Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software update?  (gelezen 378 keer)

Offline JAM

  • Lid
Software update?
« Gepost op: 2015/11/22, 11:36:34 »
Heb altijd gedacht dat wanneer je een software update doet, alle programma's ge-update zouden worden.
Dat is niet zo dacht ik, want ik heb bijv. zojuist een update gevonden van LibreOffice (4 naar 5).
Is dit ergens in te stellen of moet je het gewoon in de gaten houden en af en toe alle programma's checken op nieuwere versies?

Frederik

  • Gast
Re: Software update?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/22, 11:39:03 »
Alsof de duivel er mee speelt :) maar ik heb zojuist ook een update uitgevoerd naar versie LibreOffice 5, die van mij was blijven 'hangen' op versie 4.2 en vraag mij niet waarom.
Update LibreOffice door middel van de terminal:

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa -y
sudo apt-get update
sudo apt-get install libreoffice -y

Offline JAM

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/22, 11:43:09 »
Inderdaad toeval!
Maar ik heb het niet zozeer alleen over LibreOffice, maar ook over andere programma's...

Offline ajjp

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/22, 12:37:49 »
Waarschijnlijk geen toeval.
Als je *buntu 14.04 gebruikt, dan is de daarbij behorende versie van LibreOffice versie 4; kijk maar in het Softwarecentrum. Dat zal door updates niet veranderen. Naar versie 5 overgaan vergt meer actie, zoals door Frederik beschreven. Als de repository eenmaal is toegevoegd aan de softwarebronnen, dan worden updates van LibreOffice 5 verder wel door gevoerd bij software-updates.

Re: Software update?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/22, 13:14:47 »
Waarschijnlijk geen toeval.
Als je *buntu 14.04 gebruikt, dan is de daarbij behorende versie van LibreOffice versie 4; kijk maar in het Softwarecentrum. Dat zal door updates niet veranderen. Naar versie 5 overgaan vergt meer actie, zoals door Frederik beschreven. Als de repository eenmaal is toegevoegd aan de softwarebronnen, dan worden updates van LibreOffice 5 verder wel door gevoerd bij software-updates.


Het kan ook dat de TS Linux Mint gebruikt en dat vergeten is te vermelden. Linux Mint heeft in 17.3 LibreOffice bijgewerkt naar versie 5 (t.o.v. versie 4 in 17.2) dus middels de updates krijg je die dan.

Offline JAM

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/22, 13:55:22 »
Zag zojuist dat er bijv. van qBittorrent ook een andere versie is.
Is ook niet automatisch ge-update. (Ubuntu 14.04.3 LTS)
Zijn er wellicht instellingen die niet goed zijn ingesteld bij mij, of is het normaal dat je updates van programma's zelf bij moet houden?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/22, 14:05:02 »
Software versies worden niet geüpdate van gewone software.
Wat wel geüpdate wordt, zijn beveiligs updates.

Firefox is ook een uitzondering, deze wordt ook geüpdate, maar dit zal mee te maken hebben dat je anders teveel gehackt wordt.

En als je denkt ik update alles met de hand, dat kan, maar dan wordt je linux instabieler, omdat je nieuwe software niet getest is tav linux en andere software.

Offline JAM

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/22, 14:26:20 »
Hi Jan11000,

De laatste regel begrijp ik niet zo goed.
Kun je deze aub nader uitleggen, want hoe kom ik anders aan nieuwere versies van programma's?
Voorbaat dank.

Frederik

  • Gast
Re: Software update?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/22, 15:00:00 »
Er even tussen door: er is inderdaad een update voor qbittorent, maar aangezien de versie die ik gebruik (3.1.8) het in alle opzichten uitstekend doet is er voor mij geen reden om te updaten (gold eigenlijk ook voor LibreOffice). Een uitgebrachte update is niet voor iedere gebruiker noodzakelijk en dus kun je rustig wachten tot een nieuwe versie met een nieuwe versie van Ubuntu meekomt.
Wil je toch programma's handmatig updaten dan geeft de website van de maker van het programma wel instructies.
In het geval van qBittorrent:

To use these PPAs please use the following command and make sure your version is supported:
# qBittorrent Stable

sudo add-apt-repository ppa:qbittorrent-team/qbittorrent-stable

Then install qBittorrent by doing this:
sudo apt-get update && sudo apt-get install qbittorrent
 

Re: Software update?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/22, 15:07:01 »
Firefox is ook een uitzondering, deze wordt ook geüpdate, maar dit zal mee te maken hebben dat je anders teveel gehackt wordt.

Dat lijkt me inderdaad de reden, maar Ubuntu zou ook de LTS-versie van Firefox kunnen gebruiken, dan zouden ze niet constant nieuwe grote versie via de updates hoeven te pushen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/22, 15:09:12 »
Citaat
Zag zojuist dat er bijv. van qBittorrent ook een andere versie is.
Is ook niet automatisch ge-update. (Ubuntu 14.04.3 LTS)

Daarvoor geldt het zelfde als voor LibreOffice. In het Softwarecentrum zit versie 3.1. Dan blijft het daarbij, met mogelijk reparaties als update, maar geen overgang naar een nieuwere versie. Maar inderdaad bestaat er al een qBittorrent 3.2, die van de website van de maker te downloaden is.

Offline JAM

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/22, 15:29:50 »
Ok, dank jullie wel voor de goede info!!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Software update?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/22, 17:39:05 »
Hi Jan11000,

De laatste regel begrijp ik niet zo goed.
Kun je deze aub nader uitleggen, want hoe kom ik anders aan nieuwere versies van programma's?
Voorbaat dank.
Nieuwere versie krijg je bij nieuwere versie van je linux.
Dus bij de 3 of 5 jaar linux versie(LTS), blijf je oude software gebruiken.
Je hebt de 9 maanden of 1 jaar linux versie(even kwijt wat het nu is), dan heb je elk jaar de nieuwe versie.

Als je via een PPA de nieuwere versie installeert, dan heb je 2 risico's, is de extra server te vertrouwen? en werkt je nieuwe software goed samen met je limux versie en je andere software die je geinstalleerd hebt.

En de 5 jaar versie is normaal het beste, dan is je pc het stabielst, op de lange duur.
Bij steeds de laatste versie installeren, loop je tegen veel problemen aan, zeker de eerste paar maanden van de nieuwe versie.