Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu  (gelezen 2983 keer)

Offline robertdb

  • Lid
[Opgelost] Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/17, 10:56:02 »
Goede morgen,

Mijn eerste post op dit forum, ik hoop dat ik niet naar de "bekende weg" vraag en dat ik het in de juiste groep zet. Ik ben al een aantal jaren bezig met Ubuntu en het bevalt uitstekend (op een paar kleine zaken na die iets minder lekker werken).
Maar nu loop ik tegen iets aan waar ik zo gauw geen oplossing voor weet. Ik heb al een tijdje gegoogled, maar ik kom er niet uit, dus wie weet kan iemand mij hier op weg helpen.

Ik heb een aantal bestanden, die een Windows virtuele omgeving vormen (XP), die gebruikt worden om demonstraties te geven.
Deze omgevingen starten in Windows 7 als je dubbelklikt op het bestand eindigend op .vmc.

Wat ik nu wil is deze virtuele machines draaien onder Ubuntu.
Ik heb een laptop, met daarop Ubuntu geïnstalleerd en ik zou die graag willen gebruiken om de Windows machines virtueel te draaien.
Als ik google zie ik heel veel oplossingen om Ubuntu virtueel te draaien op een Windows box, maar ik wil net het omgekeerde.
Ik heb VirtualBox geïnstalleerd, maar dat werkt niet (of ik doe iets fout, dat laatste zou best mogelijk zijn).
Ja, ik zou een dual boot omgeving kunnen maken, maar ik wil nu juist laten zien dat je het zo in Ubuntu kan starten.

Als iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven, graag  :)

(en er zullen waarschijnlijk nogal wat Newbie-vragen komen van mijn kant..) XD
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 12:15:47 door robertdb »

Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/17, 11:46:14 »
Je kan m.b.v. VirtualBox van Oracle zeker een Windowsomgeving draaien binnen Ubuntu.
M.b.v. het extention-pack kan je zelfs genieten van een complete USB-ondersteuning.

Het is zeker mogelijk ! Het beste wat je eerst kan doen is de help-pages lezen hoe je een virtuele machine opbouwt.
Niet schrikken, die uitleg is behoorlijk lang ! Maar eigenlijk is het niet meer dan een aantal muisklikken en goed lezen wat er in dat progje staat.
Hou rekening met de lange installatietijd van Windows, dus kijk goed uit met de stroomvoorziening en dergelijke.

Let wel op met de activatie van Windows; je hebt maar een beperkt aantal keren dat je je Windows kan activeren. Maar met VB kan je na 30 dagen gewoon opnieuw een installatie doen, en je hebt weer 30 dagen (enz).

Dual-boot is zeker interessant vermits je dan over de VOLLEDIGE functionaliteit kan beschikken van Windows (geen beperking van een kleiner scherm enz). Maar dan moet je eerst beginnen met W te installeren en vervolgens Ubuntu in dual-boot.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/17, 11:47:51 »
.vmc hoort bij Microsoft VirtualPC: dat is de VM-configuratie (VM = virtuele machine). Er zou ook nog een bestand met extensie .vhd moeten zijn, dat is de virtuele harde schijf waarop je WinXP geïnstalleerd staat. Je hebt dat .vhd-bestandig nodig, met dat .vmc-bestand kun je niks doen.
In Ubuntu komt VirtualBox het dichtst bij VirtualPC.
Er staat een versie van VirtualBox in het Softwarecentrum van Ubuntu, maar helaas is dat een oudere versie en bij Ubuntu's vóór 11.04 'Natty Narwhal' ook nog een beperkte OSE-versie die geen ondersteuning heeft voor usb en zo.
Je kunt beter meteen de allerlaatste versie installeren. Open een terminalvenster (Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster) en tik het volgende (kopieer en plak), maar vervang in de volgende regel het woord "natty" door de juiste naam van de Ubuntu versie waarmee jij draait: 'lucid' of 'maverick' zijn de andere twee die het meest gebruikt worden.
sudo add-apt-repository "deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian natty contrib"
Daarna kun je de volgende instructies als één blok kopiëren en plakken in je terminalvenster:
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get update
sudo apt-get -y install linux-headers-generic linux-headers-`uname -r` dkms
sudo apt-get -y install virtualbox-4.0
Dit kan ook allemaal binnen de grafische omgeving, maar de methode met terminalbevelen is veel makkelijker in een bericht.

Als je dat allemaal gedaan hebt, kun je een nieuwe virtuele machine gaan aanmaken. Kopieer eerst het .vhd bestand van Windows op zijn plaats: open Locaties, dan Persoonlijke Map. Tik ctrl+H om de verborgen bestanden te tonen. Nu komen er een hoop directory's en bestanden bij die allemaal met een punt beginnen. Zoek naar de map .VirtualBox en open die. Je ziet nu onder meer een directory HardDisks. Open die ook. Die zal leeg zijn. Maak een nieuwe map aan door rechts te klikken en noem die WinXP. Ga nu in WinXP staan en kopieer de .vhd uit je Windows omgeving hierin.
Je mag het locatievenster nu afsluiten.
Ga naar Toepassingen/Systeemgereedschap en start daar VirtualBox. Klik bovenaan op Nieuw en begin de wizard om een nieuwe virtuele machine met Windows XP aan te maken. Probeer die dezelfde instellingen te geven als onder VirtualPC. Als hij vraagt om een virtuele harde schijf aan te maken, kies dan voor een bestaande en navigeer naar de .VirtualBox/HardDisks/WinXP directory en klik daar op het .vhd-bestand. VirtualBox zou dat moeten herkennen en netjes gebruiken. Voltooi de wizard voor een nieuwe virtuele machine en die zou nu in de lijst van VirtualBox moeten verschijnen, klaar om gestart te worden. Veel succes!

Om USB en zo te ondersteunen moet je ook nog het VirtualBox Extension Pack downloaden en installaren. Als je het gedownload hebt, kun je het installeren door in VirtualBox het bestandsmenu te kiezen en dan Voorkeuren. In het nieuwe venster dat dan opent zie je links Extensies. Klik daarop en dan rechts op het plustekentje om een extensie toe te voegen.
Je kunt ook gewoon dubbelklikken op het gedownloade extensiepakbestand en dan vraagt VirtualBox zelf of hij de extensie moet installeren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/17, 11:57:04 »
Tik ctrl+H om de verborgen bestanden te tonen. Nu komen er een hoop directory's en bestanden bij die allemaal met een punt beginnen. Zoek naar de map .VirtualBox en open die. Je ziet nu onder meer een directory HardDisks.

Als je versie 4.x gebruikt is de map "VirtualBox VMs", direct in je gebruikersmap. Je hoeft dus niet meer naar de verborgen map te zoeken.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/17, 12:09:48 »
Bij mij is dat nochtans wel degelijk .VirtualBox en op een Debian 6 ook.
Heb je toevallig opgewaardeerd vanaf 3.x naar 4.x? Want dan wordt de oude structuur gehandhaafd. Bij een versie installatie heb je geen verborgen map meer.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 12:26:27 »
Op Ubuntu was het inderdaad een opwaardering, maar op Debian niet: daar was het een verse installatie. En wel degelijk een verborgen map. Nu, het maakt niks uit: als robertdb bij het openen van zijn persoonlijke map een directory 'VirtualBox VMs' ziet staan, moet hij die hebben. Als die er niet staat, verborgen bestanden tonen met ctrl+H en dan .VirtualBox/HardDisks zoeken.

Re: Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 13:46:28 »
Ik heb bijde mappen.
De verborgen map kan nog van een oude installatie zijn of het zijn alleen de config files van VB.
Verder staan de virtual machines idd in 'VirtualBox VMs'.

...
Ik heb VirtualBox geïnstalleerd, maar dat werkt niet (of ik doe iets fout, dat laatste zou best mogelijk zijn).
...

Wat werkte er precies niet?

O en ik zie dat niemand het nog heeft gezegd, maar
Welkom op het forum  :D

Voor de één een bekende weg is voor de ander een doolhof.
We hebben het allemaal eerst moeten leren. ;)
En ja dit bericht staat in de juiste rubriek. XD

Offline robertdb

  • Lid
Re: [Opgelost] Windows Virtuele machine draaien onder Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/18, 12:29:05 »
Bloom, Markba, heel erg bedankt voor de oplossingen.
Ik heb wel de laatste versie gedownload van Virtualbox, maar ook ik heb een ".Virtualbox" map, in plaats van een "VirtualBox VMS",  maar dat mag de pret niet drukken.
Ik krijg in ieder geval een Windows-scherm te zien bij 3 van de vier virtuale omgevingen die ik heb (de vierde heeft een aantal .vmdk bestanden, dus daar moet ik nog even naar kijken).

Het laatste probleem is dat de ctrl+alt+del niet door komt, ook al selecteer ik deze via Machine, invoegen CTRL+ALT+DEL, maar dat krijg ik waarschijnlijk ook al onder de knie.
@ Erik Krom: dank voor uw welkomstwoord  :)

Offline Bloom

  • Lid
pp
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/18, 12:52:54 »
Ik krijg in ieder geval een Windows-scherm te zien bij 3 van de vier virtuale omgevingen die ik heb (de vierde heeft een aantal .vmdk bestanden, dus daar moet ik nog even naar kijken).
Dat zijn virtuele harde schijven van VMWare. Die kent VirtualBox ook en kun je dus ook gewoon in je directory met virtuele harde schijven zetten. VirtualBox ondersteunt vrij veel imageformaten hoor.

Citaat van: robertdb
Het laatste probleem is dat de ctrl+alt+del niet door komt, ook al selecteer ik deze via Machine, invoegen CTRL+ALT+DEL, maar dat krijg ik waarschijnlijk ook al onder de knie.
Je moet in de VM's de VirtualBox Guest Additions installeren (vanaf het menu Apparaten en dan 'Gastuibreidingen installeren').

Offline robertdb

  • Lid
Re: pp
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/18, 15:10:13 »
Dat zijn virtuele harde schijven van VMWare. Die kent VirtualBox ook en kun je dus ook gewoon in je directory met virtuele harde schijven zetten. VirtualBox ondersteunt vrij veel imageformaten hoor.
Dat weet ik, maar ik denk dat die virtuele harde schijf kaduuk is.
Ik heb ondertussen ook VirtualBox op een Windows 7 pc geïnstalleerd, en ook daar krijg ik dat bestand niet aan de praat. Ik heb daar twee bestanden, die beide in principe een XP machine zouden moeten zijn.
Echter: de ene krijg ik wel gekoppeld, maar als ik die machine wil starten, krijg ik de melding:
Fatal: No Bootable medium found! System halted.
En de andere krijg ik niet eens gekoppeld, daar krijg ik de melding:
Could not get the storage format of the medium {VERR_NOT_SUPPORTED}.

Citaat van: Bloom
Je moet in de VM's de VirtualBox Guest Additions installeren (vanaf het menu Apparaten en dan 'Gastuibreidingen installeren').

Dat heb ik geprobeerd, maar dat helpt niet. Echter ook die werkt niet in een Windows 7 omgeving, dus ik vermoed dat ook daar een probleem mee is, wat niets met VirtualBox te maken heeft.

In ieder geval doen een groot aantal virtuele machines het wel, dus de installatie is gelukt, en daar ging het om  :)