Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Forumupgrade  (gelezen 4921 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Forumupgrade
« Gepost op: 2010/10/29, 00:25:49 »
Goh, wil die nu opeens dingen zien gebeuren?
Nee, dat denk ik juist niet. :P

Het beheerteam wil het forum, met zo min mogelijk inspanning, zo veel als mogelijk actief hebben. Goede zaak. :)

Onbekend is:

 * is er een "echt" plan voor deze upgrade?
   * exact naar welke versie?
      * is een Nederlandse vertaling beschikbaar?
      * welke stappen zijn er nodig voor een upgrade?
   * zijn er configuratie aanpassingen (nodig)? Zo ja, welke instelling past bij het forum?
   * kunnen de huidige gebruikers(instellingen) probleemloos worden overgenomen?
   * kunnen de huidige topics en reactie (allemaal) probleemloos worden overgenomen?
   * werken alle plugins (ongewijzigd)?
   * wat als de upgrade niet lukt? Is er dan een weg terug?
   * worden forumleden geïnformeerd? Zo ja, hoe? Is er een nieuwe Nederlandstalige handleiding?
   * wie van het beheerteam kan dit uitvoeren en wanneer?
      * is het forum dan niet beschikbaar? Zo ja, hoe lang niet?
 * is versie 2.0 getest door het forumteam?
   * weet het forumteam wat er anders is in 2.0?

 * Iets vergeten?

Maar hierover kan beter een apart topic worden gemaakt zodat we hiermee kunnen helpen. Dit is meer dan "uitfaseren OTRS".

Of wachten we tot iemand op een mooie dag eens denkt: ik doe die smf 2.0 upgrade van het forum ff, zal vast wel goed gaan. :evil:
Klik links bovenin op Documentatie

Forumupgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/29, 01:01:51 »
* is er een "echt" plan voor deze upgrade?
Ja, al eerder besproken.
  * exact naar welke versie?
SMF 2.0 (RC 3 als we nu upgraden)
     * is een Nederlandse vertaling beschikbaar?
Ja, SMF 2.0 is keurig in het Nederlands vertaald, net als de huidige SMF 1.
     * welke stappen zijn er nodig voor een upgrade?
Backup van het forum, desnoods 2 of 3, de voor-upgrade bekijken, de te upgraden bestanden bekijken, indien in orde de upgrade uitvoeren, het nieuwe thema toepassen en de foruminstellingen nalopen.
  * zijn er configuratie aanpassingen (nodig)? Zo ja, welke instelling past bij het forum?
Voor zover ik weet alleen het thema; de rest staat al ingesteld in de instellingen en blijft bewaard bij een upgrade.
  * kunnen de huidige gebruikers(instellingen) probleemloos worden overgenomen?
Ja.
  * kunnen de huidige topics en reactie (allemaal) probleemloos worden overgenomen?
Ja.
  * werken alle plugins (ongewijzigd)?
Ja. Alle plugins die wij geïnstalleerd hebben, zijn compatibel met SMF 2.0
  * wat als de upgrade niet lukt? Is er dan een weg terug?
De upgrade lukt in 99,99999% van de gevallen. De meeste upgrades mislukken al bij de voor-upgrade, nog voor alles daadwerkelijk geüpgrade wordt dus. Dan blijft het forum in de huidige staat, kun je de errors verhelpen en de upgrade alsnog doorvoeren.
  * worden forumleden geïnformeerd? Zo ja, hoe? Is er een nieuwe Nederlandstalige handleiding?
Ik weet niet helemaal wat er nieuws is voor de gewone leden, maar we kunnen een klein lijstje maken van de verbeteringen en vernieuwingen; dit hebben ze op het eerder door mij genoemde sekswoordenboek-forum ook gedaan.
  * wie van het beheerteam kan dit uitvoeren en wanneer?
Dennis en SWAT, geen idee wanneer, maar hopelijk zo snel mogelijk :D
     * is het forum dan niet beschikbaar? Zo ja, hoe lang niet?
Hangt ervan af. Bij het sekswoordenboek-forum duurde dit iets van 3-4 dagen, meen ik mij te herinneren. Maar ik weet niet of dat in alle gevallen geldt. Het zou best kunnen dat het ook binnen een dag kan.
* is versie 2.0 getest door het forumteam?
Van het Forumteam alleen Nun (en ik ga hem ook nog testen), maar ook door vele andere mensen en fora en stabiel voor dagelijks gebruik tot rock solid bevonden.
  * weet het forumteam wat er anders is in 2.0?
Ik weet niet of iedereen van het forumteam dat weet, maar ik en Nun weten dat voor een groot deel wel.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/29, 01:04:08 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Forumupgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/29, 01:20:46 »
     * is het forum dan niet beschikbaar? Zo ja, hoe lang niet?
Hangt ervan af. Bij het sekswoordenboek-forum duurde dit iets van 3-4 dagen, meen ik mij te herinneren. Maar ik weet niet of dat in alle gevallen geldt. Het zou best kunnen dat het ook binnen een dag kan.
Dat forum kende ik niet met de oude versie maar dat doet er verder niet toe. ;)

Een upgrade van 3-4 dagen lijkt mij geen optie. :(

Maar, nogmaals, dit zou volgens mij een apart topic (of wiki?) moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/29, 01:26:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Forumupgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/29, 12:06:43 »
Het sekswoordenboek-forum?  ??? ??? ??? ??? ???

Ja. Problemen mee?
Het forum van http://www.sexwoordenboek.nl/
Dat is de grootste voorlichtingssite van Nederland en op het forum zitten tig mensen die goede voorlichting geven en hulp bieden :)

@testcees: Bij deze is dit een nieuw topic ;)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Forumupgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/30, 21:53:03 »
Een update van 3 dagen? Dan hebben ze zitten slapen bij die sekssite van je, zelf als er wat tegen zit heb je een upgrade in een halve dag gedaan...

Re: Forumupgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/30, 21:56:03 »
Een update van 3 dagen? Dan hebben ze zitten slapen bij die sekssite van je, zelf als er wat tegen zit heb je een upgrade in een halve dag gedaan...

Uhm:
1 sekswoordenboek.nl is een voorlichtingssite, dus geen sekssite
2 wordt volledig gerund door vrijwilligers, net als hier
3 de upgrade gebeurde dus in hun vrije tijd
4 backuppen van 2-3 servers (1 gewone+2 backup) kost wel wat tijd hoor
5 dan de voorupgrade die ook nog eens op zijn minst een paar uur duurt
6 dan de upgrade zelf
7 dan de backup weer terugzetten
8 dan de rechten goed zetten via het nieuwe moderatiecentrum

En dat in vrije tijd. Dus daar gaat wel even overheen ja.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forumupgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/30, 23:39:40 »
Wat betreft de RC3 versie, de site http://download.simplemachines.org/ vermeld duidelijk:
Note: As this is in development, we do not recommend running SMF 2.0 RC3 on a production site.

Dat advies zou ik volgen (als ik het beheerteam was) en wachten op de definitieve versie 2.0. Onderlinge discussie daarover heeft niet zoveel zin: dit beslist het beheerteam.

Je stappenplan (5, voorupgrade? 7, backup terugzetten? 8, rechten goed zetten?) is me niet helemaal duidelijk.

Om dit verder uit te werken heb ik een wiki artikel gemaakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/SMFUpgrade2

Als dit, zoals je zelf al aangeeft, een paar uur gaat duren is minimaal een gedegen planning nodig. Deze upgrade vraagt nog al wat van het beheerteam!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Forumupgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/31, 13:17:24 »
@testcees: Die waarschuwing, oké. Maar toch gebruiken veel sites het al.

En dat stappenplan wat jij noemt was niet het stappenplan wat ik voor ogen had. Ik noemde alleen welke stappen sekswoordenboek.nl had ondernomen. Mijn stappenplan staat in de 2e post ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forumupgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/31, 14:19:40 »
En dat stappenplan wat jij noemt was niet het stappenplan wat ik voor ogen had. Ik noemde alleen welke stappen sekswoordenboek.nl had ondernomen. Mijn stappenplan staat in de 2e post ;)
Een wiki lijkt mij een goede manier tot een duidelijk plan te komen. Wil je helpen de wiki te verbeteren? Mijn kennis over dit onderwerp is beperkt dus het is slechts een (1e en onvolledige) voorzet.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Forumupgrade
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/31, 15:42:09 »
@testcees: Die waarschuwing, oké. Maar toch gebruiken veel sites het al.
Laat die andere sites het maar testen tijdens de release candidate fase. Dan hebben we minder kans dat het bij ons misloopt. :P
Persoonlijk zou ik gewoon wachten op de final, en liefst vanaf dan nog een maand ofzow.

Waarom gaan we er eigenlijk vanuit dat de update vlekkeloos gaat verlopen, bedenk wel dat ons forum vanuit punbb komt. En de overgang naar smf niet van een leien dakje gelopen is. Tussen plan en uitvoering zat heel wat tijd door voorkomende problemen met encoding dacht ik.
Is het bijv zeker dat deze problemen bij de overgang niet in een keer terug de kop opsteken.

EDIT: linkje: http://prikbord.ubuntu-nl.org/blog/2008/11/01/ubuntu-nl-in-beweging-notulen-20081025/
« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 15:51:57 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forumupgrade
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/31, 16:36:01 »
De upgrade lukt in 99,99999% van de gevallen.
Van de tien miljoen upgrades mislukt er 1? :P

En dat stappenplan wat jij noemt was niet het stappenplan wat ik voor ogen had. Ik noemde alleen welke stappen sekswoordenboek.nl had ondernomen. Mijn stappenplan staat in de 2e post ;)
Begrijp ik dat je een nieuwe 2.0 installatie wil doen en dan de back-up terug plaatsen?

Waarom gaan we er eigenlijk vanuit dat de update vlekkeloos gaat verlopen,
+1, als we uitgaan van het meest slechte scenario kan het alleen maar meevallen. ;)

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Forumupgrade
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/31, 21:53:05 »
@testcees: Ja, want zoveel fora gebruiken  niet SMF. De meeste gebruiken andere software, dus degene die het gebruiken, reporten meestal de problemen. En ik heb nauwelijks problemen gelezen met 2.0 RC3. Laat staan dat ie paar probleempjes ons overkomen. Het kan wel, maar dat hoeft natuurlijk niet. En dan is het alleen een kwestie van iets terugzetten.
En nee, ik bedoel geen nieuwe 2.0-installatie. Wat ik zei van "backup", daar bedoelde ik mee de backup van de instellingen enzo. Want die gaan wel verloren tijdens de upgrade. Dus om te voorkomen dat we alle instellingen handmatig terug moeten zetten.. ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forumupgrade
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/31, 22:17:26 »
dus degene die het gebruiken, reporten meestal de problemen.
Euh, ja, wie anders? Er blijken ook mensen te zijn die broncode analyseren maar dat is zeldzamer. :P

En ik heb nauwelijks problemen gelezen met 2.0 RC3.
Volg je ook http://dev.simplemachines.org/mantis/my_view_page.php.

Het zijn geen schokkende problemen maar ze zijn er wel.

Wat ik zei van "backup", daar bedoelde ik mee de backup van de instellingen enzo. Want die gaan wel verloren tijdens de upgrade. Dus om te voorkomen dat we alle instellingen handmatig terug moeten zetten.. ;)
Settings.php wordt gewijzigd tijdens de upgrade. Maar die wil je vast niet terugzetten van een backup (of wel?).

Als instellingen verloren gaan, is het dan een idee deze in de wiki te specificeren?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Forumupgrade
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/31, 22:41:28 »
@testcees: "Het zijn geen schokkende problemen maar ze zijn er wel."
Daarom zei ik ook "nauwelijks" problemen ;)
En Settings.php kun je veilig terugzetten hoor :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forumupgrade
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/31, 23:17:24 »
Ok, dan is dit het plan: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/forumupgrade/msg667301/#msg667301

En kan de wiki worden gewist (topic [opgelost]).
Klik links bovenin op Documentatie