Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) moederbord defect???  (gelezen 6058 keer)

(opgelost) moederbord defect???
« Gepost op: 2010/06/30, 09:24:00 »
Ik heb om de 2 minuten vastlopers, nu dacht ik in de eerste instantie dat mijn harde schijf het ging begeven.
Maar nu heb ik meerdere schijven geprobeerd en blijf hetzelfde houden, na een paar minuten bevriest het beeld en gebeurd er niets meer.
Het vreemde is dat ik wel kan opstarten en werken met de live-cd zonder dat hij vastloopt.
Heeft iemand nog een tip of en hoe ik mijn moederbord kan checken ?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/17, 09:49:43 door robdelft »

Offline soppel

  • Lid
Re: moederbord defect???
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/30, 12:08:46 »
Dé manier om het moederbord te testen is natuurlijk een POST-kaart. Ding stop je in een pci-poort en die geeft dmv een code aan wat er aan het moederbord mankeert ( of juist niet ;))

Maar ja, zo'n POSTkaart moet je maar hebben of willen kopen of kunnen lenen dus:

Wat ik zelf altijd als eerst doe in dit soort vreemde gevallen: batterij van het moederbord vervangen.
Hoewel die alleen nodig is voordat de voeding spanning gaat leveren kan een lege batterij soms gekke storingen geven.
Kost niet teveel, en dan heb je dat vast uitgesloten.

Daarna zou ik eens alle connectors losmaken en opnieuw inpluggen. Wederom (low-buget) dingen uitsluiten.

Tot slot kan je ook je moederbord uitbouwen en even lichtjes torderen. Daarna weer inbouwen.
Als er ergens een slechte soldeerverbinding zit, hef je dat op, of hij begeeft het echt. ( ook dan weet je wat )

Of mijn testen wetenschappelijk verantwoord zijn, weet ik niet, kan me niet schelen ook, het heeft mij een aantal keren gered  :evil:


PS: je CPU wordt toch niet te heet doordat het koeldingetje niet draait ofzo???? :o

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: moederbord defect???
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/30, 12:39:48 »
geheugen probleem denk ik. Wat doet de memtest vanaf de live CD? Als daar een probleem is dan: geheugen verwijderen, opnieuw starten,uitzetten en daarna het geheugen opnieuw plaatsen en dan weer starten vanaf de CD.

Offline mrGee

  • Lid
Re: moederbord defect???
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/30, 12:46:34 »
Hallo

Het makkelijkste en eerste te testen; het geheugen met memtest, dat kan ook
vanuit je grub bootloader of met de live cd.
Andere zeer vaak voorkomend euvel; de voeding, kijk of je zolang ééntje kunt 'lenen'
uit een andere computer
En controleer de temperatuur van de processor inderdaad, door direct na de
vastloop even in het monitor gedeelte van het bios te kijken, als die er tenminste is
Of installeer lm-sensors en kijk wat daarmee gebeurt.
Kijk ook even op het mobo of je geen elco's ziet die 'uit hun dak' zijn/willen (ge)gaan.
Elco's zijn die kleine rechtopstaande busjes met kruislings ingekerfd dakje, die horen
vlak te zijn en niet op te bollen.
Evt. omdat je live cd kennelijk geen problemen geeft, zou het toch nog software gerelateerd
kunnen zijn. X-server bijv. die een kernel panic uitlokt.
Gaan dan ook de scroll lock en capslock knipperen ? (=kernel panic)

Groeten Gerrit  

edit; oa. wat prince Ace dus zegt, nogal l_a_n_g_z_a_a_m typewerk  =D
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline heir4c

  • Lid
Re: moederbord defect???
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/30, 21:08:45 »
Zet ook eens de grafische effecten uit. Rechtsklikken op bureaublad en dan kiezen voor: werkbladachtergrond wijzigen.
In het venster dat zich opent laatste tabblad: visuele effecten. Deze zet je op 'Geen'.
Even uitloggen en weer inloggen (of evt. volledig herstarten)
Heb je nu nog 'bevriezingen'.  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: moederbord defect???
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/01, 08:10:08 »
Hallo

Het makkelijkste en eerste te testen; het geheugen met memtest, dat kan ook
vanuit je grub bootloader of met de live cd.
Andere zeer vaak voorkomend euvel; de voeding, kijk of je zolang ééntje kunt 'lenen'
uit een andere computer
En controleer de temperatuur van de processor inderdaad, door direct na de
vastloop even in het monitor gedeelte van het bios te kijken, als die er tenminste is
Of installeer lm-sensors en kijk wat daarmee gebeurt.
Kijk ook even op het mobo of je geen elco's ziet die 'uit hun dak' zijn/willen (ge)gaan.
Elco's zijn die kleine rechtopstaande busjes met kruislings ingekerfd dakje, die horen
vlak te zijn en niet op te bollen.
Evt. omdat je live cd kennelijk geen problemen geeft, zou het toch nog software gerelateerd
kunnen zijn. X-server bijv. die een kernel panic uitlokt.
Gaan dan ook de scroll lock en capslock knipperen ? (=kernel panic)

Groeten Gerrit  

edit; oa. wat prince Ace dus zegt, nogal l_a_n_g_z_a_a_m typewerk  =D



Ik was er even bij weggelopen. ;)

Re: moederbord defect??? opgelost
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/17, 09:48:13 »
Wat denken jullie? Ik had een nieuw moederbord gekocht (was ik al van plan omdat ik een poos geleden een doorzichtige pc kast gevonden had die ik wilde gebruiken om een "nieuwe" pc met waterkoeling te bouwen).
Toen ik het moederbord ingebouwd had en alles geinstalleerd had bleek ik hetzelfde probleem te hebben.
Per toeval ben ik erachter gekomen dat dit door Google Chrome (Stable-versie) veroorzaakt werd.
Ik heb nu de "unstable-versie" geinstalleerd en alles werkt weer als vanouds. :)

Ik heb in ieder geval (te laat) weer iets bijgeleerd over kernel panic, knipperend capslock lampje.
In ieder geval bedankt voor de tips die jullie gegeven hebben.