Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Superscript  (gelezen 666 keer)

Offline Lexaldo

  • Lid
[OPGELOST] Superscript
« Gepost op: 2009/09/13, 13:08:11 »
Al een tijdje probeer ik om superscript te produceren, maar tot nog toe lukt het mij slechts om tekens uit "Tekens en symbolen" te copiëren en te plakken en dat is erg veel werk.

Ik wil graag een toetscombinatie organiseren; bijv. Alt-1 wordt dan ¹. Vroeger heb ik zoiets wel eens gedaan, maar dat was in een veel oudere versie van Ubuntu en ik kan het nu niet meer vinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 06:32:02 door Lexaldo »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Superscript
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 13:56:11 »
Gebruik je OpenOffice Writer?
In dat geval is de combinatie CTRL SHIFT P, maar je kan in OpenOffice ook zelf een combinatie "programmeren", mocht je dat willen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Superscript
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 14:37:44 »
Ja, die gebruik ik ook. Soms ook Abiword.
Maar ik zou dat superscript ook willen toepassen op bijv. een wetenschappelijk forum (in mijn posts).

Offline Jenske

  • Lid
Re: Superscript
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/15, 00:18:23 »
Je zou kunnen gebruik maken van de volgende HTML codes:

vierkante haak naar rechts - SUP - vierkante haak naar links ===> aanzetten van de superscript
vierkante haak naar rechts - schuine streep voorwaarts - SUP - vierkante haak naar links ===> afzetten superscript

Voor subscript geldt hetzelfde, maar gebruik dan i.p.v. SUP, SUB.

(ik moet het zo uitschrijven omdat dit bericht ander voor u onleesbaar is)

Je kan het een beetje leren door gewoon in dit Ubuntu-forum een bericht aan te maken en daar eens te kijken (en te klikken op) de sup en sub-knoppen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Superscript
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/15, 06:31:35 »
Bedankt voor de reactie.
Ik zal die "sup"-knop gebruiken (als die zoals hier aanwezig zijn; niet alle fora hebben die). Een anders gebruik ik eerst Openoffice Writer en daarna kopieer en plak ik de boel in mijn bericht.