Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.  (gelezen 4594 keer)

Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Gepost op: 2016/02/20, 15:22:39 »
Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum maar niet nieuw in het gebruik van Ubuntu. Vorige week heb ik al uitgebreid gebruik kunnen maken van de kennis op dit forum bij een crash van de wifi-verbinding van mijn laptop. Nu richt ik me tot jullie met een ander probleem.

Ik gebruik versie Ubunte 14.04.LTS. Sinds vandaag staat er plotseling een map in mijn persoonlijke map. De map heet Dxovz Ovoy. Er is een slotje zichtbaar. In de map zitten 267660 bestanden, in totaal 0 byte. Ik kan de map niet verwijderen omdat de toegang geweigerd wordt. Wat is hier aan de hand?

Welk sterk Ubuntu programma kan ik gebruiken om onwillige bestanden en mappen te verwijderen?

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Ik heb even een foto gemaakt van de map:
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/20, 15:39:07 »
Google: No results found for linux Dxovz Ovoy

Je kunt volgens mij de map wel bekijken als je met de root Bestandbeheerder kijkt.
Dat kan als je dit in terminal in typt.

Ga naar terminal met CTRL+ALT+T
sudo -H nautilusLet op de hoofdletter(s). Copy past kan ook.
En ga weer uit terminal met: exit

Ik zou in elk geval niet zomaar verwijderen voor ik wist wat het is! Verwijderen kun je volgens mij zo ook met de root Bestandbeheerder.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/20, 15:43:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/20, 18:40:53 »
Google: No results found for linux Dxovz Ovoy

Je kunt volgens mij de map wel bekijken als je met de root Bestandbeheerder kijkt.
Dat kan als je dit in terminal in typt.

Ga naar terminal met CTRL+ALT+T
sudo -H nautilusLet op de hoofdletter(s). Copy past kan ook.
En ga weer uit terminal met: exit

Ik zou in elk geval niet zomaar verwijderen voor ik wist wat het is! Verwijderen kun je volgens mij zo ook met de root Bestandbeheerder.
Hoi. Bedankt voor je hulp. Op het door jou aangegeven sudo commando krijg ik foutmeldingen. Ik wil de map toch gaan verwijderen. Welk sudo commando moet ik daarvoor intypen?
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/20, 19:07:28 »
Hoi. Het is al gelukt om de map te verwijderen. Na het opgegeven sudo commando, verschijnt er een venster. Hierin heb ik de map opgezocht en 'm verwijderd. Dat ging wel.
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/21, 16:39:45 »
Op het door jou aangegeven sudo commando krijg ik foutmeldingen.

Ik zie het al. Jij hebt ubuntu 14.04. Dan heb je blijkbaar geen nautilus en is een ander commando nodig om je bestandenbeheerder in root te openen. Die is mij niet bekend.

Maar gelukkig is het gelukt wat je wilde. Geen problemen meer? Geen haperende programma's of dergelijke?
En ik zou toch wel erg benieuwd zijn wat dat dan was.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/21, 16:44:08 »
Heb je misschien ooit het gruwelijke rotprogramma genaamd BleachBit gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/21, 16:48:10 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/21, 18:11:06 »
Heb je misschien ooit het gruwelijke rotprogramma genaamd BleachBit gebruikt?

Dat 'gruwelijke rotprogramma' wordt in veel computertijdschriften, fora en door gebruikers zeer positief beoordeeld. Ik ben in het gebruik nog geen enkel negatief effect tegengekomen. Een programma afbranden is tot daar aan toe, maar dan lees ik ook wel graag de argumenten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/21, 18:21:25 »
Heb je misschien ooit het gruwelijke rotprogramma genaamd BleachBit gebruikt?

Dat 'gruwelijke rotprogramma' wordt in veel computertijdschriften, fora en door gebruikers zeer positief beoordeeld. Ik ben in het gebruik nog geen enkel negatief effect tegengekomen. Een programma afbranden is tot daar aan toe, maar dan lees ik ook wel graag de argumenten.
Terechte vraag.

Helaas is het Mintforum, waar ik diverse voorbeelden van BleachBit-ellende heb gezien, op dit moment plat wegens een kraak. Maar we hebben gelukkig nog wel de tijdelijke opslag van Google, dus hierbij drie voorbeelden (maar er zijn er veel meer!):

1. Herinstallatie door BleachBit:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RVjQpHutKzwJ:forums.linuxmint.com/viewtopic.php%3Fp%3D1068448+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

2. Schijf volgepompt met rotzooi door BleachBit:
a. http://askubuntu.com/questions/427647/strange-folder-in-my-home-folder-after-a-failed-run-of-bleachbit

b. http://askubuntu.com/questions/728451/strange-directory-generated-in-home-by-bleachbit-will-it-cause-problems

Offline Tom

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/21, 18:37:18 »
Nog nooit één probleem mee gemaakt met Bleachbit ,oké je moet wel weten wat je aanvinkt natuurlijk !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/21, 18:58:37 »
Nog nooit één probleem mee gemaakt met Bleachbit ,oké je moet wel weten wat je aanvinkt natuurlijk !.

Tja, en als je dat niet weet als beginner, dan is het een krampe programma.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/21, 19:09:37 »
Bleachbit werkt goed, en als je het programma laat doorlopen, dan haalt bleachbit de map zelf weg, alleen duurde het zo lang dat veel gebruikers het programma onderbraken, en de map bleef er staan.
Voor de rest werkt bleachbit goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/21, 19:38:45 »
BleachBit is een sloopkogel die je systeem reddeloos kan beschadigen.... Nog een voorbeeld waarbij een herinstallatie nodig was:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aSL6cGfgEM8J:forums.linuxmint.com/viewtopic.php%3Ff%3D46%26t%3D213354+&cd=9&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Het belangrijkste probleem zit tussen de oren van kersverse ex-Windowsgebruikers. Die zijn eraan gewend dat dingen als CCleaner nodig zijn om vervuiling te bestrijden.

In Linux is zulk spul op z'n best overbodig, want Linux vervuilt sowieso lang niet zoveel als Windows. Op z'n slechtst is het een vernietigende sloopkogel.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/21, 21:21:13 door Pjotr »

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/21, 22:18:42 »
BleachBit is een sloopkogel die je systeem reddeloos kan beschadigen.... [...]

Het belangrijkste probleem zit tussen de oren van kersverse ex-Windowsgebruikers. Die zijn eraan gewend dat dingen als CCleaner nodig zijn om vervuiling te bestrijden.

In Linux is zulk spul op z'n best overbodig, want Linux vervuilt sowieso lang niet zoveel als Windows. Op z'n slechtst is het een vernietigende sloopkogel.
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb Bleachbit bekeken toen het net een plekje in (X)Ubuntu had gekregen en daarna nooit meer aangeraakt. Dat programma doet dingen onder de motorkap waar je geen (direct) zicht op hebt en waar je te weinig controle over hebt. Ik vind het een gevaarlijke toepassing die je best links kunt laten liggen. En wat Pjotr zegt, een Linux-systeem hoeft helemaal niet steeds opgeruimd te worden. En als je dat al wilt, doe je dat het beste met de hand. Dan weet je tenminste wat je de prullenbak inkiepert, en waarom...

Frederik

  • Gast
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/22, 10:42:12 »
Dat programma doet dingen onder de motorkap waar je geen (direct) zicht op hebt en waar je te weinig controle over hebt. Ik vind het een gevaarlijke toepassing die je best links kunt laten liggen. En wat Pjotr zegt, een Linux-systeem hoeft helemaal niet steeds opgeruimd te worden. En als je dat al wilt, doe je dat het beste met de hand. Dan weet je tenminste wat je de prullenbak inkiepert, en waarom...

Dat zijn ijzersterke argumenten, al blijf ik dan wel met de vraag zitten waarom dit programma gewoon in het Ubuntu Softwarecentrum aanwezig is en hoe het komt dat zoveel mensen, in meerderheid, de negatieve ervaringen niet delen?
Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee.  :police:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/22, 10:54:38 »
al blijf ik dan wel met de vraag zitten waarom dit programma gewoon in het Ubuntu Softwarecentrum aanwezig is
Vermoedelijk een gevalletje van: vraag creëert aanbod. Ook al is de vraag niet zinvol.

Er heeft zelfs wel eens zo'n rottig schoonmaakding in de standaardinstallatie van Ubuntu gezeten, en dat was ook al zo'n rampgeval (Computer Janitor). Gelukkig hebben ze die er later weer uit gesodemieterd, althans uit de standaardinstallatie.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/22, 11:06:53 »
Blijft over of de vraag of de TS (Hoewie Loewie) idd bleachbot heeft gebruikt. Het lijkt er wel een beetje op....

Offline joske1

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/25, 17:46:47 »
Hoewie Loewie!

Vooreerst zou ik me geen zorgen maken! 0 bytes is 0 bytes is dus leeg!
Voor deze te verwijderen zet eerst de rechten op alles lezen gebruiken en uitvoeren! sluit de folder af
ga er terug naar toe, en zorg dat je rechten hebt van adminstrator!
Het makkelijks is om via een "programmaatje" Gnome Commander" deze kan je opstarten, vervolgens onder "Bestanden"
Terug opstarten als "ROOT", ga naar die folder en na selecteren van de folder "delite" gewoon!
Als alles goed is is die nu verdwenen!

Succes, joske1
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/25, 23:29:34 »
Het is misschien beter om de folder eerst de hernoemen en dan te testen..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/26, 08:05:49 »
Het is misschien beter om de folder eerst de hernoemen en dan te testen..........
Laat dat "misschien" maar weg. Als je niet weet waar het vandaan komt, ben je alleen met symptoombestrijding bezig. En kan het dus bij van spreke morgen weer terugkomen........

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/26, 09:07:10 »
De OP, Hoewie Loewie, heeft de folder al lang verwijderd. De oorzaak van de folder, gebruik van Bleachbit, werd al snel geïdentificeerd. Kaarten jullie hier nog wat na?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/26, 09:11:04 »
De OP, Hoewie Loewie, heeft de folder al lang verwijderd. De oorzaak van de folder, gebruik van Bleachbit, werd al snel geïdentificeerd.
Waar zie jij precies dat bleachbit door de TS toegepast is?

Offline jolo

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/26, 13:53:37 »
Als het in Bleachbit gaat om de optie File > Wipe Free Space dan moet je een map naam kiezen, die de applicatie daarvoor gebruikt. Dan kies je toch een naam die op Bleachbit lijkt. Op een testlaptop zie ik dat zolang Wipe Free Space draait, die map veel ruimte inneemt. (Dat duurde op mijn testlaptop op een 30 GB partitie op een SSD, ongeveer 2 minuten.) Zodra dat is voltooid, ruimt Bleachbit dat weer op.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/26, 14:01:12 »
De OP, Hoewie Loewie, heeft de folder al lang verwijderd. De oorzaak van de folder, gebruik van Bleachbit, werd al snel geïdentificeerd.
Waar zie jij precies dat bleachbit door de TS toegepast is?
De forensische evidentie werd a heel vroeg in dit draadje aangebracht   8-)

Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/26, 17:20:14 »
Blijft over of de vraag of de TS (Hoewie Loewie) idd bleachbot heeft gebruikt. Het lijkt er wel een beetje op....
Yep, ik heb inderdaad Bleachbit gebruikt. En tijdens gebruik daarvan wil de computer nog wel eens vastlopen. Vandaar natuurlijk die map.
Bleachbit maar niet meer gebruiken?
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemde map staat plotseling in Mijn persoonlijke map.
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/26, 18:07:40 »
Bleachbit maar niet meer gebruiken?
Inderdaad. Verwijder die rotzooi liefst helemaal uit je systeem....