Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermbreedte en verversingsfrequentie  (gelezen 1785 keer)

DFreeze

  • Gast
schermbreedte en verversingsfrequentie
« Gepost op: 2007/04/26, 12:35:57 »
Ik heb net Feisty geinstalleerd. Geen problemen, behalve dat de 'Restricted Driver Manager' mijn NVidia kaart niet van een driver wilde voorzien (legacy MX440 kaartje). Maar via Synaptic met de hand geinstalleerd en vervolgens was hij wel te 'enablen' in de RDManager.

Maar nu merk ik een paar rarigheden:

- Ik heb m'n schermresolutie (jammergenoeg met de hand) aangepast in xorg.conf. Ik wil 1600x1200 met de maximale verversingsfrequentie (mijn monitor staat ca. 85 Hz toe). In Voorkeuren -> Schermresoluties krijg ik opties tot 58 Hz (van 50 tot 58), terwijl in m'n xorg.conf staat dat hij van 50 tot 160 Hz mag proberen. Hoe krijg ik dat goed?

- Ook de schermbreedte is veel kleiner. Eerst dacht ik dat ik gewoon de monitor moest aanpassen, tot ik zag dat het inlogscherm (GDM) wel gewoon de volle breedte van mijn monitor benut. Dus het scherm staat wel goed, maar zodra Gnome in beeld komt wordt er gewoon anderhalve cm aan elke kant af gehaald. Heeft dit met hierboven te maken? Wat kan ik doen om daar verandering in te brengen?

- Ook werden SMB mounts bij elke restart opnieuw op m'n desktop geplaatst, dus kreeg ik iets van remote-disk, remote-disk(1), remote-disk(2) op m'n desktop te staan.

- En bij één van de restarts werden de applets in m'n taakbalk door elkaar gehusseld. Network Manager stond ineens helemaal rechts, m'n system monitor was naar het midden verschoven, en ook de uitknop stond middenin de taakbalk. Hoe kan dat?

Als iemand één van deze dingen wel eens heeft gezien, of tips heeft, dan hoor (lees) ik dat graag. Alvast bedankt!

koos

  • Gast
schermbreedte en verversingsfrequentie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/26, 13:27:28 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
schermbreedte en verversingsfrequentie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/26, 13:33:28 »
Type het volgende commando in een terminalvenster:
nvidia-settings
In dit programma kan je wel de goede resoluties en refreshrates instellen.

De tip van koos zal ook wel werken denk ik :)

DFreeze

  • Gast
schermbreedte en verversingsfrequentie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/26, 14:39:00 »
Ik zal het vanavond meteen proberen. Je hoort hier even of het gelukt is.

Nog suggesties voor het random plaatsen van de applets en snelkoppelingen?

DFreeze

  • Gast
schermbreedte en verversingsfrequentie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 12:55:20 »
Het instellen van de resolutie en frequentie in 'nvidia-settings' bleek voldoende. Het scherm is nu weer in de volle breedte gevuld.