Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hernoemen bestandsnamen met spaties  (gelezen 1431 keer)

CrazyCentaur

  • Gast
Hernoemen bestandsnamen met spaties
« Gepost op: 2007/05/02, 13:02:37 »
Om bestanden samen te voegen gebruik ik lxsplit in de terminal. Dat gaat goed zo lang de bestandsnamen geen spaties en bepaalde andere tekens hebben. Als ik alle bestanden in een beweging wil hernoemen in die terminal gaat dat ook nooit goed, weer vanwege die spaties en zo. Ik hernoem dan maar per bestand met de hand. Maar dat is belachelijk natuurlijk.

Weet iemand dus de commando's voor hoe ik dit gemakkelijker kan doen? Ik weet zeker dat meer mensen je dankbaar zullen zijn :)  Ik ben nu eenmaal niet thuis in Bash en heb nog geen tijd gehad dat goed te leren.

Offline vanadium

  • Lid
Hernoemen bestandsnamen met spaties
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/02, 13:30:23 »
rename 'y/ /_/' *

zou het moeten doen, en ik weet zeker dat er nog andere mogelijkheden zijn, nog ingewikkelder dan dit!

Offline nor

  • Lid
Hernoemen bestandsnamen met spaties
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/02, 13:40:02 »
Misschien moet je "\" als spatie toevoegen.

Voorbeeld:
fout: map van crazy

goed: map\ van\ crazy/

Dan lukt het misschien wel.

CrazyCentaur

  • Gast
Hernoemen bestandsnamen met spaties
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/02, 14:03:25 »
Citaat van: nor
Misschien moet je "\" als spatie toevoegen.
Nee, het punt is niet dat ik zelf bestanden zo noem: ik gebruik altijd underscores, geen spaties. Maar ik krijg de bestanden met spaties zo van Internet (ongetwijfeld mensen die Windows gewend zijn).

De oplossing van Vanadium is wat ik bedoel!

Citaat van: vanadium
rename 'y/ /_/' *
is geniaal kort en werkt gewoonweg. Als je zin hebt, Vanadium, leg hem eens iets verder uit, dan leren we weer wat. Maar in ieder geval bedankt. Ook dat scheelt een hoop tijd.

EDIT: Ah, ik begrijp het. Het gaat hier om Perl regular expressions. Had ik nu maar eerder in de man-file bij 'rename' gekeken ... .