Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: account probleem in Ubuntu 11.10  (gelezen 368 keer)

Offline casey96

  • Lid
account probleem in Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2012/10/18, 18:12:16 »
Een kennis van me heeft aan mijn desktop gezeten en per ongeluk gedacht dat hij achter Windows in plaats van Ubuntu, en heeft een extra account aangemaakt met mijn naam maar dan met kleine letters en als standaard (geen beheerder) dat is nl. mijn naam met hoofdletters aan het begin.
Nu opent de desktop telkens met deze verkeerde account, als standaard ingesteld, met de kleine letters in mijn naam, zonder wachtwoord, terwijl mijn eigen account met wachtwoord is.
Maar die staat dus niet meer als aanmeldpunt, nee, er wordt constant bij dit foute account geopend, dank zij die fout per ongeluk.

Ik kan dat rare standaard account niet verwijderen, die blijft constant op de achtergrond draaien, terwijl ik nu wel in mijn originele beheerder account zit en daardoor kan ik de desktop niet normaal afsluiten, dat moet ik doen via dat foute standaard account.

Dit is heel erg vervelend, maar ik wil hiervan af, nogmaals, deleten gaat niet omdat dat vervelende ding, dat rare account, steeds op de achtergrond draait.
Iets te doen in de terminal met sudo of wat dan ook en dan vanuit mijn beheerder account, zonder dat zaak instabiel wordt?

Bedankt voor jullie advies en raad.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: account probleem in Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/18, 18:41:36 »
Wat een vreemd verhaal, hoe is diegene aan het root wachtwoord gekomen dat nodig is om accounts aan te maken? In linux zijn gebruikersnamen met hoofdletter sowieso niet toegestaan, dus het kan uberhaupt niet zo zijn dat je eerder een account had met hoofletter in de gebruikersnaam. Kan je in beide accounts in een terminal who am i intypen en de uitvoer hier plaatsen?

Wat bedoel je precies met "Nu opent de desktop telkens met deze verkeerde account, als standaard ingesteld", dat je automatisch aanmelden voor het nieuwe account hebt ingesteld? Kan je dan niet gewoon afmelden en met het juiste account weer aanmelden?

Offline casey96

  • Lid
Re: account probleem in Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/18, 22:46:15 »
alvast bedankt Redmar.

Tja, hij dacht iets te gaan doen, maar weet niks van Linux/Ubuntu en het was ook een totaal ander wachtwoord dan die van mij, wilde een zgn. gastaccount aanmaken, schijnt het.

De goede is:
~$ who am i
richard  pts/0        2012-10-18 22:37 (:1)

de foute is: (en waarin de desktop nu zonder wachtwoord opstart)
~$ who am i
rich        pts/0         2012-10-18 22:35 (:0)
en juist deze, die niet als beheerder maar als standaard is ingesteld moet eruit, maar die kan er niet uit omdat hij erachter zit, door dat geklooi, sorry voor deze uitdrukking.

Hoop dat je me eruit kan helpen, waarvoor mijn dank, beste jongen.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: account probleem in Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/19, 08:32:13 »
Wat bedoel je met "omdat hij erachter zit"? Kan je niet gewoon 'rich' afmelden, met 'richard' aanmelden en dan via 'gebruikers en accounts' het account 'rich' verwijderen, of iig automatisch aanmelden uitschakelen?