Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe handmatig de resolutie te zetten voor een monitor / TV voor Ubuntu 14.04  (gelezen 954 keer)

Offline joostman

  • Lid
Ik heb zojuist Ubuntu 14.04 op een nieuwe systeem (Intel NUC) geinstalleerd, Welke ik wil gebruiken als nieuwe media speler met Plex.
Deze is verbonden via HDMI naar mijn versterker en daarvandaan weer verbonden met mijn  42 inch Panasonic TH-42PY70.

Als ik kijk naar de display settings met de TV aan, zie ik dat deze herkent wordt als zijnde een 47 Inch Panasonic, maar de resolutie van 1920 x 1080 is OK.
Het probleem ontstaat als ik mijn versterker / TV een geruim aantal uren niet heb gebruikt en ik probeer te verbinden met TeamViewer.

Eerst had ik geen idee waarom ik de verbinding niet tot stand kon brengen, maar na wat speurwerk kwam ik er achter dat dit te maken had dat de linuxmachine zijn gegevens kwijt was wat voor verbinding hij eerst had (1920 x 1080) TeamViewer kan op dat moment geen scherm openen, aangezien hij niet weet op welke resolutie verbonden moet worden. ( TeamViewer probeert wel te verbinden, maar er komt nooit een visual x omgeving).

Wat ik wil is
1. handmatig de gegevens van de monitor en zijn resolutie vastzetten (1920 x 1080),
2. Deze gegevens altijd gebruiken in plaats van de dit elke keer gebeurt met de plug en play feature en zoeken naar mijn TV.

Ik heb op dit moment geen idee waar ik dit configuratie "tekst"bestandje kan vinden en hoe ik deze precies moet aanpassen wil ik Linux forceren hier altijd gebruik van te maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/20, 12:34:03 door joostman »

beste joostman, uit mijn persoonlijke ervaring heb ik altijd soort gelijke problemen gehad met TV´s aan te sluiten op me computers onder Windows, Linux en op  ChromeBook. Zodra ik mijn tv uitschakelde en weer inschakelde dat het allemaal via plu en play dan pas weer alles normaal functioneerde.

Uit die ervaring ben ik er ook achter gekomen, als je de tv uitschakeld in mijn situaties altijd de tv dan ook niet meer erkend wordt in het OS. maar als ik met 2 monitoren werk er 1 uitzet hem wel blijft erkennen.
Ik denk dat je probleem ook hier ergens ligt.  Dit is pure op persoonlijke ervaring dus of dit klopt weet ik ook niet.
maar ik durf te wedden als je er gewoon direct een monitor erop aansluit je geen problemen hebt.
of als je in huidige situatie de gewone terminal gebruikt met ssh.

maar in ieder geval in mijn huidige situatie net getest. 2x hdmi 1920x1080 monitoren, inloggen met monitors uit geen probleem met inloggen. doe ik het via tv en zet de tv uit ook enige issues. ik denk dat het komt als de tv niet in gebruik is voor output van de computer de computer hem ook niet meer erkent. door dat de tv geen signaal meer doorgeeft. daarom zal hij telkens de plug en play functie activeren als je de tv inschakelt.
Nogmaals dit is een vermoeden, maar zo is het zoals ik net getest heb, hoop dat je er iets aan hebt.

Offline joostman

  • Lid
Hoi Sjengstah, bedankt voor je reactie! Ik kan helaas geen monitor aansluiten, omdat ik de mini-pc gebruiken wil als media speler en hij dus in mijn kast staat bij m'n tv.

Ik meen mij van vroeger te herinneren dat er veel issues waren met het herkennen van monitors, waarbij de resolutie niet goed of hoog genoeg werd weergegeven en dat dit in een simpel tekstbestandje met vi aan te passen was en dat deze ook elke keer door het systeem gebruikt werd.

Dit is nu waar ik naar op zoek ben, waar is tegenwoordig dat config bestandje en hoe pas ik deze aan naar de goede resolutie?

Ik heb het idee dat ik een hele simpele vraag stel, maar de antwoorden blijven verder eigenlijk uit...

ik zal eens wat onderzoek voor je doen, maar kan verder van mijn kant uit weinig info geven. misschien dat andere nog iets weten maar ik zal even wat voor je proberen uit te zoeken. dus je houd nog een antwoord van mij te goed.

hoi joost ik heb zelf weinig tijd, maar bedoel je misschien de x.org.config.d  die je vroeger kan aanpassen?
zo ja kijk even naar de volgende link.

http://askubuntu.com/questions/4662/where-is-the-x-org-config-file-how-do-i-configure-x-there

ik moet er wel bij zeggen dat zeggen ze ook op die link, dat dit tegenwoordig niet meer de standaard is maar dat biij eventuele problemen het wel nog gefixed kan worden, echter heb ik hier zelf geen ervaring mee omdat ik het geluk heb dat hier alles out of de box perfect draait.

ik weet niet welke grafische kaart je gebruikt, maar miscshien kan het ook nog op te lossen zijn met Ubuntu AMD Catalyst Install van The Fan Club, natuurlijk mits je een amd/ati kaartje erin hebt zitten. http://sourceforge.net/projects/uaci/ dit is hoe ik zelf altijd mijn drivers goed werkend krijg,

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, want mijn latijn komt nu ook ver aan zijn einde, ben te lang uit de ubuntu scene geweest.