Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ssd in oudere pc installeren  (gelezen 3084 keer)

ssd in oudere pc installeren
« Gepost op: 2016/04/24, 22:20:03 »
Ik wil een oudere pc (cpu = Intel Quad Core Q6600 s 775 2,4Ghz en MB = Asus P5K-E Wifi-AP) weer nieuw leven inblazen en vervolgens Xubuntu 16.04 installeren. De HDD wil ik vervangen door een SSD. Voordat ik een SSD aanschaf wil ik graag eerst weten of voornoemd moederbord wel overweg kan met een moderne SSD? Beetje zonde van de aanschaf wanneer het niet blijkt te kunnen. Nou ben ik de laatste jaren wat minder met hardware bezig geweest, dus mijn vraag is of iemand weet of dit in principe geen problemen op zou moeten leveren?

Mocht het kunnen, passen de oudere sata kabels (voeding en data) waarmee de HDD nu in de oudere pc zit gemonteerd ook op de moderne SSD die ik wil inbouwen of heeft die inmiddels weer andere aansluitingen?

De SSD zal naar ik aanneem niet op volle snelheid kunnen werken, maar het zal een aanzienlijk verschil zijn met de antieke HDD lijkt me?

Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/24, 22:46:31 »
De HDD wil ik vervangen door een SSD. Voordat ik een SSD aanschaf wil ik graag eerst weten of voornoemd moederbord wel overweg kan met een moderne SSD?
Ik denk dat vrij zeker van wel, want een ssd wijkt voor een moederbord niet echt af van een hdd, het zijn allebei externe geheugens en dat Asus-moederbord waar je het over hebt kan overweg met sata, dus ik zou zeggen: no problem. De werkelijkheid kan altijd weerbarstiger uitvallen natuurlijk...

Mocht het kunnen, passen de oudere sata kabels (voeding en data) waarmee de HDD nu in de oudere pc zit gemonteerd ook op de moderne SSD die ik wil inbouwen of heeft die inmiddels weer andere aansluitingen?
Sata is sata, dus dat zal moeten lukken lijkt mij.

De SSD zal naar ik aanneem niet op volle snelheid kunnen werken, maar het zal een aanzienlijk verschil zijn met de antieke HDD lijkt me?
Waarom niet op volle snelheid volgens jou? Een ssd is altijd sneller dan een klassieke gewone harde schijf. Gewoon aansluiten en zien hoeveel de boel sneller opstart.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/25, 06:23:37 »
Dat zou moeten werken.

Ik zelf heb een Acer Aspire 5715Z (een oud beestje dus) met een SSD HDD.
Werkt top!!
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/25, 07:18:48 »
Ik heb zelf ook een P5K moederbord, daar heb ik een hele tijd geleden al een SSD opgeprikt en die pc voelt nu aan als een nieuwe.... Volgens mij is er op jouw moederbord alleen SATA-300 beschikbaar, maar de SSD is nog steeds vele malen sneller dan je HDD

Gewoon doen dus!

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/25, 16:44:33 »
Bedankt voor jullie reacties! Toch prettig om dat even te kunnen checken.

Nu heb ik nog een ander  hardware-vraagje, maar ik weet niet of ik daar een ander topic voor moet maken (?). Ik probeer het dus maar even hier.

Gaat over Wifi-adapters. De Asus P5K-E Wifi-AP heeft standaard wifi aan boord (802.11 G + B maar geen N dus). Het antennetje dat je op de Wifi uitgang kunt schroeven ben ik kwijt. Echter, ik heb net even getest of Wifi ook werkt zonder het antennetje en inderdaad ik kan gewoon online (oude os staat nog op de pc, vandaar). Alleen is het signaal niet super ( slechts 2 streepjes) terwijl de pc zich een meter van mijn router bevindt (Fritzbox 7360 en ondersteunt 802.11 N ; staat op de eerste verdieping, dus niet in de meterkast). Het is de bedoeling dat de pc in een andere kamer op dezelfde verdieping komt te staan, zo'n 10 meter verwijderd van de router. Ik vraag mij ten eerste af of het signaal (zonder het antennetje) wel sterk genoeg is en ten tweede of ik niet beter een usb wifi adapter kan kopen die 802.11 N wel ondersteunt. Die dingen zijn niet bepaald duur. Ik kwam bv de volgende tegen :
NETGEAR WNA1000M USB WiFi-micro-adapter (http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_netgear-wna1000m-usb-wifi-micro-adapter-1161192.html)
LINKSYS USB WiFi-adapter (http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_linksys-usb-wifi-adapter-1172930.html)

Nou zijn er zoveel verschillende usb wifi-adapters te koop dat ik geen idee heb welke het beste werkt met Xubuntu 16.04.

Kort samengevat zijn mijn vragen :

Kan ik ivm 802.11 N  het beste overstappen naar een usb-wifi-adapter die 802.11 N ondersteunt en de onboard wifi van het MB uitschakelen in het bios of hiervan toch gewoon gebruik blijven maken?
In het eerste geval : heeft iemand ervaring met een goedkoop exemplaar dat goed werkt met Xubuntu 16.04? Zo ja, dan ben ik hier uiteraard benieuwd naar  :D.
Advies wordt zeer gewaardeerd =D

(Overigens is voor een netwerkkaart helaas geen plaats meer in de pc. Verder zijn die ook wel weer duurder dan een usb-wifi adapter en ik wil niet al teveel kosten meer maken voor de pc.)

Wederom thx!
« Laatst bewerkt op: 2016/04/25, 17:31:00 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/25, 16:54:13 »
Ik zou in jouw geval inderdaad voor een usb wifi adapter gaan, maar ik weet helaas zo niet welke goed zouden werken...

Vaak kan je het type wel even googlen icm ubuntu en/of Linux. In de zoekresultaten zie je dan vaak wel of er problemen zijn gemeld met zo'n kaart.

youpie123

  • Gast
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/25, 17:05:23 »
Je kan in dit overzicht altijd even nakijken of een Wifi adapter wordt ondersteund https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Succes!

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/25, 17:32:33 »
Wederom bedankt voor de reacties! Ik ga rondsnuffelen naar een usb wifi adapter...
Een boek doet het altijd...

Offline Anco

  • Lid
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/25, 17:45:34 »
Ligt eraan wat je mee wilt doen. Wil je via je netwerk veel data overpompen zou ik voor de N versie gaan. Echter gaat het om een beetje internetten, dan is de kans redelijk aanwezig dat de G variant sneller is dan het netwerk naar je huis toe.
Daarnaast heeft ubuntu de bug (gehad in elk geval) dat die signaal lager aangaf dan daadwerkelijk was. Maar zonder antenne is toch niet ideaal.  Maar zo te zien is vrij standaard aansluiting dus zou je ook goedkoop een antenne erbij kunnen kopen.
Linux user #485563

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/25, 23:31:09 »
Ik heb net via het bios de onboard wlan uitgeschakeld, echter wanneer ik reboot wordt er toch een wlan verbinding gemaakt :o. Vind ik toch wel bijzonder....iemand een idee hoe dit kan? Is nl niet de bedoeling.

Voor wat betreft de usb wlan adapter ben ik uitgekomen bij de Netgear WNA1000M met de Atheros chip. Ik las dat de Atheros chip van 'doorslaggevend' belang is voor wat betreft de compatibiliteit met (X)Ubuntu. Is ook nog eens de goedkoopste usb wlan adapter. Moet 'm nog bestellen, maar zodra ik weet of ie out-of-the-box werkt, meld ik het hier (bedankt voor je link youpie123!)
Een boek doet het altijd...

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/04, 21:59:56 »
Ik heb de Netgear WNA1000M usb wifi adapter ingeprikt en het werkt allemaal niet of erg traag. Ik dacht dat er een Atheros chipset in zou zitten (gecheckt op internet), maar nee hoor, het is een Realtek.
Heb op Pjotr's site al heel wat doorgelezen  maar kom er niet uit.
Ik had al vermeld dat ik de oude onboard wifi adapter (die ik niet meer wil gebruiken!) via het bios heb uitgeschakeld, maar het ding blijft gewoon werken!!?? Snap ik niets van...
In bijlage stuur ik de lsusb en iwconfig output. Ik ben geen wonder om dit uit te lezen, maar volgens mij zijn beide kaarten actief. Kan het zijn dat die elkaar 'bijten'? Zo ja, hoe krijg ik die oude wlan adapter (ID 0bda:8187 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187 Wireless Adapter) definitief uitgeschakeld?

Mochten de kaarten elkaar niet 'bijten', hoe krijg ik de Netgear dan sneller? Nogmaal, op Pjotr's site kom ik een hoop tegen maar ik weet niet zeker of er een RTL8188CUS chipset in zit, want de output geeft hier een vraagteken achter. Verder zou volgens Pjotr's site het ID iets van 0bda:8187 moeten zijn maar dat staat alleen bij de oude adapter. Bij de nieuwe adapter staat : ID 0846:9043.

Kortom, hulp is van harte welkom. Alvast many thx!

(Aanvulling : wanneer ik de verbindingsinformatie van de netwerk manager bekijk zie ik daar dat de Netgear wifi adapter als chipset RTL8192CU heeft. Zonder vraagteken overigens. De terminal geeft als chipset RTL8188CUS MET een vraagteken. Nogal verwarrend.)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/05, 12:39:12 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/09, 14:25:06 »
Anybody  ;)?
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/09, 16:51:18 »
Ik ben maar eens in wat online documentatie van het Asus P5K-E Wifi-AP moederboard gedoken  ;)

AP staat voor Access Point, dus de onboard Wifi kaart is tevens Access Point om andere computers toegang te geven aan o.a. het internet. Misschien moet je deze optie ook in het Bios deactiveren? Een simpel jumpertje is er helaas niet... Misschien was een nieuwe antenne een goeie oplossing geweest, i.p.v. een ander Wifi kaartje!?

Verder zag ik dat je moederboard een Gigabit Ethernet port aan boord, waarom sluit je de PC daarmee niet aan op je netwerk? Je hoeft dus geen nieuwe netwerkkaart te kopen zoals je suggereerde in een eerdere post.

http://www.hardwaresecrets.com/asus-p5k-e-wifi-ap-motherboard/2/

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/09, 23:00:27 »
youpie123 bedankt voor je reactie.

Ik ben inmiddels iets wijzer geworden en heb ook ietwat hoofdpijn van alle gepuzzel =D.

De Netgear werkt nu op zich goed. Gelukt door :

1) network-manager > verbindingen bewerken > draadfloze netwerk geselecteerd > bewerken > tab IPv4 instellingen > Methode : Automatisch(DHCP) (Deze stond op 'Gedeeld met andere computers' en dat was in mijn geval niet de correcte instelling)

2) Verder deze instructies op Pjotr's website gevolgd :
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8188CUS-en-RTL8192CU-chipsets-0bda:8176-en-0bda:8178-

Het probleem waar ik nu weer tegenaan loop is dat bij een herstart van de pc mijn WLAN niet wordt herkend. (Niet de usb wlan adapter, maar de SSID) Ik moet dan  sudo service network-manager restart geven om de zaak alsnog draadloos aan de praat te krijgen. Beetje erg vervelend om dit iedere keer te moeten doen na het (her)starten van de pc.

De vraag is nu dus : waarom herkent Ubuntu 16.04 mijn wlan niet en (nog belangrijker) wat moet ik doen zodat mijn wlan steeds automatisch wordt herkend na iedere herstart? Ben nu al een uurtje of twee op het internet aan het zoeken maar vind geen concrete oplossingen.
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/10, 10:01:01 »
Weet je zeker dat het fouten gaat?
Mijn laptop start op in 6 seconden, dan krijg ik gelijk een Wifi foutmelding.
Na 15 seconden krijg ik de melding, dat inloggen op Wifi is gelukt.
Conclusie: Mijn laptop is met SSD te snel voor het Wifi netwerk :lol:
Ook het uitzetten van Bluetooth heb ik koeten vertragen, door dit pas na een minuut te doen.
Je kunt als automatiseren en met een kleine vertraging laten werken.

E.e.a. Gaat op voor mijn hardware en mijn configuratie, in het verleden behaalde resultaten geven geen...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

youpie123

  • Gast
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/10, 11:26:15 »
Mijn laptop start op in 6 seconden
Wow, dat wil ik ook  ^-^ ;) ^-^

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/10, 11:51:43 »
Mijn laptop start op in 6 seconden
Wow, dat wil ik ook  ^-^ ;) ^-^
Het is 6 sec na Grub, want dat tel ik niet mee.
Het is de bovenste uit het rijtje hier onder ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/10, 16:42:43 »
SSD's zijn buitengewoon verslavend  =D. De ultieme pc boost! 6 seconden is wel heel jaloersmakend trouwens ;)

Maar nog even terzake. Bij mij gebeurt er dus echt niets. Het Wifi netwerk wordt niet gevonden ook al ga ik intussen even wat eten of zo.  Er zit iets niet goed dus. Wanneer ik eea zou moeten vertragen (als het daaraan ligt??) hoe moet ik dat dan precies doen? Of automatiseren? Ik ben niet supertechnisch.

Ik heb nog even het restart network-manager commando getest en wanneer ik dat dus geef dan wordt er direct verbinding gemaakt met het wifi netwerk.

Hoe o hoe dit op te lossen? Alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/10, 19:02:03 »
Je kunt misschien bij jouw linux, uitzoeken waar je netwerk/wifi wordt opgestart, en daar een vertraging inbouwen.

Of,
Anders een script maken die je commando uitvoert ,die je met de hand doet,
en deze wifiopstart.sh noemen, en de wifiopstart.sh automatisch laten starten, bij het opstarten van linux,
"session en opstart"heet dit bij mijn xubuntu, dus je sh file daarin zetten.
In je script je commando invoegen, en erboven een vertraging inbouwen, dus sh file start, pauze, dan je eigen commando, dacht dat "sleep 20" een bepaalde tijd wacht en dan je commando uitvoert.
met google zoeken op ,
linux bash sleep
Ook op linux bash zoeken, om je sh file te maken.
sh file is een tekst file, deze wel bij eigenschappen van de file, uitvoerbaar maken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/10, 19:12:29 »
Ik heb nog even het restart network-manager commando getest en wanneer ik dat dus geef dan wordt er direct verbinding gemaakt met het wifi netwerk.
Je kunt de file /etc/rc.local aanpassen.
zet aan het einde:
sleep 30
service network-manager restart

Dit zou de network manager na 30 seconden moeten herstarten, mogelijk moet de tijd langer zijn...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ssd in oudere pc installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/10, 20:50:06 »
Jan1100 en Ron,

Hartelijk dank voor jullie hulp. Het werkt!

Ik heb de vertraging ingebouwd in de rc.local file. Wellicht nog wel even belangrijk om te vermelden voor degenen die deze thread in de toekomst lezen,  is dat de regels die toegevoegd worden BOVEN 'exit 0' moeten komen te staan. Het ziet er dan zo ongeveer uit :

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
sleep 30
service network-manager restart
exit 0

Klein vraagje nog. Ik wil graag meer weten over de rc.local file en welke opdrachten ik daar kan toevoegen, want dit werkt prachtig. Ik weet bitter weinig van scripts en het gaat me al snel boven de pet dus het 'For Dummies'- niveau is het meest voor de hand liggend en noodzakelijk denk ik  :D. Ik heb al gezocht op internet maar ik kom voornamelijk threads tegen en zoek eigenlijk een goeie tutorial. Enig idee waar ik iets degelijks kan vinden?
Een boek doet het altijd...