enkele ervaring met dit programma .....
 
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 19:52:45 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
inmiddels Gparted geinstalleerd , krijg dit ....

" Heb je met Gparted eerst alle partities uitgeveegd of meteen vanuit Mint geinstalleerd? "

hoe " veeg " ik  eerst deze partities weg ?

GEVONDEN : https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

ik kan aan de slag
« Laatst bewerkt op: 2018/12/06, 20:50:28 door Phil II »

Ik heb het als volgt gedaan:
Stel eerst je UEFI/BIOS goed in. Een uitstekende site met goede instrukties: https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Verander-enkele-instellingen-van-het-UEFI-het-BIOS)
Start dan een Live sessie met Mint of de Ubuntu die je wil installeren.
Start Gparted vanaf die Live versie en selecteer de partities op de schijf die je wil wissen (dus ook EFI ). Vervolgens Gparted die wis opdrachten laten uitvoeren.
Daarna is je schijf (sda) dus leeg. Nu kun je meteen verder en installeer je de Ubuntu versie die je wil.
Die vraagt ergens in het begin om dat al of niet in UEFI te doen.

Als je meteen vanaf de live versie installeert blijft de EFI partitie intakt en dan neem je de historie dus mee.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Heb je met Gparted eerst alle partities uitgeveegd of meteen vanuit Mint geinstalleerd?
Die gegevens van Windows moeten welhaast uit de EFI partitie komen; of de MBR. Dan kun je ook met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken.
Let op voor je dat doet: je bent alles kwijt wat er op staat
Die EFI partitie zou je ook moeten zien met Gparted

beste Peter ,
met mijn excuses maar heb nu twee her-installaties achter de rug ... zonder resultaat , dan maar weer onder UEFI ( met uitgeschakelde Secure Boot ) een laatste schone installatie gedaan  ( met hetzelfde gekke Boot verhaal als gevolg ) ... ben terug bij af
dat Gparted gedoe , niets voor mij  , ik ben er te dom voor en heb wijselijk besloten van ook in deze laptop een SSDtje te plaatsen
toch bedankt voor je moeite
prettig W-E
Phil
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 06:53:34 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Daarna is je schijf (sda) dus leeg. Nu kun je meteen verder en installeer je de Ubuntu versie die je wil.
Die vraagt ergens in het begin om dat al of niet in UEFI te doen.
Als je meteen vanaf de live versie installeert blijft de EFI partitie intakt en dan neem je de historie dus mee.
opgeruimd staat netjes en twee vliegen in één klap ... was ik zo naïef te denken ...

nieuw SSDtje geplaatst en efibootmgr -v gaf / geeft nu :

voor
***@***-X751LAB:~$ efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0001,0002,0003,0000
 :evil:  Boot0000  Windows Boot Manager  VenHw(*****)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{.*****}..........  :evil:
Boot0001* ubuntu        HD(1*****)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* ubuntu        HD(1,GPT,*****)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
Boot0003* UEFI OS       HD(1,GPT,*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
***@***-X751LAB:~$

nu
***@***-X751LAB:~$  efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0001,0002,0003,0000,0004,0005,0006
 :evil: Boot0000  Windows Boot Manager   VenHw(*****)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{.*****.}...........  :evil:
Boot0001* ubuntu   HD(1,GPT,*****)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0002* ubuntu   HD(1,GPT,*****)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
Boot0003* UEFI OS   HD(1,GPT,*****)/File(\EFI\BOOT\BOOTX64.EFI)..BO
Boot0004* UEFI:CD/DVD Drive   BBS(129,,0x0)
Boot0005* UEFI:Removable Device   BBS(130,,0x0)
Boot0006* UEFI:Network Device   BBS(131,,0x0)
***@***-X751LAB:~$

positief is dat het machientje nu in 18 seconden opstart

Lijkt me toch sterk dat je met een nieuwe SSD waarop je alleen Ubuntu hebt staan, een melding krijgt van Windows.
Die melding komt dan volgens mij van een oudere EFI partitie die nog aanwezig is op de oudere HDD.
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Lijkt me toch sterk dat je met een nieuwe SSD waarop je alleen Ubuntu hebt staan, een melding krijgt van Windows.
Die melding komt dan volgens mij van een oudere EFI partitie die nog aanwezig is op de oudere HDD.
snap ik dus ook niet , de oude schijf is verwijderd !
volgens mij niet denkbeeldig dat dit een Intel / Microsoft / UEFI addertje is dat op het moederbord zit
heb dit nota bene niet op de drie andere laptops ? 

Ja de tentakels van Ms kunnen heel ver reiken.
In elk geval lekker dat de SSD lekker vlot is. Hier ook; alles startklaar binnen 10 seconden.
Ik was trouwens verbaasd dat er tussen SSD ´s zo veel verschil in snelheid (schrijven en lezen) bestaat; zo blijkt uit de testen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Ja de tentakels van Ms kunnen heel ver reiken.
In elk geval lekker dat de SSD lekker vlot is. Hier ook; alles startklaar binnen 10 seconden.
Ik was trouwens verbaasd dat er tussen SSD ´s zo veel verschil in snelheid (schrijven en lezen) bestaat; zo blijkt uit de testen.
volledigheidshalve en te goeder trouw , het nieuwe Gparted beeld

Offline Nero

  • Lid
Dikwijls worden bepaalde EFI sleutels ook in de EFI-BIOS bewaard. Is er daarin geen keuze om sleutels te verwijderen?

nahjo

  • Gast
Even een opmerking.
UEFI is er niet alleen voor de sleuteltjes en/of gebruikers te pesten   ;)
Het kan ook nodig zijn voor de nieuwste hardware en giga schijven enzo. Ubuntu(64) en Mint(64) kunnen prima overweg met EFI en daarom het is dus ook niet noodzakelijk om die te verwijderen.

« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 18:11:59 door nahjo »

Even een opmerking.
UEFI is er niet alleen voor de sleuteltjes en/of gebruikers te pesten   ;)
Het kan ook nodig zijn voor de nieuwste hardware en giga schijven enzo. Ubuntu(64) en Mint(64) kunnen prima overweg met EFI en daarom het is dus ook niet noodzakelijk om die te verwijderen.
Dat verwijderen was in mijn geval wenselijk omdat ik alle WIndows10 invloeden (en al of niet geheime partities) kwijt wilde.
Omdat Ubuntu 18.04 en Mint 19 zelf een nieuwe EFI partitie aanmaken op een lege schijf was er geen beletsel om (in mijn geval) ALLE partities te verwijderen.
In de verwijzing die Phil II gaf is prima te lezen wat UEFI wel en niet kan betekenen.
zie: https://www.happyassassin.net/2014/01/25/uefi-boot-how-does-that-actually-work-then/
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
in tegenstelling tot het weinig geruststellende " efibootmgr -v  " is dit wat het UEFI te vertellen heeft  :

de respectievelijke boot opties kunnen blijkbaar ge-disabled worden ... ( waar voorlopig geen haar op mijn hoofd aan denkt )
« Laatst bewerkt op: 2018/12/09, 02:44:41 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
idem wat de " delete boot option " betreft , want die is er wel degelijk :

Die opties heb ik hier ook gezien. 
Maar waarom heb je de UEFI  boot optie op disabled staan?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Phil II

  • Lid
Die opties heb ik hier ook gezien. 
Maar waarom heb je de UEFI  boot optie op disabled staan?
in dit stadium is er nog niets gedisabled , dit is het beeld dat je krijgt  ( in boot option priorities ! ) wanneer je op één van de bootopties klikt , hierna kan je naargelang , de bootoptie selecteren die je eventueel wenst te disabelen 
« Laatst bewerkt op: 2018/12/09, 22:27:03 door Phil II »