Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten van directory's  (gelezen 616 keer)

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Mounten van directory's
« Gepost op: 2007/09/06, 23:19:50 »
Goedenavond,

Ik heb momenteel een configuratie met 3 partities, hda1 als root, hda2 voor data en hda3 als swap. Nu wil ik hda2 niet enkel als home partitie gebruiken maar ook bijvoorbeeld als mountpunt voor games (ut en ut2k4) en een apart mountpoint voor muziek. Ik wil er echter geen aparte partities voor maken ivm ruimtegebrek op de ene partitie en overschot op de andere. Nu heb ik dat op zich al wel voor elkaar, zie mijn huidige fstab:

Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hda1
UUID=6ff53a1d-224e-495c-a0cf-9e1341984c31 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hda2
UUID=b9052164-9abd-4ae8-a977-7dc67acbdf09 /mnt/hda2       ext3    defaults        0       2
# /dev/hda3
UUID=da646b9e-6ae9-45b6-b1a4-1c49d51deaed none            swap    sw              0       0
/dev/hdd        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdc        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
Handmatig heb ik vervolgens mijn homedrive gemount met "sudo mount --bind /mnt/hda2/home /home"

De games en mp3's kan ik op die manier evengoed mounten. Ik krijg het echter niet voor elkaar dat deze mountpoints een reboot overleven. Als het goed is hoor ik dat te doen via de fstab, ik zit alleen te zoeken naar de juiste syntax hiervoor.

Ik kom zelf uit op deze regel, hij wordt alleen niet uitgevoerd:
Citaat
# /home
/mnt/hda2/home   /home   ext3   --bind
Wie kan me hiermee verder helpen?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Mounten van directory's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 08:40:23 »
je bent de 2  nullen vergeten, ik weet niet of het daar aan ligt. Om te kijken wat er mis gaat moet je fstab in de terminal uitvoeren, dat doe je door sudo mount -a uit te voeren. Als er vreemde foutmeldingen komen, post ze hier
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

  • Lid
Mounten van directory's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 09:02:41 »
Ik heb weer wat bijgeleerd met die --bind mogelijkheid. Concreet kan ik je niet helpen dit voor elkaar te krijgen in /etc/fstab. Ik vraag me echter af waarom je daar een oplossing zoekt. Is het niet veel eenvoudiger met symbolic links te werken? In jou geval zou ik /home gewoon laten op sda1, maar de user directories doorlinken naar sda2
(ln -s /mnt/hda2/home/username /home/username) . Voor de games en mp3's maak je dan ook links (zoveel en waar je wil) om gemakkelijk bij die data te komen.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Mounten van directory's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 10:53:18 »
Na veel zoeken ben ik er eindelijk achter. In een draadje op het engelse ubuntu forum vond ik uiteindelijk de oplossing:

Citaat
/mnt/hda2/home /home none rw,bind 0 0