Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.  (gelezen 3221 keer)

Varivar

  • Gast
Hallo allemaal,

Op mijn computer weigeren programma's meer dan 50% van de processor te gebruiken, de helft van de processorkracht blijft dus onbenut. Als ik een zwaar programma draai dat alle processorkracht nodig heeft, gebruikt het dus maar de helft en doet het niets met de andere helft. Als ik twee programma's tegelijk gebruik, kunnen ze samen wel de hele processor gebruiken (beide gebruieken dan maximaal 50%). Hoe kan ik ervoor zorgen dat een programma (één taak) de hele processor kan gebruiken? Het veranderen van de 'Nice'-waarde heb ik al geprobeerd maar helpt niet.

Mijn systeem:
- Ubuntu 7.10 32 bit
- Amd Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+

Een plaatje dat het gebruik van de processor door Blender (3d tekenprogramma) laat zien:


Zoals je ziet gebruikt het programma wel beide processors, maar samen voor maar 50%.

Alvast bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/23, 15:01:38 »
Wat bedoel je voor maar 50%? ik zie beide processoren pieken tot 100%!

Offline joop905

  • Lid
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/23, 15:03:51 »
ik zie ook beide processoren pieken tot 100% hoe veel MB zit er in

Varivar

  • Gast
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/23, 15:27:58 »
Beide processors pieken inderdaad soms tot 100%, maar niet tegelijk. Als de ene processor op 100% zit, zit de andere op 0%. samen vormen ze dus noot meer dan 50%. Mijn pc heeft 2 gig werkgeheugen en de processor heeft 2,6 ghz.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/23, 15:50:28 »
Ubuntu gebruikt slechts zoveel van de processorkracht, als nodig is om het progje uit te voeren. Waarom wil je je machine per se "opstoken" tot 100 % ?   :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/23, 16:03:11 »
Als de processor moet wachten op gegevens die van de harde schijf gelezen of geschreven moeten worden, kom je ook niet op de 100%. Ook niet alle programma's kunnen 2 cores volledig benutten. Het encoderen/decoderen van video kan soms wel, soms niet verdeeld worden over 2 cores. Dat hangt af van de codec en het programma.

Varivar

  • Gast
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/23, 16:09:44 »
> Ubuntu gebruikt slechts zoveel van de processorkracht, als nodig is om het progje uit te voeren.

Dat klopt, maar bij mij wil Ubuntu niet meer dan 50% voor een programma gebruiken, ook al heeft een programma meer nodig. Als ik bijvoorbeeld Blender gebruik, en ik teken een ingewikkeld model, dan wil ik wel alle processorkracht kunnen gebruiken. Nu gaat die niet verder dan 50%, waardoor het programma trager wordt en de andere 50% van mijn processor niet gebruikt wordt.

Offline eendje

  • Lid
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/23, 16:59:54 »
Het is, volgens mij, niet alleen de processor die bepalend is hoe snel er gewerkt kan worden in Blender. De grafische kaart speelt ook een grote rol. Alles op het beeld zetten wordt namelijk door de grafische kaart afgehandeld, dus als die nog niet klaar is kan het programma niet verder...

Het is natuurlijk wel apart dat als de ene kern van je processor piekt de ander op nul staat. Misschien wordt dit veroorzaakt door het feit dat Blender niet goed met meerdere porcessors overweg kan (of terwijl berekeningen kan verdelen over je kernen)... Tis maar een idee...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Varivar

  • Gast
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/23, 17:32:43 »
Het zou kunnen, maar het is wel vreemd/toevallig dat hij dan steeds bij 50% blijft hangen. En als ik twee Blender sessies tegelijk draai, en in beide doe ik iets dat zwaar is voor m'n pc, dan gebruiken beide sessies alsnog ieder 50%.

> Misschien wordt dit veroorzaakt door het feit dat Blender niet goed met meerdere processors overweg kan.
Bij alle programma's heb ik hier last van, dus het ligt niet aan Blender.

Kan het eraan liggen dat ik een 32 bits besturingssysteem draai, terwijl ik een 64 bits processor heb?

Offline Dirk Tas

  • Lid
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/23, 19:33:26 »
Citaat van: Varivar
Het zou kunnen, maar het is wel vreemd/toevallig dat hij dan steeds bij 50% blijft hangen. En als ik twee Blender sessies tegelijk draai, en in beide doe ik iets dat zwaar is voor m'n pc, dan gebruiken beide sessies alsnog ieder 50%.

> Misschien wordt dit veroorzaakt door het feit dat Blender niet goed met meerdere processors overweg kan.
Bij alle programma's heb ik hier last van, dus het ligt niet aan Blender.

Kan het eraan liggen dat ik een 32 bits besturingssysteem draai, terwijl ik een 64 bits processor heb?
denk het niet! Ik heb Ubuntu 7.10, 32 bits op een 64bits processor



Ik 'verstook' graag m'n pc voor het wetenschappelijke doel, hier draait m'n Intel E6750 met 2 boinc processen.
Ubuntu User #14670

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/23, 21:49:33 »
Je hebt een dual-core processor, dus eigenlijk twee processors in één. Elk programma bestaat uit één of meerdere threads (meestal één). Als een programma of het deel dat een piek verzorgd, maar uit één thread bestaat kan hij maar één core tegelijk aanspreken. Dit zorgt ervoor dat één core staat te pieken en de andere niets te doen heeft. Ubuntu zegt dan dat de processor voor 50% bezig is omdat hij nog een core heeft die niets te doen heeft.

Het programma zou de processor voor 100% kunnen belasten als het uit twee threads bestond, helaas kan dat niet, of vonden de programmeurs het teveel werk om het te implementeren. Het gaat wat ver om uit te leggen waarom het soms wel en niet kan, maar het is in ieder geval ook veel extra werk.

Wat heb je dan wel aan twee cores als je (favoriete) programma het niet ondersteund? Je PC vertraagd in ieder geval niet hopeloos bij een zware taak en daardoor kan je nog normaal surfen terwijl bv. Blender staat te renderen.

Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/24, 11:51:34 »
Citaat
Kan het eraan liggen dat ik een 32 bits besturingssysteem draai, terwijl ik een 64 bits processor heb?
Niet direct.
Want je hebt maar 2 Gig op je moederbord aan  geheugen.
Om die 32 bit volledig te adresseren moet je nog 2 Gig erbij prikken, dus 4 in totaal.

Wil je 64 bit volledig adresseren zul je nog minimaal 6 Gig erbij moeten prikken (dus 8 in totaal) om hier echt voordeel van te hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Varivar

  • Gast
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/24, 12:26:21 »
Ik heb nog wat dingen uitgeprobeerd en ik heb het voor elkaar gekregen dat Blender nu mijn hele processor benut bij het renderen. Ik moest in het render-output scherm het aantal threads op 2 zetten. Het lag dus inderdaad aan Blender en niet aan mijn computer of besturingssysteem. Helaas gebruikt Blender bij het tekenen nog steeds maar één core, maar het lijkt me dat dat ook wel ergens in te stellen is, ik zal nog maar wat uitproberen. Weet hier iemand misschien hoe ik dat moet instellen, of moet ik dat hier niet vragen (het gaat nu immers niet meer over een probleem met Ubuntu, maar met Blender).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Programma's weigeren meer dan 50% van de processor te gebruiken.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/24, 16:15:55 »
Je kan het gerust vragen, maar of er hier iemand is die een oplossing weet is afwachten natuurlijk.