Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processorsnelheid aanpassen  (gelezen 3447 keer)

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Gepost op: 2008/05/13, 21:27:45 »
Hallo,

Nadat ik overtuigd ben van Ubuntu op m'n desktop wil ik het ook graag op mijn laptop hebben.

Het installeren etc. ging prima, zelfs de slaapstand doet het, maar toch zit ik met een vraagje

- ik kan een processorsnelheids programmaatje op het paneel krijgen, maar dan geeft hij aan dat ik geen compatible hardware heb.
En het vage vind ik nog wel dat je bij windows altijd zo'n snelheidstoets kon doen zoals maximum performance, battery saving, quite office etc. Onder windows was het een programmaatje van nog geen 400kb... Dus ik denk dat ubuntu ook wel zo iets in zich heeft.
Zit er ook zo iets werkends in ubuntu?! de processor betreft een Core 2 duo, dus wel aardig nieuw.

Gaarne dit graag te weten willen komen, het scheelt mij namelijk heel wat herrie uit de laptop en ik kan op deze manier langer met de laptop werken, indien op accustroom.

Wim.

Skilltone

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/13, 22:36:22 »

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/14, 08:52:23 »
die Topic had ik ook al gevonden, maar ik kom er dan niet helemaal uit;

- als ik cpudyn installeer [wat mogelijkheden heeft om de snelheid aan te passen] kan ik het later nergens terugvinden. Hoe start ik dat programma op?

- met het commando sudo dpkg-reconfigure gnome-applets kom ik ook niet verder. Ik krijg dan een schermpje waar ik eerst op enter moet drukken, en vervolgens staat daar iets van dat een niet-sudo user de snelheid aan mag passen.. dit is in ieder geval wat ik denk wat er mee bedoeld wordt.

ps; in de synaptic is nog een ander snelheisprogramma, cpufreqd, maar dat kan ik ook nergens weer terugvinden nadat ik het geinstaleerd heb.

ps2; als ik type sudo cpufreq dan "dan ik dat hij iets opstart" want als ik   sudo dpkg-reconfigure cpufreq doe, dan staat er iets van het programma is afgesloten.

Maar hoe start ik het nu daadwerkelijk op en kan ik  de snelheden aanpassen? en is er geen control panel van te vinden oid.?

Ik heb nu geen raad meer om dit aan de praat te krijgen. Misschien andere gevorderde gebruikers die hier meer kaas van hebben gegeten?!

Groeten WIm.

Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/14, 09:21:43 »
sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

eerst op enter drukken en dan "ja" kiezen denk ik.

dan toevoegen aan paneel: processorsnelheid

Offline siegi

  • Lid
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/14, 10:05:26 »
alt-f2 uitvoeren > gconf-editor

Ga in het geopende venster naar apps > gnome-powermanager > ui > en zet vinkje bij cpufreq show.

Vervolgens kan je via systeem > voorkeuren > energiebeheer instellen hoe je processor moet werken.
gebasseerd op cpu belasting
maximum snelheid
energiebesparing

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/14, 15:14:01 »
Citaat van: siegi
alt-f2 uitvoeren > gconf-editor

Ga in het geopende venster naar apps > gnome-powermanager > ui > en zet vinkje bij cpufreq show.

Vervolgens kan je via systeem > voorkeuren > energiebeheer instellen hoe je processor moet werken.
gebasseerd op cpu belasting
maximum snelheid
energiebesparing
Ik heb dit gebrobeerd maar het werkt echter nog niet. De opties als maximale snelheid en energiebesparing kan ik niet terug vinden bij energiebeheer.

ps; Als je in gconf-editor naar de map apps > gnome-powermanager > cpufreq gaat, staan daar ook nog een aantal opties die wellicht kunnen werken. Maar aangezien mijn engels niet zo perfect is begrijp ik de subopties niet helemaal.
Dus wat bedoelen ze daar eigenlijk met;

- ondemand
- conservative
- powersave
- userspace

Want standaard staat ie op nothing [en doet ie het waarschijnlijk niet.]

Kan iemand mij misschien op deze manier verder helpen?

ps2; sigi of iemand anders met een laptop die WERKENDE processoraanpassing heeft, kan diegene misschien zijn instellingen van die opties uit de Configuratie-editor posten? het zou mij vast en zeker kunnnen helpen!

Offline siegi

  • Lid
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/14, 17:49:17 »
Dus je krijgt bij energiebeheer geen tweede keuzebalk? Na het inschakelen van de optie in gconf editor.
Nadien zal je nog even moeten herstarten.

En ondemand is indien meer processor gevraagd is.
conservatief is altijd volle kracht
powersave is altijd minimum.

Mightya

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/14, 17:56:38 »
Citaat van: siegi
Dus je krijgt bij energiebeheer geen tweede keuzebalk? Na het inschakelen van de optie in gconf editor.
Nadien zal je nog even moeten herstarten.

En ondemand is indien meer processor gevraagd is.
conservatief is altijd volle kracht
powersave is altijd minimum.
Kan het geen kwaad als je hem op conservatief zet.

(Ik heb namelijk geen accu in de laptop)??

Offline siegi

  • Lid
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/14, 18:07:59 »
Je zit dan constant op vol vermogen. Je gaat meer elektriciteit gebruiken.

En eigenlijk past hij de snelheid van de cpu zo snel aan dat je der niet echt vertraging van hebt.

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/14, 19:45:04 »
Waar moet ik die andere balk vinden?! bij systeem--> voorkeuren --> energiebeheer?
Daar heb ik de volgende drie tabs;

- op netstroom
- op accustroom
- algemeen

Of moet ik het ergens anders zoeken?

ps; ik heb de computer opnieuw opgestart maar zonder effect. ook al eens de laptop opgestart met de accu, maar nogsteeds vol vermogen. Of ik zoek de opties verkeerd, want ik weet het niet meer.

ps2; ik heb geprobeert met sudo gconf-editor , maar dit had ook geen zin. Ook heb ik in dat programma de opties op powersaving gezet, maar de snelheid v.d. processor werd niet langzamer.

Wil dit nu zeggen dat mijn processor niet in snelheid aanpasbaar is?

Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/14, 20:09:43 »
Als je cpufreqd geïnstalleerd hebt en daarna sudo dpkg-reconfigure gnome-applets hebt uitgevoerd (root permissies meegeven in het blauwe schermpje), kun je nogmaals de processor snelheid applet toevoegen aan je balk. Dan kun je links klikken en heb je de opties erbij staan. Dit kan voor alle cores ingesteld cq toegevoegd worden.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/14, 20:30:18 »
Citaat van: prikkebeen2
Als je cpufreqd geïnstalleerd hebt en daarna sudo dpkg-reconfigure gnome-applets hebt uitgevoerd (root permissies meegeven in het blauwe schermpje), kun je nogmaals de processor snelheid applet toevoegen aan je balk. Dan kun je links klikken en heb je de opties erbij staan. Dit kan voor alle cores ingesteld cq toegevoegd worden.
Werkt helaas ook niet.

Als ik met m'n linkermuis klik op dat icoon komt er een vakje van 1x1 pixels waar ik niets mee kan.

Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/14, 20:38:57 »
Heb je dat andere programma ook verwijderd? Misschien zitten ze elkaar in de weg. Anders zou ik die applets eens verwijderen, opnieuw opstarten en dat sudo dpkg-reconfigure gnome-applets nog eens doen en dan die applet weer toevoegen. Als het dan ook niet werkt is er iets vreemds aan de hand en weet ik het zo ook even niet.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Wim_Jager

  • Gast
Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/14, 20:43:32 »
Citaat van: prikkebeen2
Heb je dat andere programma ook verwijderd? Misschien zitten ze elkaar in de weg. Anders zou ik die applets eens verwijderen, opnieuw opstarten en dat sudo dpkg-reconfigure gnome-applets nog eens doen en dan die applet weer toevoegen. Als het dan ook niet werkt is er iets vreemds aan de hand en weet ik het zo ook even niet.
Lijkt mij geen goed idee; als ik dit wil gaan doen in de pakketbeheerder wil hij ook ubuntu-desktop [= volgens mij grafische interface] verwijderen.

Bedankt voor je inzet, maar misschien hebben anderen nog idëen?

Processorsnelheid aanpassen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/14, 20:50:16 »
Mja, dat komt door de afhankelijkheden die ze hebben, had niet verwacht dat het zo diep zou zitten. Jammer dat het niet werkt. Ik hoop dat iemand anders je kan helpen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066