Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "rm: cannot remove"  (gelezen 347 keer)

"rm: cannot remove"
« Gepost op: 2017/01/12, 16:49:36 »
OS = Xubuntu 14.04

Ik voer al langere tijd na het opstarten van de pc een scriptje uit dat o.a. de prullenbak automatisch leegt (rm -rf ~/.local/share/Trash/*). Nooit problemen gehad totdat ik nu plotseling een hele riedel meldingen in de terminal zie verschijnen die aangeven dat de toegang is geweigerd. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke melding :

"rm: cannot remove ‘/home/kfboerne/.local/share/Trash/expunged/3027163801/themes/Redmond/xfwm4/close-active.xpm’: Permission denied"

Op zich werkt alles wel naar behoren, alleen is er dus blijkbaar iets gewijzigd, waardoor deze meldingen verschijnen. Alle meldingen komen op hetzelfde neer. Wat ik ervan begrijp is dat het (gedeeltelijk?) legen van de prullenbak niet meer lukt (?).

Weet iemand hoe deze lijst meldingen weg te krijgen en wat hier aan de hand is? Via Google vind ik geen directe oplossing. Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline Nero

  • Lid
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/13, 11:16:27 »
Kijk eens wat de rechten zijn op dat bestand.

Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/14, 14:37:46 »
'Read only'. Dat is dus de reden waarom de toegang wordt geweigerd. Het gaat hier niet om een enkel bestand maar om iets van 100 of zo. Zitten allemaal in de map /home/kfboerne/.local/share/Trash/expunged.
Tot vorige week nimmer deze meldingen gehad. Ik snap niet waarom dan nu wel. Is de oplossing om  alle bestanden in de Trash map read and write rechten te geven? Mocht dit zo zijn dan moet dat geloof ik met het chmod commando. Alleen precies weet ik het niet meer. Zo niet, enig idee hoe dan te handelen?

Een boek doet het altijd...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/14, 16:21:25 »
Je kan het commando uit je eerste post uitvoeren met sudo er voor.

Waarschijnlijk heb je eerder een aantal bestanden weggegooid vanuit een programma dat je met sudo opgestart had.

Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/14, 16:38:35 »
Dan verwijder ik slechts 1 enkel bestand uit de Trash toch? Wanneer ik alle bestanden uit de Trash wil verwijderen waar ik nu de melding Permission denied voor krijg , is dan dit commando correct :

sudo rm /home/kfboerne/.local/share/Trash

Ben altijd een tikkie bang dat ik iets sloop met de sudo  ;)
Een boek doet het altijd...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/14, 16:57:46 »
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/

Offline vanadium

  • Lid
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/14, 17:32:13 »
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/
Let op: dit verwijdert ook de folder Trash, wat wellicht niet de bedoeling is. Misschien kan het geen kwaad, maar het is ook mogelijk dat hierna je trash niet meer werkt. Je eigen commando is wel het goede: dit wist alles onder de Trash folder.  "*" in jou commando staat immers voor "alles".


Met "sudo" ervoor doe je hetzelfde, maar dan als beheerder. Daardoor kunnen ook bestanden waar je als gebruiker geen rechten op hebt, verwijderd worden.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/14, 18:30:22 »
Dat klopt, maar normaal gesproken wordt die map dan gewoon opnieuw aangemaakt.
Uiteindelijk zal het wel iets netter zijn om het sterretje er achter te plakken :)


Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/16, 15:01:21 »
Ik had in mijn commando geen "*" staan. Effe checke....Dan zou dit het correcte commando moeten zijn? :

sudo rm /home/kfboerne/.local/share/Trash/"*"
Een boek doet het altijd...

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/16, 20:31:58 »
Nope, dit is het command:
sudo rm /home/kfboerne/.local/share/Trash/*De * is een zogenaamde wildcard. Het betekent dat alles in de map /home/kfboerne/.local/share/Trash/ verwijderd wordt.

Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/17, 15:13:27 »
Ik zat aardig in de buurt  =D

Bedankt allen!
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: "rm: cannot remove"
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/17, 17:10:43 »
Volgende keer is het misschien beter om de rechten of eigendom aan te passen en dan zonder root rechten de boel verwijderen. Dat laatste vind ik best wel eng. Je kunt de eigenaar van de bestanden veranderen met:
sudo chown -R gebruikersnaam ./local/share/Trash/
waarbij je natuurlijk je er gebruikersnaam moet invullen.

Je kunt ook iedereen alle rechten geven op deze bestanden met sudo chmod -R a+rwx ./local/share/Trash
Je zou vervolgens de bestanden gewoon zonder root rechten moeten kunnen verwijderen.

Bovenstaande methode is'best practice' in vrijwel alle gevallen.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/17, 17:12:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/