Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem  (gelezen 9724 keer)

Ik heb mijn windows-harde schijf geformatteerd met g-parted. Ik weet dat dit eigenlijk een windows-vraag is (ik gebruik windows omdat wine nou eenmaal niet de ideale manier is om te gamen), maar omdat ik g-parted heb gebruik stel ik de vraag hier. Moet ik nu iets speciaals met de partitionering doen om weer een besturings-systeem te installeren? nu lukt het namelijk niet.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/09, 11:59:17 »
Als je de pc opstart met de installatie cd rom van je Windows in het cd station, begint hij dan niet met de installatie?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/09, 12:02:35 »
Als de partitie's gemaakt zijn, moet je ze nog formateren naar het juiste formaat voor het OS wat je er op zet, alhoewel dit voor Ubuntu niks uit maakt welk formaat, maar voor Windows fat32 of NTFS, anders wordt de partitie niet herkend door Windows.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/09, 12:12:08 »
ik heb ze allebei al geprobeerd, ik heb zowel fat32, als nfts al geprobeerd (ingesteld met ubuntu schijfgereedschap), ik blijf een 'unexpected i/o error' krijgen. status: 0x00000e9.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/09, 12:16:25 »
Dan nogmaals mijn vraag: Als je de pc opstart met de installatie cd rom van je Windows in het cd station, begint hij dan niet met de installatie?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/09, 12:24:58 »
sorry. ja dat doet hij, hij begint met 'windows is loading files' en daarna komt de error. hij zegt ook nog dat er een removable drive is weggehaald, zelfs als ik alle usb poorten heb gedisabled. hij zegt ook dat het kan liggen aan de device zelf, daarom dacht ik aan de partities. Ik heb er al eerder windows op geïnstalleerd, dus ik denk niet dat het aan slechte sofware ligt. ik zou ook de volledige melding kunnen kopiëren als dat zou helpen.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/09, 12:30:10 »
Citaat
hij zegt ook nog dat er een removable drive is weggehaald,

Waarschijnlijk heb je er een externe schijf of usb stick op een incorrecte wijze uitgetrokken, vandaar die melding. Niet veilig verwijderd? Vraagje, is dit een desktop of laptop?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/09, 12:46:06 »
Het is niet nodig de harddisk te formateren voordat je windows gaan installeren...

ff voor je beeldvorming.

Je benaderd de HD met Gparted live-cd, dus je boot vanaf deze cd.

Dan val je de HD aan met dit geweldige programma...  XD

Je haalt alle partities weg en maakt de HD schoon.
Vervolgens ga je partities naar wens aanmaken.

Echter je doet er NIX mee, dus niet formateren of naampjes geven, je doet verder NIX NOPPES NADA.

Mooi de HD is opgedeeld in partities en Gparted is klaar.

De cd eruit vissen en windows cd erin en boot die pc maar weer.

Nu zal windows partities zien en een voorstel doen waar je het kan installeren....
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/09, 12:52:38 »
+1
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/09, 13:18:44 »
Lijkt mij op een slechte CD. Heb ik ook vaak gehad met oude Windows cds of te snel gebrande cds.

Als ik het goed begrijp wil je dual booten terwijl je ubuntu er al op hebt staan?
Twee dingen om dan goed in de gaten te houden:

1. Zorg er voor dat je windows installeerd op de eerste partitie van je hardeschijf, windows wil nergens anders van af booten.

2. Als je windows installeerd na dat je ubuntu er op hebt gezet dan veegt windows zonder pardon je MBR leeg en dus ook GRUB waardoor je Ubuntu niet meer kan starten. Hier een artikel, ik zou persoonlijk eerste de 2e methode proberen en als dat niet werkt dan pas de 1e.
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20from%20LiveCD

« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 13:28:43 door RioKuro »

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/09, 13:33:53 »
ik heb een week geleden nog succesvol windows geïnstalleerd met deze cd, dus ik denk niet dat hij slecht is, al kan ik het met een andere proberen. ik heb wel één keer een usb harddisc weggehaald, dus ik dacht eerst dat het daaraan lag, maar als ik hem dan rebootte deed hij het nog steeds, terwijl de computer zei dat het dan opgelost moest zijn. ik heb eend desktop. Ik zal het met een gparted cd proberen, ik had hem gewoon via ubuntu geformatteerd de vorige keer. ik heb ubuntu op een andere harde schijf staan, dus daar hoef ik niets aan te veranderen, ik moet alleen zorgen dat windows mij straks kan laten kiezen, maar daar zijn programma's voor (al moet ik wel oppassen, de vorige keer is het daar mee misgegaan.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 13:35:28 door Aad de Vries »

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/09, 14:14:00 »
ik heb ubuntu op een andere harde schijf staan, dus daar hoef ik niets aan te veranderen, ik moet alleen zorgen dat windows mij straks kan laten kiezen, maar daar zijn programma's voor (al moet ik wel oppassen, de vorige keer is het daar mee misgegaan.

Je kan ook gewoon grub installeren op je windows hardeschijf, grub regelt dan de rest voor je.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/09, 14:18:47 »
bedankt, dat ga ik doen nadat het is gelukt om windows te installeren. 

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/09, 15:54:25 »
ik ben niet zo goed met gparted, als ik een partitie wil aanmaken kan ik kiezen uit de volgende:
ms dos
aix
amiga
bsd
dvh
gpt
mac (die lijkt me geen goed idee)
pc98
suh
loop

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/09, 16:01:05 »
Je enige echte keuze is msdos of gpt. als je geen gekke dingen gaat doen met partities zou ik voor msdos gaan, windows ondersteunt gpt nog niet eens volgens mij. Maar langzaam gaat alles over naar gpt.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/09, 16:36:30 »
hij doet het nog steeds niet. Gparted zei tijdens het opstarten een aantal keer 'buffer i/o error on device sro logical block 29159. Omdat de computer bij het installeren van windows ook al spreekt over een 'unexpected i/o error' denk ik dat dat het probleem is. Gparted deed het wel gewoon, maar een zuigend programma als windows doet het al snel niet als dingen net iets anders zijn. weet iemand wat deze errors betekenen?

Op andere fora wordt gezegd dat een i/o error betekent dat hij iets niet kan lezen of schrijven. Zowel de dvd speler als de harde schijf doen het gewoon als ik ubuntu (of gparted) heb aanstaan, en ik kan gewoon dingen branden en ook bestanden op de harde schijf zetten. Ik weet echt niet waar eht aan moet liggen
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 16:56:51 door Aad de Vries »

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/09, 16:54:59 »
Sro is je cd speler, het lijkt er op dat de cd op hoge snelheid gebrand is. Ik weet niet of dat zo is?
Zo ja, probeer een zo laag mogelijke snelheid bij het branden van Gparted.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/09, 16:57:23 »
maar gparted doet het wel (zie aangepaste bericht hierboven). oja, windows geeft de status 0xc00000e9 als ik het intyp op google vind ik alleen maar hele lange codes, maar misschien weet iemand die wel verstand heeft van computers wat het is?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 17:03:18 door Aad de Vries »

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/09, 17:02:09 »
Zoals ik al zei, dit ligt toch aan je cd en/of brander/cd speler.

Windows opnieuw sloom branden is een hopelijk een oplossing, misschien een andere cd speler proberen.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/09, 18:21:32 »
ik ben hem nu met img burn aan het nakijken (op een oude windows computer). Jammer dat er geen even goed programma bestaat voor ubuntu (al komt brasero in de buurt).

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/09, 18:27:03 »
je hebt gelijk, het ligt aan de dvd, ik kijk of het beter gaat als ik hem opnieuw brand.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/09, 18:32:58 »
Je hebt ook K3b, zit in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/09, 19:34:28 »
+1 voor K3b, fantastisch brand programma!

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #23 Gepost op: 2010/06/09, 19:42:29 »
Ben recent overgegaan om het maar niet meer op een CD te branden, maar het op een bootable USB stick te zetten.
Nu draai ik hier natuurlijk al Ubuntu, en die maakt het maken van een bootable USB stick heel eenvoudig.
En, bij de tegenwoordige computers kun je namelijk ook heel eenvoudig vanaf een USB stick opstarten door je opstart volgorde in je BIOS aan te passen.

LET OP, aanpassen van je BIOS doe je met heel veel zorg !!!

Geeft veel minder van die onophoudelijke CD brand problemen op een juiste snelheid.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #24 Gepost op: 2010/06/09, 19:46:06 »
ja, maar ook bij k3b kan ik geen optie vinden om de schijf te controleren.