Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Beryl installeren?  (gelezen 9259 keer)

Hoe Beryl installeren?
« Gepost op: 2007/01/18, 16:55:25 »
Hoe moet ik Beryl installeren op Edgy? ik heb het gisteren geprobeerd via de wiki pages op beryl-project.org maar het enigste wat er gebeurt erna is dat ik wit scherm krijg en mijn edgy is naar de zak (nu weer opnieuw geinstalleerd)

misschien kan mijn pc dit niet aan? of moet ik nvidia drivers installeren? (hoe, en welke van op de Nvidia-site)

mijn specs:
Ubuntu 6.10 Edgy Eft
1.7Ghz Pentium 4
256MB DDR ram
12GB ext3
1GB swap
Nvidia Geforce 2 MX400 64MB

edit: als ik in de terminal sh (naam van het pakket) intyp als ik in desktop zit (waar het pakket staat) dan start hij de installer wel op, maar hij zegt dan dat ik moet installeren als root, hoe doe ik dat?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/18, 17:23:29 »
Zonder de nVidia drivers zult ge nooit beryl kunnen installeren.

sudo apt-get install nvidia-glx
sudo nvidia-xconfig

En volg liefst deze handleiding:
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Edgy_with_nVidia

Trouwens goed lezen wat je mag kopieren in je terminal, niet zomaar alles in je terminal invoeren.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/18, 17:33:24 »
Je pc moet dat zeker aankunnen, ik draai het zelfs op een AMD 800 Mhz processor met 256MB RAM.
De nvidia drivers zijn noodzakelijk als je Beryl wilt draaien, zoals bartek hierboven al schreef.  En die handleiding die hij heeft opgegeven heb ik ook gebruikt en is erg duidelijk.

Veel succes!

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/18, 17:37:21 »
ok, als ik strax gedaan heb met updaten (van edgy te herinstalleren) dan ga ik eens beginnen... ondertussen een goed muziekje om de verveling tegen te gaan...

werkt het vlotjes op jouw AMD? en wat belast het het meeste? ram of CPU of grafische kaart?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/18, 18:09:07 »
Je kunt de oude Nvidia-drivers uit de officiele Ubuntu-repos installeren, maar je kunt ook de nieuwere (nog wel beta) Nvidia-drivers installeren. Hierdoor heb je geen XGL/AIGLX meer nodig. Bij mij werkt dit een stuk soepeler.
Deze installatiemethode staat uitgelegd op http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu_Edgy_with_nVidia

Ik heb ook een AMD (3200+), en het werkt hier redelijk, maar niet vlot genoeg om standaard te laten draaien. Dit komt waarschijnlijk door mijn oude videokaart, een Nvidia Geforce FX 5500 128MB.
Erg veel Ram neemt het niet in beslag, en ook de CPU-belasting valt mee. Ik denk dat het vooral je grafische kaart belast.

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/18, 18:38:41 »
ik heb de instructies gevolgd, eerst de commands van bartek, dan de instructies op de site, tot en met de post-installation
maar als ik reboot, zie ik geen beryl-icoontje in de system  tray, hoe kan ik dan wel beryl opstarten?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/18, 18:42:00 »
in terminal:
beryl-manager
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/18, 18:45:41 »
bash: beryl-manager: command not found

Offline mcgyver

  • Lid
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/18, 20:46:01 »
Dan heb je beryl niet geinstalleerd.

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/18, 21:37:50 »
hmm, moet ik bepaalde dingen aanduiden bij synaptic?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/18, 22:28:48 »
Op de pagina die ik je gaf in mijn vorige post staat het volgende om beryl te installeren:
sudo apt-get install beryl emerald emerald-themes

Mad

  • Gast
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/30, 14:43:39 »
Is beryl en emerald alleen te gebruiken op computers met een nvidia chipset? ik heb zelf een Intel GMA 950 en wil grafisch ook wel wat moois fabriceren, maar heb geen idee hoe en waarmee ;)

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/30, 14:49:40 »
Beryl en Emerald zijn prima op andere grafische kaarten te draaien. Ik zelf draai het ook op een intel kaart. Geen probleem.

Mad

  • Gast
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/30, 14:56:26 »
Wat is het specifieke nut van downloaden van de laatste nvidia drivers dan? (sorry grafische linux n00b aan het woord  ;) )

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/30, 16:25:22 »
Citaat van: Mad
Wat is het specifieke nut van downloaden van de laatste nvidia drivers dan? (sorry grafische linux n00b aan het woord  ;) )
Beste prestaties, beter dan de open-brondriver. Vooral 3D weergave is veel beter.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/30, 19:37:06 »
Citaat van: Mad
Is beryl en emerald alleen te gebruiken op computers met een nvidia chipset? ik heb zelf een Intel GMA 950 en wil grafisch ook wel wat moois fabriceren, maar heb geen idee hoe en waarmee ;)
Beryl (+ Emerald) werkt prima op een Intel GMA 950, maar dan moet je AIGLX gebruiken als render architectuur.

Gebruik deze tutorial voor Dapper Drake
en deze voor Edgy Eft

Als je met Beryl gaat knoeien, is het wel beter om Edgy Eft te draaien, omdat Dapper Drake niet meer zo goed wordt ondersteund door het Beryl team.

(Er is ook nog XGL voor Nvidia proprietary en ATI proprietary, maar die werkt op een andere manier en het is geweten dat AIGLX over het algemeen een betere performance heeft dan XGL; Nvidia heeft sinds de 9xxx drivers ook een eigen render architectuur via Texture From Pixmap, die wel wat op AIGLX lijkt als ik het goed begrijp, maar dat terzijde)

edit: bij bijkomende vragen geef je maar een gil ofzo
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/30, 19:40:02 »
Citaat van: Mad
Wat is het specifieke nut van downloaden van de laatste nvidia drivers dan? (sorry grafische linux n00b aan het woord  ;) )
Voor jou niets. Want jij hebt een Intel grafische kaart. Zie bovenstaande post voor installatie instructies.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Mad

  • Gast
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/31, 00:23:28 »
Thanks man! ik gaat ff aan de pruts ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/31, 00:44:14 »
MottigenHond: Ben jij al verder met je Beryl installatie of loop je nog ergens op vast?

Mad: misschien is het beter als jij een apart topic opent met jouw Intel/AIGLX/Beryl probleem, als je nog verdere hulp nodig hebt, anders wordt het in dit topic onduidelijk wat voor wie bedoeld is, en tenslotte was dit topic eigenlijk door MottigenHond gemaakt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/31, 11:02:47 »
euhm, ik ga beryl niet draaien, ik zou niet graag hebben dat het weer mislukt en dat ik weer wat tijd moet geven aan herinstallatie, en wat is het nut ervan? een beetje grafische effecten, meer niet. Ik ga het zo laten zoals het nu is, lekker safe

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/31, 15:00:50 »
Citaat van: bartek
Zonder de nVidia drivers zult ge nooit beryl kunnen installeren.

sudo apt-get install nvidia-glx
sudo nvidia-xconfig

En volg liefst deze handleiding:
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Edgy_with_nVidia

Trouwens goed lezen wat je mag kopieren in je terminal, niet zomaar alles in je terminal invoeren.
Hmm geen wonder dat het mis ging...
Jij hebt een GeForce2 grafischekaart, en die heeft de legacy driver nodig.
Oftewel vanuit de terminal:
sudo aptitude install nvidia-glx-legacy
sudo nvidia-glx-config enable

Daarna Control-Alt-Backspace, om X te herstarten, dan start ie op met de driver voor Direct Rendering.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/31, 15:18:18 »
Citaat van: MottigenHond
euhm, ik ga beryl niet draaien, ik zou niet graag hebben dat het weer mislukt en dat ik weer wat tijd moet geven aan herinstallatie, en wat is het nut ervan? een beetje grafische effecten, meer niet. Ik ga het zo laten zoals het nu is, lekker safe
Goed idee. Hoewel ik wel helemaal voor Beryl ben, het is niet alleen mooi, maar het biedt toch ook handige functies zoals Scale... staat Beryl nog niet helemaal op punt en de installatie/configuratie loopt niet bij iedereen van een leien dakje.

Maar geen nood! Over iets meer dan 2 maanden zal Feisty Fawn het daglicht zien. Deze versie van Ubuntu zal Compiz of Beryl standaard geïntegreerd hebben in het systeem :) Lekker, toch?!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/31, 16:22:33 »
Opzich, wanneer alle hardware correct werkt, is beryl installeren een eitje.
Kheb vanmorgen het nog geinstalleerd op een:

PentiumIII 750 Mhz
512MB SDRAM
DVD-ROM
Nvidia GeForce 4 Ti 4600 128MB DDR
80GB IDE HD

Het werkt op zich prima, maar heel soms een beetje haperend en heel af en toe ontbreken de buttons in het vensterkader.
Vandaar dat ik xorg.conf op 16-bits kleuren heb proberen te instellen,
maar dan gaat het mis, rare vertekeningen en verkleuringen waardoor niks meer zichtbaar en te lezen is.
Khad gehoopt dat het namelijk op 16-bits wat makkelijker zou lopen en de grafischekaart ietwat ontzien.
Bij 3D-Desktop kan het namelijk wel en verbeterd daardoor de prestaties aanzienlijk.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe Beryl installeren?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/31, 18:03:38 »
Beryl in 16bit modus: Bij XGL kan het niet dacht ik, bij de nvidia 9xxx (tfp) driver weet ik het niet... maar bij AIGLX (open source drivers van ati, intel...) kan je wel gewoon op 16bit instellen, dat doe ik ook met mijn ATI Radeon 7500 32MB pc (nog trager dan een Geforce 2 kaart) Kloksnelheid is dynamisch, maar draait altijd op 600Mhz.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hoe Beryl installeren?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/31, 18:39:21 »
Hoe kan je zien wat voor grafische kaart je hebt, wil eens kijken of ik ook beryl kan draaien....

Alvast bedankt

groetjes