Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuiscomputer met foto's bereikbaar maken via mijn internetverbinding  (gelezen 570 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb een HP Pavilion staan met een 2-tal terabyte aan ruimte, waarop o.a. foto's staan. Die foto's wil ik ook kunnen benaderen vanop mijn werk.

Daarom zou ik dus (een deel) van deze schijf/computer via onze (Belgacom) modem beschikbaar willen stellen voor toegang vanop het internet -- vanop een andere pc dus -- en voor onze wifi.

1/ kan dat?
2/ zoja, (hoe) kan ik mijn HP Pavilion instellen zodat deze enkel wakker wordt gemaakt als er iemand inlogt op deze computer, zodat die dus niet de hele dag volop staat te draaien voor niks?
3/ hoe stel ik een deel van mijn harde schijf in zodat dit deel beschikbaar is?

U merkt het: ik ben een beetje een leek wat dat betreft. Vermoedelijk wil ik dus van mijn thuis-pc een soort NAS maken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Thuiscomputer met foto's bereikbaar maken via mijn internetverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/19, 21:34:52 »
Jenske,

Het is in theorie mogelijk.... Maar je stuit op een paar problemen.

Je IP-adres die je van Belgacom krijg ,dus voor de modem/router, is niet vast tenzij je er extra voor betaal, toch zeker bij Telenet.
http://watismijnip.be/

Van Telenet weet ik dat de uitgaande poorten onder de 1024 blokkeer.
Dus je zal een (Secure) FTP server, wat volgens mij het eenvoudigste zal zijn om de foto's te delen,
moeten opzetten die werkt op een poort hierover en niet op standaard poort 21 (22)

Je (S)FTP server pc zal een vast ip moeten hebben van je modem/router, ook al staat deze op DHCP.
Mijn D-Link router heeft deze mogelijkheid.
De Print-Server heeft een vast IP-adres, de rest niet.

De FireWall van modem/router/(S)FTP server pc moeten correct staat zodat er van twee kanten 'verkeer' langs kan.

Of 'Wake-on-Lan', dat heb je nodig om de (S)FTP server vanop afstand aan te zetten, ook werkt vanaf 'buiten'...
Geen idee ook geen ervaring, mijn Print-Server die wordt aangezet vanop afstand.
Maar alleen in mijn eigen netwerk-omgeving.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556