Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout in Libreoffice Writer: kan geen spatie invoeren na "U" in het begin van zin  (gelezen 329 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Vreemd: sinds enkele uren kan ik géén spatie meer intikken na een woord van 1 letter dat aan het begin van de zin staat.

Typisch voorbeeld: "U gaat naar huis" ---> na het intikken van "u" kan ik géén spatie intikken.
Maar hetzelfde geldt ook voor alle andere letters, als ik ze apart intik. Ook als ik de Engelse "I" intik (voor: ik), lukt het niet om er een spatie na te tikken.

Andersom: als ik "uren" intik of een ander woord uit meer dan 1 letter is er geen probleem.

Als ik "u" intik midden in een zin is er geen vuiltje aan de lucht.

Mogelijk heeft het iets me de autocorrectie-instellingen te maken, maar voorheen heb ik daar nooit problemen mee gehad.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
En ondertussen ontdekt waaraan het lag.
Bij de autocorrectie-opties staat ergens een vinkje bij "lijsten met opsommingstekens en genummerde lijsten onmiddellijk nadat u op de spatiebalk hebt gedrukt". Dat stond AAN gevinkt.
Toen ik het uitvinkte was er geen probleem meer.

LO Writer aanziet dus het intikken van 1 letter als het begin van een lijst met opsommingstekens.

Dit is dus een fout in het systeem, want volgens mij zou énkel het intikken van een asterisk, min-streepje of eventueel een punt aan het begin van de zin mogen worden aanzien als de start van een lijst.

Minpuntje aan LO Writer, wat mij betreft.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vilamar

  • Lid
Die optie staat hier standaard NIET aangevinkt.
Libre Office 24.2.3.2 in Ubuntu 24.04

Offline vanadium

  • Lid
Minpuntje aan LO Writer, wat mij betreft.
Dat noemen we dan een bug. Ieder programma heeft zijn "minpuntjes". Ik wilde dit even testen, maar krijg "autocorrect"  zelfs niet aan de praat (normaal schakel ik dit uit). Mijn versie is 24.2.2.1 - het is altijd belangrijk je versie te vermelden als je een probleem hebt.

Offline Jenske

  • Lid
Dat van het melden van een fout is inderdaad belangrijk, maar ...... ik heb al zo dikwijls meegemaakt dat men me vraagt de fout te melden zonder ook maar een indicatie te geven van waar je dat juist moet, dat ik het ben opgegeven in de meeste gevallen.

Heel vaak krijg ik bij een crash een rapport te zien dat dan, nadat ik alles braaf heb ingevuld -- weet je wat je aan het doen was voordat je een probleem had? -- niet voldoende informatie zou bevatten. Héél vervelend, dit soort mededelingen.

Ik begrijp dat makers meer informatie nodig hebben, maar het zou minstens nuttig kunnen zijn dat ze weten dat er ergens een probleem mee is.


Da's mijn kritiek wel op het Linux-verhaal -- ik gebruik Linux al meer dan 15 jaar --, dat er nogal wat technische termen worden gegooid, zelfs naar intensieve gebruikers als ikzelf, maar die géén programma's schrijven of niet weten wat het verschil is tussen een API, een GUI, een ROM, RAM, een cache enzovoort.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM