Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken  (gelezen 3287 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
[OPGELOST] onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Gepost op: 2010/09/22, 11:59:22 »
Volgens mij is het eenvoudig, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Mijn zoontje heeft een paar spelletjes die het altijd deden op linux, maar nu met de nieuwe versie (10.04) krijg ik opeens de melding dat het een onuitvoerbaar bestand is en dat bij ALLE cd-roms. Aan de gang met terminal rechten wijzigen, maar lukt niet.

ik heb ls -l gedaan en kreeg toen al mijn rechten. Er staat niks tussen over cd's en cd-roms, maar verder mag ik van alle dingen die er wél staan, minimaal lezen en schrijven en vaak is het dwxr. Toen moest ik iets met chmod, dus chmod u+w+x+r gedaan, maar nu het bestand??? eh ... of moet ik iets met een directory??? Kan nergens vinden wat ik nou precies moet doen ...

Bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/24, 11:16:28 door Sophia »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/22, 16:42:24 »
Niet geschoten is altijd mis ;) : heb je al gekeken bij menu Systeem, Beheer, Gebruikers en groepen, knop 'Geavanceerde instellingen', of daar op tabblad Gebruikersrechten, alles staat aangevinkt?

Offline heir4c

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/22, 16:59:31 »
Er zijn blijkbaar problemen met de rechten in 10.04 want hier staan nog meer topics in verband met de rechten. Bijvoorbeeld in verband met een usb die niet meer zo kan gemount worden maar enkel met rootrechten.  En nu bij jou en telkens is het wanneer mensen de 10.04 nieuw installeren. Toch vreemd. Bugje?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/22, 21:38:33 »
Geen idee hoe het komt, maar ja, ik ben administrator en bij gebruikers en groepen heb ik alles aangevinkt. Die heel eenvoudige dingen begin ik eindelijk te leren  XD

Maar wat moet ik nou doen om die paar cd-roms met spelletjes, die onder Wine nog wel kunnen, geínstalleerd te krijgen??? BEDANKT!!!!

Offline ivo

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/22, 22:14:42 »
Geen idee hoe het komt, maar ja, ik ben administrator en bij gebruikers en groepen heb ik alles aangevinkt. Die heel eenvoudige dingen begin ik eindelijk te leren  XD

Maar wat moet ik nou doen om die paar cd-roms met spelletjes, die onder Wine nog wel kunnen, geínstalleerd te krijgen??? BEDANKT!!!!


Aha, daar gaat het mis, toch? Dingen die onder Wine draaien zijn Windows applicaties. Die kun je niet onder Linux draaien.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/22, 22:37:08 »
Jawel Ivo: die draaien onder Wine. De meeste Windows-applicaties doen het niet, maar deze paar spelletjes wel en die wil ik dus graag installeren. Dat heb ik al zo vaak gedaan met andere versies van Ubuntu, maar nu opeens heb ik gedoe met rechten.

 Iemand die weet hoe ik die rechten zo kan zetten dat ook Ubuntu het een uitvoerbaar bestand (executable) vindt?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/23, 06:30:57 »
Jawel Ivo: die draaien onder Wine. De meeste Windows-applicaties doen het niet, maar deze paar spelletjes wel en die wil ik dus

Nee, foute veronderstelling: je hebt Wine nodig die een Win32 of Win64 API simuleert. En het is en blijft gewoon geen Linux. Windows applicaties draaien onder een Win32 of Win64 API.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/23, 08:52:05 »
Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Ik heb de indruk dat ze dingen wil doen die niet kunnen onder Linux. En gezien haar probleem met d'r printer lijkt het mij zelfs verstandiger om een gehele schone installatie uit te voeren.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/23, 10:19:16 »
Wine installeren.
Dan de installatie file, meestal exe starten dmv "openen met" wine.(anders de inf file lezen met tekst editor, dan zie je wat er gestart word.)
indien dit niet werkt dan via terminal(dos) hetzelfde proberen, dan zie je de foutmelding.(file starten met ./ ervoor).

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/23, 17:19:26 »
Zeg eens even lieve mensen, ik ben dan wel een alfa, maar zó dom ben ik nou ook weer niet!  XD
(Sowieso ben ik niet dom, maar ook niet op het gebied van computers. Met Windows kon ik altijd meer dan al mijn collega's en vrienden)

Ja, Wine is geïnstalleerd EN geconfigureerd naar Windows XP
DEZE spelletjes die we hier hebben, deden het altijd onder Wine. Dus met eerdere versies van ubuntu en dan Wine erbij. En als een spelletje het NIET wil doen met Wine, krijg ik niet DEZE melding, maar een andere, nl. dan gaat het venster vanzelf weer dicht en gebeurt er niets. DUS nu is er iets anders aan het handje.

Goed, Wine doet dus iets waardoor dat spelletje denkt: hé leuk, dat is Windows, hier kan ik aan de gang (voorzover een spel kan denken dan natuurlijk), maar nu doet íe dat opeens niet en niet alleen één spelletje, maar alledrie die het eerst op ubuntu 9.04 en eerdere versies wél deden (maar dat heb ik nu al 3x gezegd).

De melding is: this is an inexecutable bit, ; vertaald vond ik dit: dit is een onuitvoerbaar bestand, dat niet wordt vertrouwd door Linux. Toen ben ik aan het zoeken gegaan en het bleek dat ik, hoewel ik administrator ben en mezelf alle rechten gegeven heb, toch voor deze spelletjes alleen het recht op lezen heb. Dat is niet genoeg vermoed ik, want je moet het toch ook uitvoeren, lijkt me. Alleen krijg ik het zelf niet voor elkaar om dat recht te krijgen.

Dus weet iemand misschien hoe ik dat zo moet instellen dat ik het recht krijg om alle cd's en cd-roms en dvd's die ik erin stop, te kunnen uitvoeren?

BEDANKT!!!!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/23, 17:24:44 door Sophia »

Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/23, 17:35:53 »
Als je Engels goed genoeg is heb je hier misschien wel iets aan:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9213444&postcount=10

Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/23, 17:58:15 »
sudo sed -i 's/Exec=cautious-launcher \%f wine start \/unix/Exec=wine start \/unix \%f/g' /usr/share/applications/wine.desktopin een terminal uitvoeren.

Zou volgens dat bericht moeten werken. De veiligheidsmodus wordt dan weer teruggezet naar zoals die altijd was. Ik heb niet getest in wine of dat ook werkt.

Mocht het niet helpen, dan kan je het zo weer terugzetten naar zoals het was:
sudo sed -i 's/Exec=wine start \/unix \%f/Exec=cautious-launcher \%f wine start \/unix/g' /usr/share/applications/wine.desktop

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/23, 21:49:10 »
Vanaf 10.04 LTS is de standaard veiligheidsinstelling van Ubuntu gewijzigd. Bestanden moeten aangemerkt zijn als uitvoerbaar. Voordien was dat niet nodig.

Op zich dus geen bug. Maar in het geval van een CDROM kan je de bestandseigenschappen niet wijzigen.  :(

Je kan, mits je voldoende schijfruimte hebt *), de installatiemap kopiëren naar je homemap en dan via Locaties -> zoek de gekopieerde map -> rechtermuisknop op het installatieprogramma -> Eigenschappen -> Rechten -> een vinkje plaatsen bij Uitvoeren toestaan.

 *) na installeren kan de installatiemap uit je homemap worden gewist
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/23, 22:02:50 »
Thomas, dit wat je me vroeg in de terminal te zetten, werkte! Ik ziet dat mijn HOERA-berichtje niet is aan gekomen hier, jammer!

Dat komt w.s. omdat één van de spelletjes een beetje oud was en de schermresolutie veranderde ... o jee. Het duurde even voor ik dat weer gefikst had, maar dat werkt nu weer.

Zoonlief zal wel blij zijn, hoop ik, hoewel dát ene spelletje niet meer kan XD

Bedankt, helemaal te gek!!!  =D XD :D

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/23, 22:08:09 »
Trouwens, zijn er nog leuke spelletjes voor kinderen van basisschoolleeftijd die het doen onder ubuntu? Mijn oudste had altijd Rayman, Zapper en een spelletje van Harry Potter, maar die zijn nu te oud, die doen het gewoon niet meer. Of weet iemand waar ik die info kan vinden misschien?

Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/23, 22:09:33 »
Thx. voor de Thx. :) Nog even [opgelost] in de titel van het topic, en dan is het helemaal klaar. ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/23, 23:28:14 »
Trouwens, zijn er nog leuke spelletjes voor kinderen van basisschoolleeftijd die het doen onder ubuntu? ... Of weet iemand waar ik die info kan vinden misschien?
Als je het helemaal zonder cd's en wine wilt doen, dan kan je simpel in Firefox naar www.spele.nl of www.zylom.nl gaan voor online-spelletjes.
Volgens mij kan je daar een paar jaar mee vooruit. De spelletjes werken op verschillende besturingssystemen in je browser.
Waarschijnlijk moet je voor de weergave add-ons als NoScript en AdblockPlus uitschakelen c.q. deze sites niet laten blokkeren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/24, 11:16:06 »
Dank je wel Harz, ik zal er nog eens gaan kijken, hoewel mijn kinderen die spelletjes meestal niet zo leuk vinden. Wie weet zit er toch iets tussen ...

Offline HarzG

  • Lid
Re: onuitvoerbare cd-rom uitvoerbaar maken
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/24, 19:03:29 »
Wie weet zit er toch iets tussen ...
De variatie op spele.nl is vrij groot. Er was zelfs een "bloedige" variant van Wilhelm Tell erbij, die mijn vreedzaam kind heel leuk vond.
(Zij kon dat blijkbaar niet serieus nemen.)

Voor kinderen die naast spelen ook programmeren leuk vinden, kan je SuperTux proberen. Daarmee kan je spelen, maar ook je eigen varianten maken - iets voor de jonge nerds  :)
Kijk maar in het software-center, daar is nog meer te vinden bij de spelletjes, bijv. Amazone Queen (intypen "queen" in het zoekvak, dan wordt het getoond).

Een nadeel van veel vrije (Linux)spelen is helaas, dat deze vaak Engels zijn. Hierdoor moet je in het begin e.e.a. uitleggen. Maar als ik 1 keer kort iets heb uitgelegd, dan kan ik eigenlijk "verdwijnen". De score die de jeugd vervolgens neerlegt, kan ik niet bereiken. Maar goed - ik ben ook geen gamer, maar slechts een saaie "thuis-admin".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce