Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop  (gelezen 1913 keer)

Offline ATYCLB

  • Lid
vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Gepost op: 2013/01/22, 21:25:50 »
Hallo,

Sinds het opnieuw opstarten van de laptop om een update te voltooien van afgelopen zaterdag werkt mijn computer niet meer.
De vraag is nu of dit komt door de update of is het toeval en heb ik gewoon pech?
Ik ben een gelukkige gebruiker van ubuntu maar helaas nog niet erg thuis in het beheren/controleren van het systeem.
Kan iemand mij helpen dit op te lossen?
Alvast een paar meldingen die ik krijg op mijn laptop met naar ik dacht LTS 12. met alle updates.

tijdens het opstarten volgt de melding: The system is running in low-graphics mode.

deze moet ik handmatig wijzigen en druk enter voor de voorgeselcteerde OK.

Het volgende scherm vraagt What would you like to do?
met een viertal opties.
Ik kan allen niets selecteren omdat ik geen cursor heb op dit scherm ook werken de pijltjes toetsen niet en er is geen enkele andere toetsenactiviteit.

alvast dank







Offline jan11000

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/22, 21:31:50 »
Hoe heb je de grafische driver geinstalleerd?
Indien dit van de ati of nvidia website is, dan installeer de driver opnieuw in textmode.

Of start in een oudere kernel.
Start je pc, ga naar grub, kies daar een oudere kernel.

Offline ATYCLB

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/22, 21:37:31 »
Waarschijnlijk een rare vraag maar hoe kom ik in grub?


Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/22, 21:46:38 »
Als Ubuntu het enigste OS is, druk dan na het BIOS scherm direct op de linker Shift toets.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ATYCLB

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/22, 22:06:57 »
Het is het enige OS.
De linker shifttoets werkt maar dan.
Ik heb geen ideee wat ik daar moet en wat ik moet kiezen om tot een oplossing te komen.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline daniel

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/25, 14:55:10 »
Zodra jij je computer aanzet en maar even iets op je beeldscherm te voorschijn ziet komen, dan druk je een aantal keren op de shift toets waarna je in een boot menu komt met mogelijkheden van opstart..
Dit is een grub menu..

Offline daniel

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/25, 15:04:01 »
Op het ubuntu form zijn honderde mensen die je graag willen hepen maar soms moet je duidelijker zijn met het geen je bedoeld..
Ik zie dat je ook weinig ervaring hebt met linux, misschien is het interesand om eens iets erover te lezen..
Een overstap van windows naar linux was voor mij binnen een maand de overstap geweest om voor altijd bij linux te blijven omdat het veel voordelen heeft in de software die je gratis krijgen kan maar ook in de vrijheid van hoe jij je besturingssysteem opboud en dit leer je op een gegeven moment wel maar Rome is ook niet in een dag gebouwd, dus wees geduldig en lees veel over linux..
Linux en macintosh zijn de veiligste systemen die er zijn en dat niet alleen maar ook stabieler..
En waarom er voor betalen als het gratis kan...

http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
http://ubuntu-manual.org/

succes  ;)

Offline ATYCLB

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/28, 14:14:09 »
Voorgaande tips hebben nog niet geleid tot een oplossing helaas.

Wat wel duidelijk is geworden is dat opstarten vanaf een live USB wel werkt, dus geen grafische kaart problemen lijkt mij.
Wel geeft een overzicht aan dat de hardeschijf vol is en geen mb's meer beschikbaar heeft.
en denk ik  derhalve in de update heeft verslikt en daarom niet opstarten kan.
Wat ik dus graag wil is bestanden verwijderen om ruimte te maken, via de live usb kan ik wel in de mappen komen maar niet bestanden verwijderen.
Zijn er andere mogelijkheden om toegang te krijgen tot de hardeschijf er zit een wachtwoord op.


Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/28, 19:24:01 »
Met de live cd/usb 
Open eerst Gparted, dan zie je welke partitie vol is.
Open een terminal en type sudo mount /dev/sdaX /mnt en geef een ENTER
Voor X vul je de partitie in waar je bestanden wilt verwijderen.
Je kan de bestanden ook grafisch verwijderen middels het commando gksudo nautilus in de terminal te typen.

Als je de HD vanaf een live cd wilt benaderen hoor je altijd als sudo of gksudo te werken.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/28, 19:26:06 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/31, 13:55:33 »
Dit probleem had ik ook op mijn laptop met dual Intel/Nvidia chipset erop.

Dit trad ook op met installeren van XBMCUbuntu 12.10 op BarebonePC met Intel i3 chip erop. Bij deze install hielp het gewoon een Nvidia Gforce kaartje te installen en gebruiken.

Het lijkt iets te maken hebben met de Intel drivers en herkennen wat de juiste chip is.

Bij mij gebeurde het op de laptop na updaten en lekker radicaal Gnome + KDE installatie boven op een Gnome-Session-Fallback/Cairo installatie. Toen bleef ie hangen met de mededelingen die we ook in de openeningspost zien. Na vele pogingen de Intel drivers opnieuw te installeren bleef hij hangen en kon ik alleen in Gnome session fallback komen door start gdm te typen in de terminal. Vond het raar, want de Gnome desktop is natuurlijk ook afhankelijk van de Intel drivers en die lukt het wel?

Hoe dan ook, om 1 of andere reden zag Ubuntu mijn Intel chipset niet, dus ten einde raad radicaal alles erafgedonderd en Linux Mint MATE 14 + Xubuntu 12.04 geinstalleerd. Had gelukkig niet veel in mijn persoonlijke map staan, meest noodzakelijke bestanden staan nog steeds op mijn Windows partitie :P

Wellicht heeft de topicstarter ook een laptop met gecombineerde grafische chipsets? Sinds 12.04 levert dat problemen op, ik heb meerdere topics hierover gezien...

Offline ATYCLB

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/12, 17:21:32 »
Bedankt  voor de reacties en tips vooral.
Ik heb wat meer kunnen leren over ubuntu maar het probleem niet op kunnen  lossen.
Alles wat in de lijn lag van mijn probleem heb ik uitgeprobeerd (wat voor mij haalbaar was als leek ) maar veelal zonder resultaat om iets te kunnen herleiden van de fout of wat er nog goed zou zijn.
Ik zat in een lege huls van ubuntu te zoeken die bestond op mijn vaste schijf als ik met een live usb opstartte en ook de bestanden benaderbaar waren :).
Vanuit de GRUB was alles altijd schoon/niet bestaan van....
En een nieuwe grub installeren hoorde niet tot de geaccepteerde mogelijkheden.
Ik vermoed dat ubuntu zich echt in de update verslikte en voor mij niet te herstellen was.

Kortom opgelost met een nieuwe installatie!!!!

Totdat deze er op stond en alles  werkt behalve mijn draadloos internet dat wil zeggen soms is het even goed en zwakt dan af en geeft DNS fout aan.
Dit terwijl de verbinding wel tot stand komt.
Ook in de router lijken er geen afwijkingen te zijn!
Heb via handleidingen, forums, ubuntu direct doen enz veel gezocht en dingetjes aangepast  maar wederom niet de oplossing nog kunnen vinden.

Herkent  een van jullie het probleem?
 



Offline ATYCLB

  • Lid
Re: vastgelopen in update of pech met grafische kaart laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/12, 20:40:04 »
Ik heb net gelezen dat Pjotr sinds eergisteren een mogelijke oplossing heeft die nu ook voor mij van toepassingen kan zijn.
Deze inmiddels ook heeft aangepast in Computertip gids.
Heb dit inmiddels uitgevoerd en zal het nu even afwachten hoe het zich zal gedragen.

Reken er op dat het slaagt en anders zal ik mijn hulpvraag in een ander topic plaatsen