Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten  (gelezen 1571 keer)

Offline Harmen

  • Lid
Opstarten
« Gepost op: 2012/07/09, 21:32:24 »
 Ik heb 12.04 geinstalleerd op een acer aspire one netbook. Tijdens een update is er een stroomonderbreking geweest met als gevolg dat hij nog maar opstart in een half beeldscherm. Ook vertoont mijn muis paint achtig gedrag. 12.04 heeft hiervoor probleemloos gedraaid en daarvoor 10.04 ook. Weet iemand hier een oplossing voor. Harmen

Re: Opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/09, 21:33:25 »
Opnieuw installeren lijkt mij in dit geval de beste oplossing.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/09, 21:35:45 »
Reddeloos bedorven. Schone herinstallatie kun je als volgt doen:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline Harmen

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/09, 22:40:30 »
Ok was al beetje bang voor dit antwoord. Ga binnenkort aan de slag en zal dan het resultaat doorgeven. Voor dit moment bedankt.

Re: Opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/10, 01:31:07 »
Is het niet gewoon een probleem met de GMA500-chip (Intel Poulsbo)? Een schone installatie gaat dat probleem echt niet verhelpen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/10, 10:37:20 »
Is het niet gewoon een probleem met de GMA500-chip (Intel Poulsbo)? Een schone installatie gaat dat probleem echt niet verhelpen.
Lees het startbericht nog eens.  :)

Draaide eerst probleemloos op 12.04. Problemen pas sinds stroomstoring tijdens updates.

Re: Opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/10, 10:59:19 »
Klopt, maar juist Ubuntu 12.04 vertoont de in de OP genoemde storingen in combinatie met de GMA500. Ik vermoed dat de upgrade niet de boosdoener is van dit probleem.

Offline softbart

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/10, 12:42:13 »
Klopt, maar juist Ubuntu 12.04 vertoont de in de OP genoemde storingen in combinatie met de GMA500. Ik vermoed dat de upgrade niet de boosdoener is van dit probleem.
+1

groet,

Theo

Re: Opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/10, 14:40:10 »
TS zou er goed aan doen de computer aan een bekabelde netwerkverbinding te hangen en in de herstelmodus de update af te maken. Wellicht wordt er dan nog een nieuwere kernel geïnstalleerd, met betere ondersteuning voor GMA 500.

Daartoe druk je de linker Shift-toets in tijdens het opstarten, waarna het Grub-menu verschijnt. Kies Herstelmodus en even later "rootshell met internet". Voer uit:

dpkg --configure -a
apt-get install -f
do-release-upgrade

Offline Harmen

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/16, 21:51:52 »
Heb het laatste advies geprobeerd echter zonder resultaat. Hoe kan ik herinstalleren met alleen maar ubuntu. Heb windows verwijdert.

Re: Opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/16, 22:08:42 »
Zonder resultaat? dat is een beetje onduidelijk. Werkten de commando's niet?

Offline Harmen

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/16, 23:14:18 »
Na wat geploeter de commando s uitgevoerd. pc geeft aan dat alles up to date is maar opstarten gaat nog niet vanzelf en ook het halve beeld is onveranderd.

Re: Opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/16, 23:25:18 »
Het opstarten gaat nog niet vanzelf? Wat moet je dan doen om op te starten?

Tip: als je een vraag stelt of een antwoord geeft op een vraag, beschrijf dan zoveel mogelijk zodat wij je beter kunnen helpen :)

Offline Harmen

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/17, 00:25:33 »
Ik moet linker shift vasthouden tijdens het opstarten. Daarna keuze maken en dan gaat ie opstarten , met dus het halve scherm.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/17, 09:59:22 »
Opstarten naar recovery mode met minimale grafische scherm.
Ga naar grub, kies recovery mode,
Indien je hier grafisch kunt opstarten, dan naar additional drivers gaan, daar je videokaart verwijderen, en direct weer herinstalleren.

of

Misschien in textmode je driver verwijderen, en herinstalleren.
Alleen de commando ken ik niet, moet je dus opzoeken.

Re: Opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/17, 10:19:18 »
Opstarten naar recovery mode met minimale grafische scherm.
Ga naar grub, kies recovery mode,
Indien je hier grafisch kunt opstarten, dan naar additional drivers gaan, daar je videokaart verwijderen, en direct weer herinstalleren.

of

Misschien in textmode je driver verwijderen, en herinstalleren.
Alleen de commando ken ik niet, moet je dus opzoeken.

Dat lijkt niet eens meer de moeite waard. Ik denk dat Buzzin geljjk heeft.

Re: Opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/17, 11:00:26 »
Er is niets met de hardware aan de hand, afgezien van het feit dat het baggerhardware is. Dit probleem is wijdverspreid en als het goed is vind je hier een oplossing:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo

Offline softbart

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/17, 21:38:03 »
Er is niets met de hardware aan de hand, afgezien van het feit dat het baggerhardware is. Dit probleem is wijdverspreid en als het goed is vind je hier een oplossing:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo
Ik was eerst ook jouw mening toegedaan.
Echter wanneer je de OP goed doorleest heeft het systeem zonder problemen met 12.04 gedraaid zonder extra toevoegingen.
Niet echt een GMA500 probleem.
Dus mogelijk dat er tijdens de update en de stroomstoring het systeem dermate is corrupt is geraakt dat alleen nog een  "harde reset" mogelijk is.

groet,

Theo

Offline Harmen

  • Lid
Re: Opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/22, 23:59:24 »
Ik heb eea geprobeerd en inderdaad even een compleet beeld gehad. Maar na opnieuw opstarten , u raad het al , hetzelfde probleem. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik kan resetten , omdat ie ook de usb stick niet leest.