Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10  (gelezen 3000 keer)

Offline ayla

  • Lid
Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/12/24, 17:13:25 »
Op een Compaq presario CQ60 heb ik voor iemand Lubuntu geistaleerd in de veronderstelling dat deze sneller zou booten. Maar nu ik het twee maal heb geinstalleerd merk ik niet dat het sneller opstart dan Ubuntu 11.10 de opstart rijkt aan de minuut.

Ik weet niet of ik hier met mijn vraag voor Lubuntu terecht kan dat voor opgesteld?

Ik wilde proberen om het splahs screen van de bios uit te schakelen om te kijken of dit de opstarttijd kan verkorte maar ik weet niet hoe ik dat doe?


Gr Ayla

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/24, 17:17:04 »
Ik weet niet of ik hier met mijn vraag voor Lubuntu terecht kan dat voor opgesteld?
Ubuntu, Lubuntu, Kubuntu en Xubuntu zijn officiƫle distributies en worden hier volledig ondersteund.

Tijdens de opstart worden een aantal "dingen" gelijk in het geheugen gezet, wanneer er veel geheugen in die PC zit, dan kan ik de snelheid begrijpen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/24, 17:32:59 »
Op een langzamere computer haal je zeker snelheidswinst door die grafische effecten uit te schakelen(Lubuntu) en anderen willen weer liever de Apple looks uit 2002 zoals met Xubuntu e.a.
Wil je nog sneller kun je de HD vervangen voor een SSD.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/24, 17:38:21 »
Sneller opstarten en sneller 'lopen' zijn inderdaad twee verschillende dingen. Vooreerst moet het linux systeem zelf opgestart worden. De snelheid hiervan is dezelfde voor Ubuntu als voor <lubuntu: beide zijn gebouzd op hetzelfde systeem.

Dan is er het opstaten vqn de grafische omgeving, en tenslotte de desktop. Alleen in die laatste fase zullen er enige verschillen zijn.

Goed aanneembaar dat je voor opstarttijd niet echt een verschil voelt.

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/24, 18:06:58 »
Even een antwoord aan alle die mijn een reactie gegeven hebben.

Het verhaal is mij duidelijk. Gezien de laptop kan ik geen werkelijk vooruit gang boeken in de opstart snelheid.

Bestaat er een lichtere Linux / Ubuntu / Debian versie die iemand mij aan kan bevelen voor deze Compaq presario CQ60 laptop?

Chrunchbang bevalt mij altijd goed maar de laptop is voor een jonge van 11 jaar daar is iets meer grafische omgeving toch gewenst.

Citaat
Op een langzamere computer haal je zeker snelheidswinst door die grafische effecten uit te schakelen(Lubuntu)
Waar / hoe doe ik dat in Lubuntu?



Gr Ayla
« Laatst bewerkt op: 2011/12/24, 18:10:03 door ayla »

Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/24, 18:11:53 »
Volgens mij zitten er geen grafische effecten in Lubuntu...

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/24, 18:14:55 »
Volgens mij zitten er geen grafische effecten in Lubuntu...

Dat idee heb ik ook maar omdat het door Ron werd gezegt.


Gr Ayla

Offline jan11000

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/24, 18:32:40 »
Opstarten zul je niet sneller krijgen.
Lubuntu loopt sneller/soepeler als je weinig geheugen hebt, dus na het opstarten.
Meer is er niet.
Andere distributie zal ook het opstarten niet versnellen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/24, 18:56:08 »
Opstarten zul je niet sneller krijgen.
Lubuntu loopt sneller/soepeler als je weinig geheugen hebt, dus na het opstarten.
Meer is er niet.
Andere distributie zal ook het opstarten niet versnellen.

Precies, tevens zegt de opstart tijd niets over hoe snel iets is.
Daarmee proberen sommigen wel aan te tonen dat iets sneller is maar dat is net het geen waar het niet om gaat.

Je kunt een beetje tijd winst boeken met dingen van je systeem te verwijderen in de software die je niet gebruikt. Dat kan enkele seconden schelen maar meer ook niet.
Het geen waar ik naar zou kijken is, is hoe het draait na het opgestart is. Kijk hoe alles opstart en of je er fatsoenlijk mee kunt werken. Daar draait het om.
Wil je een iets andere desktop omgeving met wat leuke dingen dan is misschien die nieuwe QT omgeving wat. Heb het geprobeerd en het draait best fijn. Het lijkt op Lxde met wat dingen van Kde erin.
Het is licht en snel.
Heb het met mijn Xubuntu geprobeerd en ook daarmee werkte het goed en het zal met Lubuntu ook wel werken.

edit:
Voor wat het waard is, Ubuntu is bezig om de opstart tijd drastisch te verkorten met 12.04. Zal denk ik voor Lubuntu ook wel gelden.

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/24, 19:29:14 »
Opstarten zul je niet sneller krijgen.
Lubuntu loopt sneller/soepeler als je weinig geheugen hebt, dus na het opstarten.
Meer is er niet.
Andere distributie zal ook het opstarten niet versnellen.

Precies, tevens zegt de opstart tijd niets over hoe snel iets is.
Daarmee proberen sommigen wel aan te tonen dat iets sneller is maar dat is net het geen waar het niet om gaat.

Je kunt een beetje tijd winst boeken met dingen van je systeem te verwijderen in de software die je niet gebruikt. Dat kan enkele seconden schelen maar meer ook niet.
Het geen waar ik naar zou kijken is, is hoe het draait na het opgestart is. Kijk hoe alles opstart en of je er fatsoenlijk mee kunt werken. Daar draait het om.
Wil je een iets andere desktop omgeving met wat leuke dingen dan is misschien die nieuwe QT omgeving wat. Heb het geprobeerd en het draait best fijn. Het lijkt op Lxde met wat dingen van Kde erin.
Het is licht en snel.
Heb het met mijn Xubuntu geprobeerd en ook daarmee werkte het goed en het zal met Lubuntu ook wel werken.

edit:
Voor wat het waard is, Ubuntu is bezig om de opstart tijd drastisch te verkorten met 12.04. Zal denk ik voor Lubuntu ook wel gelden.



Ik ben het helemaal met je uitleg eens hoor.

Citaat
Wil je een iets andere desktop omgeving met wat leuke dingen dan is misschien die nieuwe QT omgeving wat. Heb het geprobeerd en het draait best fijn.

Kun je mij uitleggen wat dat Qt is? Hoe ik dit uitkan proberen?

De grond waarom ik Lubuntu wilde uittesten op zijn opstarttijd is:
De vader van de jonge waar ik de install voor maak vroeg zich af of je net zo snelle opstart tijd kunt krijgen met Linux Ubuntu / debian systeem als met het nieuwe Google Chrome book. Vandaar ook dat ik op Lubuntu uit kwam om dit te testen.

Iedereen tot zovere bedankt voor de reacties.

Gr Ayla

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/24, 19:42:55 »
Hier is de info en link naar de QT omgeving.
http://www.webupd8.org/2011/12/razor-qt-new-lightweight-desktop.html
Ik vind het op zich wel een leuke test omgeving met wat leuke dingen erin. Het is nog in de begin fase maar er zal denk ik veel meer voor komen zoals meer desktop widgets en dergelijke.
Zou zeggen probeer het en kijk hoe het bevalt. Ik heb er alleen snel naar gekeken en alles was overzichtelijk en vrij simpel opgebouwd. Er was heel makkelijk mee te werken zonder allerlei poespas er op.
Ik heb niet gekeken hoe alles in te stellen is maar ik merkte wel dat alles lekker soepel draaide.
Er zijn al wat QT programma's die je erin kunt gebruiken om het een nog meer QT systeem te maken. https://github.com/Razor-qt/razor-qt/wiki/3rd-party-applications
Maar lees alles maar rustig door.

Een Chromebook is een browser plus is alles afgestemd op ChromeOS waarbij de bios is aangepast.
Dit is ook het geen waarmee straks Windows 8 een lage opstart tijd haalt.
Ubuntu is er mee bezig maar zal de tijd van de bios er nog bij hebben waarna die wel snel moet starten met 12.04.

Maar een chromebook is geen laptop.
Met een SSD en dan wel een goede kun je 3 tot 4 keer zo snel opstarten. Let wel de tijd moet je dan rekenen na de bios is geladen.
Bij sommige systemen kun je daar ook een fast bood van maken end an is ie net iets sneller.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/24, 19:48:20 door emiel1976 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/24, 20:02:41 »
Dat idee heb ik ook maar omdat het door Ron werd gezegd.
Het enige dat ik schreef was, dat er iets in het geheugen werd geladen.
Voor iemand van 11 jaar ..........
Heeft de PC meer dan 512MB aan geheugen ?
Zo ja, probeer dan Xubuntu eens, ziet er prachtig uit ! (persoonlijke mening)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/24, 20:17:05 »
Dat idee heb ik ook maar omdat het door Ron werd gezegd.
Het enige dat ik schreef was, dat er iets in het geheugen werd geladen.
Voor iemand van 11 jaar ..........
Heeft de PC meer dan 512MB aan geheugen ?
Zo ja, probeer dan Xubuntu eens, ziet er prachtig uit ! (persoonlijke mening)

Sorry je hebt gelijk het was Dave.

ja de laptop heeft 1024Mb aan geheugen.

O.k in download Xubuntu ziet er inderdaad goed uit


Gr Ayla

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/24, 20:19:15 »
Draai ook Xubuntu en het is makkelijk te pimpen naar iets anders.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/25, 11:32:18 »
Volgens mij zitten er geen grafische effecten in Lubuntu...

daarom staat het er ook tussen haakjes achter als de eenvoudigste oplossing om dat te elimineren/omzeilen  8-)

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/25, 19:08:58 »
Dat idee heb ik ook maar omdat het door Ron werd gezegd.
Het enige dat ik schreef was, dat er iets in het geheugen werd geladen.
Voor iemand van 11 jaar ..........
Heeft de PC meer dan 512MB aan geheugen ?
Zo ja, probeer dan Xubuntu eens, ziet er prachtig uit ! (persoonlijke mening)

Sorry je hebt gelijk het was Dave.

ja de laptop heeft 1024Mb aan geheugen.

O.k in download Xubuntu ziet er inderdaad goed uit


Gr Ayla

Ja ik heb Xubuntu geinstalleerd en het ziet er inderdaad goed uit en werk goed.

Maar ondanks dat heb ik voor Moon Os 4 gekozen want dat heeft echt een aantal voorzieningen die ik mij immer al in een Os gewenst had.
Ik vindt dit echt een verademing een vooruitgang goed doordacht, de details die het toont van een bestand en nog zo veel meer.....


Gr Ayla

Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/25, 23:00:20 »
Razor als desktopomgeving gebruiken raad ik persoonlijk af: het is nog erg onstabiel en veel kun je er niet mee. Snel, dat is het wel!

Offline ayla

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/26, 11:01:38 »
Razor als desktopomgeving gebruiken raad ik persoonlijk af: het is nog erg onstabiel en veel kun je er niet mee. Snel, dat is het wel!

Wat is Razor?


Citaat
en veel kun je er niet mee???
http://www.youtube.com/watch?v=6C6w4bG8kKI



Gr Ayla

Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/26, 23:30:32 »
Razor als desktopomgeving gebruiken raad ik persoonlijk af: het is nog erg onstabiel en veel kun je er niet mee. Snel, dat is het wel!

Wat is Razor?


Citaat
en veel kun je er niet mee???
http://www.youtube.com/watch?v=6C6w4bG8kKI



Gr Ayla
Razor is de desktopomgeving waar Emiel1976 een hele post aan heeft gewijd hierboven.

Ik had het niet over MoonOS, maar over Razor ;)

Overigens ziet MoonOS eruit als slechts een paar toevoegingen aan Ubuntu die je zelf ook zou kunnen installeren in een halfuurtje tijd.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/27, 04:39:16 »
Razor als desktopomgeving gebruiken raad ik persoonlijk af: het is nog erg onstabiel en veel kun je er niet mee. Snel, dat is het wel!

Zo onstabiel is het niet hoor integendeel zelfs, het is juist vrij stabiel en stabieler dan Ubuntu 11.04 ooit bij mij heeft gedraaid.
Hoezo kun je er niet veel mee? Ik kan al mijn programma's draaien die in anders ook gebruikte. Als je plugins bedoeld voor je desktop dan heb je gelijk maar ik gebruik die dingen niet en voor mij is het vrij compleet. Tevens zeer overzichtelijk en makkelijk mee te werken.

Snel is het zeker.

Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/27, 10:44:48 »
Razor als desktopomgeving gebruiken raad ik persoonlijk af: het is nog erg onstabiel en veel kun je er niet mee. Snel, dat is het wel!

Zo onstabiel is het niet hoor integendeel zelfs, het is juist vrij stabiel en stabieler dan Ubuntu 11.04 ooit bij mij heeft gedraaid.
Hoezo kun je er niet veel mee? Ik kan al mijn programma's draaien die in anders ook gebruikte. Als je plugins bedoeld voor je desktop dan heb je gelijk maar ik gebruik die dingen niet en voor mij is het vrij compleet. Tevens zeer overzichtelijk en makkelijk mee te werken.

Snel is het zeker.

Probeer maar eens een bestand op de desktop te dubbelklikken, bijvoorbeeld. Er zitten gigantisch veel bugs in, het wijzigen van de bureaubladachtergrond werkte bijvoorbeeld niet bij mij.


Offline Tom

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/27, 10:52:35 »
Je kunt volgens mij ook beter zoveel mogelijk bij het originaal blijven bv Lubuntu , Xubuntu of Ubuntu natuurlijk. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/27, 11:22:20 »
Je kunt volgens mij ook beter zoveel mogelijk bij het originaal blijven bv Lubuntu , Xubuntu of Ubuntu natuurlijk. :)
Kubuntu, Edubuntu .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline axelv

  • Lid
Re: Lubuntu niet sneller dan Ubuntu 11.10
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/27, 15:45:21 »
Crunchbang bevalt mij altijd goed maar de laptop is voor een jonge van 11 jaar daar is iets meer grafische omgeving toch gewenst.

Er bestaat ook een Crunchbang versie met Xfce. Zoals hierboven gezegd zal deze zeker snel draaien en is al meer aangekleed dan de standaard Openbox desktop. Overigens als tip om sneller op te starten kan je sommige opstart programma's uitschakelen. Wat ook altijd een snellere opstart geeft is een "custom made zelfgecompileerde kernel"...
Op internet staan er verschillende tips om je systeem sneller te laten opstarten.  ;)