Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer  (gelezen 849 keer)

Vandaag de upgrade doorgevoerd op mijn computers, doch op 1 computer kan Virtualbox geen USB meer vinden om te koppelen.
VB heeft nochtans geen upgrade gehad, en het juiste extensionpack staat geïnstalleerd.

Alles functioneerde vooraleer de upgrade uitgevoerd werd.
Heb virtualbox + extensionpack al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, doch probleem blijft.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/10, 16:16:37 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/10, 18:02:18 »
heb je ingesteld dat je lid bent als vboxuser?
Hoe je dat moet instellen in Ubuntu weet ik niet.
Misschien volgende: http://askubuntu.com/questions/377778/how-to-add-users-to-vboxusers
Of misschien: https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox/USB

en er zijn misschien nog enkele mogelijkheden te vinden op het internet via Google ( Google = your best friend ... ??? )
Succes.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/10, 18:10:47 »
heb je ingesteld dat je lid bent als vboxuser?
Hoe je dat moet instellen in Ubuntu weet ik niet.
Misschien volgende: http://askubuntu.com/questions/377778/how-to-add-users-to-vboxusers
Of misschien: https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox/USB

en er zijn misschien nog enkele mogelijkheden te vinden op het internet via Google ( Google = your best friend ... ??? )
Succes.

Groet,
spievensterke.

Ik stond ingesteld als vboxusers.
Heb dat even gechekt, en dat was nog steeds zo.
Bedankt!
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/11, 08:23:28 »
Guest addition installeren.
virtualbox starten, bijv een linux, dan daar usb kiezen of aanzetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/11, 08:53:36 »
Hoi M.

Wat voor upgrade was dat eigenlijk? Vertel daar even wat meer van, wil je? Van welk voorgaand systeem naar wat?
De tweede puntversie is maar net uit via een upgrade en alle te downloaden iso's zijn nog de eerste puntversies.

Als je een  upgrade hebt gedaan vanuit het systeem, dan hebben we dat vaak zien mislukken. Dan lijkt me de beste en snelste oplossing VB opnieuw te installeren volgens Pjotr's aanwijzingen. Vergeet dan vooral het dkms pakket voor VB niet!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/11, 09:15:56 »
Er zat iets voor VB in de laatste update. Nu doet mijn VB het ook niet meer:

Het is niet gelukt een sessie te openen voor virtuele machine IE11 - Win8.1.

The device helper structure version has changed.

If you have upgraded VirtualBox recently, please make sure you have terminated all VMs and upgraded any extension packs. If this error persists, try re-installing VirtualBox. (VERR_PDM_DEVHLPR3_VERSION_MISMATCH).

Resultaatcode:NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:ConsoleWrap
Interface:IConsole {872da645-4a9b-1727-bee2-5585105b9eed}

Even opnieuw installeren. Vervelend zeg.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/11, 09:27:54 »
Er zat iets voor VB in de laatste update. Nu doet mijn VB het ook niet meer:

Het is niet gelukt een sessie te openen voor virtuele machine IE11 - Win8.1.

The device helper structure version has changed.

If you have upgraded VirtualBox recently, please make sure you have terminated all VMs and upgraded any extension packs. If this error persists, try re-installing VirtualBox. (VERR_PDM_DEVHLPR3_VERSION_MISMATCH).

Resultaatcode:NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:ConsoleWrap
Interface:IConsole {872da645-4a9b-1727-bee2-5585105b9eed}

Even opnieuw installeren. Vervelend zeg.

groet,

Just

Er is dus waarschijnlijk wat aan de hand in de upgrade, want de versie van VB is ongewijzigd gebleven op 5.0.32_Ubuntu r112930
Eerlijk gezegd VB ontgoochelt me voor de zoveelste keer.
Wat ook een probleem is, doch dit is nu niet geval: als VB een upgrade krijgt via de repositories, dan heb je er geen weet van, tenzij je de updatesessie zit te volgen.
En als je het extensionpack en/of guest-additions erbij gebruikt weet je het wel: die moeten ook een nieuwe versie krijgen, daar kom je pas achter als het niet lukt.
Hier helpt het niet met herinstalleren.

Ik ging van Ubuntu 16.04.1 naar Ubuntu 16.04.2

Gedaan via "opwaarderingen markeren" in synaptic.
Voor de veiligheid eerst getest op de testbak.
Zelfde werkwijze op mijn 3 computers.
En dan heb je prijs: op het werkpaard gaat het mis.

Alles werkte, tot ik virtualbox startte en een virtuele machine opende.
Er kwam gelijk een boodschap dat het geluid niet zou kunnen gebruikt worden.
En direct daarop, nadat VB gesloten is, terug in de normale werkomgeving: geluidsproblemen.
- wel geluid via internetradiopost
- geen geluid bij afspelen via VLC en Video's
- bij "systeeminstellingen / geluid" geen outputapparaat te zien.

Alles herstelt zich na het herstarten van de computer, doch daar zijn foutboodschappen te zien, zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101750.0
Er is nu weer:
- geluid bij afspelen via VLC en Video's
- bij "systeeminstellingen / geluid" is nu wel een outputapparaat te zien.

En het gaat terug fout door VB opnieuw te starten.

Het kwam aan het licht doordat ik in VB een USB wou koppelen aan een virtuele machine.
En ook dat gaat mis: er worden geen USB devices getoond.
Dus extensionpack verwijderd, VB verwijderd.
Terug geïnstalleerd => zelfde fouten.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

JohPoe

  • Gast
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/11, 09:39:17 »
Heb eens tijden zitten te zoeken waarom bij mij VB niet meer wilde werken. Uiteindelijk bleek dat ik voor de VB versie niet de juiste linuxkernel had.....
Misschien nu na update Ubuntu ook zoiets aan de hand?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/11, 09:50:03 »
Ik heb virtualbox-dkms geïnstalleerd staan. Dat zou er voor moeten zorgen dat dat kernelwijzigingen geen gedonder geven. Verder installeer je bij het  volgen van de aanwijzingen van Pjotr de PUEL versie van VB. Anders ook geen USB functionaliteit! Installeer VB dus niet simpeltjes via de repo!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/12, 16:34:39 »
Ik heb virtualbox-dkms geïnstalleerd staan. Dat zou er voor moeten zorgen dat dat kernelwijzigingen geen gedonder geven. Verder installeer je bij het  volgen van de aanwijzingen van Pjotr de PUEL versie van VB. Anders ook geen USB functionaliteit! Installeer VB dus niet simpeltjes via de repo!

groet,

Just

hi Just,
tot nu installeerde ik steeds vanuit het softwarebeheer, dan VB opstarten en daarin het extensionpack binnenhalen. Dit werkte steeds.
Bedoelde jij installeren zoals: https://sites.google.com/site/computertip/samsung
Ik heb nu een volledig nieuwe installatie gedaan met de nieuwste ISO met ubuntu 16.04.2
En geïnstalleerd als volgt:
sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-packEen USB koppelen kan nog steeds niet.
Het gaat ook direct mis bij het openen van een virtuele machine, zie aangehechte foutmelding, waarna niets meer werkt van audio in de andere programma's.

Ik kan dus enkel maar besluiten dat er meer aan de hand is.

Na 2 dagen klooien heb ik er nu even genoeg van.  :( >:(

groeten van Michael.

« Laatst bewerkt op: 2017/02/12, 18:40:33 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jolo

  • Lid
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/12, 17:41:02 »
Ik had hier op een andere partitie van een andere SSD als test, Xubuntu 16.04.2 (daily build 2017-02-09 13:31) geïnstalleerd. Daarin heb ik van de VirtualBox website, VirtualBox 5.1.14 en het bijbehorende VM VirtualBox Extension Pack gedownload. Deze heb ik beiden geïnstalleerd. Ook had ik de gebruiker toegevoegd aan de VirtualBox groep. Bij mij werkt USB 2.0 wel in de  VirtualBox. Zie onderstaande afbeelding.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/13, 09:43:26 »
Heb eens tijden zitten te zoeken waarom bij mij VB niet meer wilde werken. Uiteindelijk bleek dat ik voor de VB versie niet de juiste linuxkernel had.....
Misschien nu na update Ubuntu ook zoiets aan de hand?
hi JohPoe
Er is hier inderdaad iets aan de hand met kernels.

Eerst hoe ik VB geïnstalleerd heb:
sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-packOp een verse installatie op sdb2 met ubuntu 16.04.2 zie ik kernel 4.8.0-36
Ik voegde kernel 4.4.0-62 toe via synaptic en opeens is alles opgelost:
- geen foutbericht bij starten van een virtuele module
- geen audio problemen meer in de andere programma's
- USB wordt gezien
(geprobeerd, omdat die 4.4.0-62 ook op een andere pc stond waar het wel werkte)

Op mijn bestaande installatie op sdb1 waar ik de upgrade deed van 16.04.1 naar 16.04.2 stonden volgende kernels: 4.4.0-59 en 4.4.0-62
Ik voegde kernel 4.8.0-36 toe via synaptic en er verandert iets:
- geen foutbericht bij starten van een virtuele module
- geen audio problemen meer in de andere programma's
- USB wordt nog steeds niet gezien
- foutboodschappen bij het opstarten blijven
(deze kernel haalt dus niets uit want met uname -a zie je nog steeds 4.4.0-62)

Ik had hier op een andere partitie van een andere SSD als test, Xubuntu 16.04.2 (daily build 2017-02-09 13:31) geïnstalleerd. Daarin heb ik van de VirtualBox website, VirtualBox 5.1.14 en het bijbehorende VM VirtualBox Extension Pack gedownload. Deze heb ik beiden geïnstalleerd. Ook had ik de gebruiker toegevoegd aan de VirtualBox groep. Bij mij werkt USB 2.0 wel in de  VirtualBox. Zie onderstaande afbeelding.
Hallo jolo, Dit ging hier totaal fout met boodschap: Kernel driver not installed (rc=-1908)

Besluit
Ik laat de slechte situatie op sdb1 voor wat ze is, en neem de verse installatie op sdb2
Heb nog niet eerder een upgradestep in een versie meegemaakt met zulke problemen.

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2017/02/13, 09:46:18 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

JohPoe

  • Gast
Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/13, 18:45:22 »
Citaat
(deze kernel haalt dus niets uit want met uname -a zie je nog steeds 4.4.0-62)
Ik zelf gebruik Mint en die start automatisch op met de 'hoogste' kernel. Zou ik met een lagere kernel willen opstarten dan moet ik dat speciaal gaan kiezen (Grub opstart).
Dat even terzijde  ;)

Re: Na upgrade Ubuntu naar 16.04.2 : virtualbox kent geen USB meer
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/15, 17:46:03 »
RECHTZETTING
Ik zei:
Citaat
Alles werkte, tot ik virtualbox startte en een virtuele machine opende.
Er kwam gelijk een boodschap dat het geluid niet zou kunnen gebruikt worden.
En direct daarop, nadat VB gesloten is, terug in de normale werkomgeving: geluidsproblemen.
- wel geluid via internetradiopost
- geen geluid bij afspelen via VLC en Video's
- bij "systeeminstellingen / geluid" geen outputapparaat te zien.

Dat het geluid "om zeep" was kwam doordat ik vooraf een browser gebruikte in Firejail.
Dit is een bug en hier staat de oplossing: https://firejail.wordpress.com/support/known-problems/
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)