Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem  (gelezen 9729 keer)

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #25 Gepost op: 2010/06/09, 20:26:57 »
Ben recent overgegaan om het maar niet meer op een CD te branden, maar het op een bootable USB stick te zetten.
Nu draai ik hier natuurlijk al Ubuntu, en die maakt het maken van een bootable USB stick heel eenvoudig.
En, bij de tegenwoordige computers kun je namelijk ook heel eenvoudig vanaf een USB stick opstarten door je opstart volgorde in je BIOS aan te passen.

LET OP, aanpassen van je BIOS doe je met heel veel zorg !!!

Geeft veel minder van die onophoudelijke CD brand problemen op een juiste snelheid.

Hij probeert hier windows te installeren, niet ubuntu. Maar idd ik kan het mij ook eigenlijk niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik een via een cd iets heb geinstalleerd...

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #26 Gepost op: 2010/06/09, 21:01:00 »
ja, maar ook bij k3b kan ik geen optie vinden om de schijf te controleren.
Waar wil je de schijf op controleren? MD5 sum o.i.d.?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #27 Gepost op: 2010/06/22, 13:21:46 »
het is nu gelukt. nog één ding. ik heb nu één harde schijf met windows en één met ubuntu. Door mijn bootinstellingen te veranderen kan ik kiezen of ik windows of ubuntu opstart, maar ik zou liever gewoon gewoon een dualboot systeem hebben, zodat ik kan selecteren met welk os ik wil opstarten zonder gekloot in de bios. is er een manier om dit achteraf te veranderen?

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #28 Gepost op: 2010/06/22, 14:14:34 »
Ik zou zeggen dat je gewoon de harde schijf waarop Grub staat als eerste HDD zet in het bios. Vervolgens update je Grub en je hebt windows en ubuntu in je grub menu staan.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: speciale partities voor het installeren van een besturings-systeem
« Reactie #29 Gepost op: 2010/06/22, 14:35:21 »
Zou voorstellen om een bootmanager op je schijf te zetten.

Lees de volgende pagina aandachtig door en dan zou het je wel moeten lukken.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB