Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server versie gebruiken als desktop  (gelezen 3186 keer)

ubuntu server versie gebruiken als desktop
« Gepost op: 2010/01/29, 09:06:23 »
In verband met de aankomende LTS release in april de volgende suggestie:

De LTS server wordt 5 jaar ondersteund op updates en de Desktop 3 jaar. Aangezien ik de nieuwe LTS bij voorkeur lang wil gebruiken (als ie goed is) en dat is meestal het geval met LTS vraag ik mij het volgende af:

Als ik de server-editie installeer en doe er Gnome of kde bij als grafische meuk, wordt de boel dan ook 5 jaar ondersteund? Er zijn welliswaar verschillen tussen de server-kernel en de desktop-kernel, maar heb wel eens meer een server kernel gebruikt als desktop en voor mijn doeleinden heb ik hier geen problemen mee ondervonden tijdens het werken ermee, vandaar deze vraag. Ben benieuwd naar jullie meningen en suggesties! cjm

Re: ubuntu server versie gebruiken als desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/29, 09:52:04 »
Dit maakt niks uit de desktop elementen, dus gnome en kde. Worden maar 3 jaar geupdate dus het heeft geen zin om van een server een desktop te maken, het enige wat 5 jaar geupdate wordt is jouw kernel, als het een serverkernel is. Wel worden de server componenten 5 jaar geupdate.

Offline Jitse

  • Lid
Re: ubuntu server versie gebruiken als desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/30, 21:18:48 »
Zoals Dooitze al zei, de niet-server paketten worden maar drie jaar geupdate. Het valt dus niet aan te raden om een LTS server te gebruiken als desktop. Het is wel mogelijk (kijk maar op de wiki naar het stuk over Blokkendoos http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos#Deblokkendoos.3AInstallatievandeX-serverenIceWM), maar het maakt eigenlijk geen verschil. Als je per se een server wilt hebben kun je net zo goed op de desktopversie met 'tasksel' heel makkelijk een LAMP server instellen...

Groet,
Jitse

Re: ubuntu server versie gebruiken als desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/15, 12:30:53 »
De kernel wordt wel 5 jaar geupdate

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ubuntu server versie gebruiken als desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/15, 12:56:19 »
TS wilt graag lang gebruik maken van zijn desktop zonder iets opnieuw te installeren lijkt me.
Ik zou toch die desktop installeren. Over een paar jaar is er weer een nieuwe LTS versie. Voor servers is er altijd een speciale upgrade om van LTS -> LTS te gaan (bijv. 8.04 -> 10.04). Misschien ie die er voor dekstops ook?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!