Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord klopt niet meer!?  (gelezen 5601 keer)

Offline John K

  • Lid
Wachtwoord klopt niet meer!?
« Gepost op: 2013/07/18, 08:52:29 »
Ik heb iets heel vreemds, xubuntu slikt de wachtwoorden niet meer. Zelfs wanneer ik een nieuwe gebruiker aanmaak of een password van een oude verander middels sudo passwd 'user' kom ik vervolgens niet het inlogscherm door. Xubuntu probeert wel in te loggen maar bounched weer naar inlogscherm. Ik heb al verschillende toetsenborden geprobeerd.

Groet John

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/18, 09:08:20 »
Probeer eens een wachtwoord dat alleen bestaat uit letters en/of cijfers; dus geen bijzondere tekens en vooral geen spaties.

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/18, 09:16:50 »
Heb ik, en al jaren ongewijzigd, verschillende ww voor verschillende accounts, geen werkt meer.

Offline joop905

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/18, 09:17:19 »
sudo passwd “gebruikersnaam”

vervang “gebruikersnaam” met je eigen gebruikersnaam, die je gebruikt bij het inloggen. Er wordt nu een nieuwe wachtwoord aan je gevraagd, je moet dit twee keer invullen. Nu moeten we ervoor zorgen dat deze aanpassing ook daadwerkelijk doorgevoerd wordt. Dit kunnen we doen met de volgende commando:


sudo sync


systeem opnieuw opstarten:

sudo reboot -f

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/18, 09:33:13 »
Ik ga het proberen, ik laat het weten

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/18, 11:50:10 »
sudo passwd 'user' passwd unchanged.  Na sudo sync, systeem opnieuw opstarten en sudo reboot -f geen verandering, kan nog steeds niet inloggen, bounched weer terug naar inlogscherm. Wanneer ik passwd verander voor admin krijg ik; passwd: Authentication token manupalation error, passwd: unchanged

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/18, 12:39:46 »
# mount -rw -o remount / werkt ook al niet.

Wat ik me afvraag, ik heb een aparte /home, wanneer ik een nieuwe install doe blijven er, en zo ja welke, systeeminstellingen in /home achter van een eerdere install? Mocht er niets blijven achterblijven kan ik dan het beste opnieuw installeren toch?

En wat een nieuwe install betreft, wat komt het dichts bij Ubuntu 12.04 (welke niet werkt bij mij), Mint 13 of Xubuntu 12.04?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/18, 12:44:18 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/18, 16:43:00 »
Ja, zonder #. Ik ga maar gwoon opnieuw installeren, ik laat weten of dat ok gaat.

Offline joop905

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/18, 18:07:35 »
Was de gebruikersnaam wel goed


ls /home

Offline daniel

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/21, 14:10:41 »
/etc/X11/Xsession

staat dit goed?

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/25, 22:58:46 »
ik zal nog even kijken naar jullie adviezen. Ik heb inmiddels opnieuw geinstalleerd, eerst de sda1 partitie verwijderd, /home en swap laten staan, sda1 partitie opnieuw aangemaakt en Ubuntu geinstalleerd. Na installatie grub error (zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/grub-installeren-waar/msg879214/#msg879214) Waar komt grub terrecht? In het partitiemenu bij installeren kiest grub voor de enige schijf maar installeert grub niet goed. Hoe kan dit naar verwijderen en opnieuw aanmaken van sda1 / ? Staan er in /home grub files die verwijzen naar een 'verkeerde' locatie?

Inmiddels werkt mijn (oude) password weer na installatie van Mint ipv (x)ubuntu ! Het probleem is nu dat Mint wel opstart maar met een leeg scherm zonder opties en de mededeling

nautilus could not create the required folder home/naam/-config/nautilus¨

Dit is al de tweede computer die dit vertoont na het installeren van Ubuntu GNOME Shell Remix 12.04!!!
« Laatst bewerkt op: 2013/07/25, 23:39:58 door John K »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/26, 10:23:58 »
Dit is al de tweede computer die dit vertoont na het installeren van Ubuntu GNOME Shell Remix 12.04!!!
Ja, en waar zou dat nou toch aan liggen?   :P

Brakke zooi blijkbaar, die Remix. Hou 't liever bij officiële familieleden van Ubuntu of bij Linux Mint, met de werkomgevingen die daar standaard bij horen. Dat is tenminste fatsoenlijk beproefd kwaliteitsspul....

En vermijd 10 fatale vergissingen:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 10:29:09 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/26, 11:18:06 »
Pc wissen en opnieuw beginnen, en ook geen home staan laten.

Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.(dit is bij virussen)

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/26, 21:12:48 »
Beste jan11000,

dat is inderdaad de enige oplossing, jammer genoeg, ik heb nml 40 gig in /home en niets waar dat op kan worden ge-backupt. Ik zal iets moeten verzinnen dus.

Femke98, bedankt voor je meedenken, maar het is inderdaad zoals jan11000 schrijft, alles moet eraf etc. Ik heb al 7 jaar alles op Ubuntu draaien, nooit problemen gehad en nu in 2 weken 2 computers die compleet leeg moeten, nog nooit meegemaakt.

Ik baal ontzettend dat ubuntu over is gegaan op Unity, sindsdien ben ik aan het zwerven tussen allerlei distro's, Unity werkt niet voor mij.

Ik heb op alles 3 gig geheugen of meer, wat is dan te prefereren, mint mate 13 of xubuntu?

Groet John
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 21:14:42 door John K »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/26, 21:16:29 »
Ik heb op alles 3 gig geheugen of meer, wat is dan te prefereren, mint mate 13 of xubuntu?
Maakt in dit geval niet uit.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/26, 21:19:02 »
Ja, en waar zou dat nou toch aan liggen?   :P

Brakke zooi blijkbaar, die Remix. Hou 't liever bij officiële familieleden van Ubuntu of bij Linux Mint, met de werkomgevingen die daar standaard bij horen.
Kom op zeg. Best vervelend dat we deze vraagsteller niet kunnen helpen maar niet terecht om na een (1, 2x in dit geval) vervelend voorval een ander distro af te kraken.
Citaat van: distrowatch.com
Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.
Volgens mij bij uitstek geschikt om juist af te wijken van welke standaard instelling dan ook. :)
Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.(dit is bij virussen)
Een andere distributie proberen is niet hetzelfde als een virusinfectie!
Ieder advies is welkom en toegegeven 100% "terug-naar-fabrieksinstellingen" kan (altijd) de laatste redding zijn voor ieder probleem (aangenomen dat je met Ubuntulinux geen bijzondere dingen doet of voldoende zeker van je back-up bent).
Het leuke van foras als deze vindt ik dat er vaak (soms helaas niet) goede oplossingen blijken te zijn zonder als eerste moedwillig al  je gegevens en instellingen over boord te kieperen. ;)
Al weet ik ook geen pasklare oplossing, je kan nog even verder zoeken naar een andere oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 22:04:14 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/26, 21:20:28 »
Maar wat komt het dichts bij Ubuntu Gnome?

Ik heb overigens de vreemde ervaring met Mint dat wanneer ik via recovery mode broken packages" aanklik alle mogelijke pakketten worden opgehaald, opnieuw geinstalleerd en geconfigureed, wat uren duurt.  En wat is de equivalent van nautilus in xubuntu en mint?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 21:28:05 door John K »

Offline joop905

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/26, 21:24:22 »
Debian 7 Wheezy met Gnome 3.4

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/26, 21:26:25 »
En wat is de equivalent van nautilus in xubuntu en mint?
Xubuntu: Thunar. Mint Mate: Caja (is, zeker in 13, eigenlijk Nautilus).

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/26, 21:28:52 »
Nog even een antwoord op testcees;

ik heb werkelijk alles geprobeerd om Grub terug te krijgen op 2 laptops na install van Ubuntu Gnome Remix, alle links etc die ik kon vinden of aangeraden werd, niets werkt, waar ik Grub ook neerzet met de partionmagager etc.

Op 1 computer heb ik er alles aan gedaan mijn passwd terug te krijgen (ik kon niet meer inloggen). Ben er 2 weken mee bezig geweest en geef het in beide gevallen op. Mint heeft het probleem opgelost, kon weer inloggen, maar nu is de desktop weg!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/26, 21:34:43 »
John K, duidelijk dat je ook weinig hulp hebt aan mijn opmerking (sry) maar Ubuntu Gnome Remix is de oude naam voor de officieel ondersteunde Ubuntu GNOME.

Ubuntu GNOME (formerly Ubuntu GNOME Remix) is an official flavor of Ubuntu

Je wachtwoord wordt niet opgeslagen in /home maar in /etc dus ik zie geen reden /home te wissen.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/26, 21:38:41 »
Ik weet dat wachtwoorden en Grub instellingen niet worden opgeslagen in /home, maar heb wel de problemen al 2 maal na installeren van de genoemde distro, het is echt echt echt waar. Ik installeer al 7 jaar Ubuntu en andere distro' s en ben dit nog NOOIT tegengekomen en andere problemen heb ik altijd (met behulp van forum, thx) kunnen oplossen, maar deze echt niet.

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/26, 21:44:12 »
Ik heb overigens de vreemde ervaring met Mint dat wanneer ik via recovery mode broken packages" aanklik alle mogelijke pakketten worden opgehaald, opnieuw geinstalleerd en geconfigureed, wat uren duurt.

Weet iemand waarom dit gebeurt? Ook bij sudo-apt upgrade gebeurd iets soortgelijks. Vooral wanneer ik bij de vraag of ik bepaalde script wil overschrijven en ik yes aangeef (default=no) ik gelijk allerlei problemen krijg, zoals desktop weg etc.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 21:47:07 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/26, 21:49:45 »
Ook bij sudo-apt upgrade gebeurd iets soortgelijks. Vooral wanneer ik bij de vraag of ik bepaalde script wil overschrijven en ik yes aangeef (default=no) ik gelijk allerlei problemen krijg, zoals desktop weg etc. Worden de Mint packages overschreven door Ubuntu packages of zo, wat daardoor conflicteerd of zo? Ik ben nieuwsgierig, ik neem niet zo maar genoegen met "waarom zou je broken packages aanklikken", in Ubuntu deed dat soms wonderen, in Mint geeft het problemen, why?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/26, 21:54:39 door John K »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord klopt niet meer!?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/26, 21:53:33 »
Je zou eerst kunnen overwegen om een herinstallatie te doen zonder aparte /home partitie. Werkt dat, kan je in recovery mode de echte /home partitie aankoppelen en het werkelijke probleem oplossen (al dan niet met hulp van dit forum) en je gegevens mogelijk behouden.

(een aparte back-up blijft belangrijk, als de hardware kapot gaat heb je echt een probleem)

Misschien kan een deel van http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome je helpen.
Klik links bovenin op Documentatie