Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 14 Nadia RC  (gelezen 10202 keer)

Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #25 Gepost op: 2012/12/03, 20:42:27 »
Dat doet KDE al een paar jaar... maar het is mooi om te zien dat dat overgenomen wordt want dat is inderdaad zeer handig :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #26 Gepost op: 2012/12/03, 22:12:07 »
Cinnamon is klassiek maar als je wilt kun je het ook de andere kant op laten gaan door bijvoorbeeld alleen al een ander menu er in te zetten.
Tevens kun je gewoon een desktop wisselaar in je werkbalk zetten en er nog steeds voor kiezen om een hot korner of een exo knop er in te zetten. Ze bieden je de vrijheid die bij andere omgevingen juist weg is genomen. Het is en het ene en het andere en niet alleen dit wat wij willen dat je gebruikt.
Het is wat uitgebreider dan Xfce op een aantal punten maar net als Xfce bied het de vrijheid om je eigen desktop samen te stellen tot iets wat jij fijn vind en niet wat degene wil hoe jij je desktop moet gebruiken.
Hetzelfde gevoel had ik toen ik Gnome 2 gebruikte en ik had KDE geprobeerd maar Gnome 2 trok mij meer.
Xfce gaf mij na de komst van Unity en Gnome 3 dat weer terug net als Cinnamon dat doet.

Er zijn nog wel dingen die ik mis in cinnamon maar dat zijn dingen zoals dat je, je werkbalk kunt aanpassen kwa kleur in in Cinnamon en de transparantie net zoals dat ik Xfce kan.
Ook dat je werkbalken toe kunt voegen op de plek die je wilt net zoals Xfce 4.10 heeft.
Beide hebben dingen die ik mis en van elkaar raag zie over genomen maar dat zijn kleine dingen.
Die werkbalken in Cinnamon kan ik met Cairo-dock oplossen bijvoorbeeld.


Een ander vraagje, waar kun je in Cinnamon je iconen zetten als je ze hebt gedownload?
Ik wil andere iconen dan die Mint levert.
Van de andere dingen zoals thema's en zo weet ik waar ik ze moet plaatsen maar de iconen niet.


Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #27 Gepost op: 2012/12/03, 22:56:49 »
Nuja, maar dan ben ik toch meer verknocht aan E17 (met name op Bodhi) voor het zelf samenstellen van een lichte en moderne desktop... maar ieder zo zijn smaak, de nieuwste Cinnamon is zeker niet slecht :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #28 Gepost op: 2012/12/04, 00:22:16 »
Eerste keer dat ik Cinnamon gebruikte vond ik het niks maar toen was het net nieuw en ontbrak er nog een hoop.
Dat is nu goed aangevuld en ik ben benieuwd wat er nog meer komt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #29 Gepost op: 2012/12/04, 20:07:15 »
Eerste keer dat ik Cinnamon gebruikte vond ik het niks maar toen was het net nieuw en ontbrak er nog een hoop.
Dat is nu goed aangevuld en ik ben benieuwd wat er nog meer komt.
Ik heb de eerste versie's van Cinnamon ook gebruikt en vergeleken met de huidige versie kan ik alleen maar zeggen dat Cinnamon indrukwekkend is verbeterd, niet alleen qua instelmogelijkheden maar  ook de stabiliteit is met forse stappen vooruit gegaan.
Linux Mint 14 is super stabiel, nog geen gekke dingen/ foutmeldingen/ vastlopers  of traagheid tegengekomen.
Cinnamon in Linux Mint 14 is meer dan alleen maar een klassiek menu in Ubuntu 12.10.

ik vraag mij af wie op  Ubuntu Cinnamon Remix zit te wachten , er is toch het fantastische Linux Mint 14 beschikbaar:
http://www.muktware.com/4919/here-comes-ubuntu-cinnamon-remix#.UL5Gks_LFUw

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #30 Gepost op: 2012/12/04, 23:30:02 »
Ik niet. =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #31 Gepost op: 2012/12/05, 00:03:03 »
Ik ook niet  :D

Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #32 Gepost op: 2012/12/05, 00:11:42 »
En ik ook niet want Cinnamon is sowieso al niet mijn ding :D

Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #33 Gepost op: 2012/12/13, 13:07:22 »
Nou, Cinnamon gaat wel erg op KDE lijken ??? En dan maar zeggen dat Unity een rare fork is...

http://www.webupd8.org/2012/12/what-to-expect-in-linux-mint-15.html

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #34 Gepost op: 2012/12/13, 15:31:01 »
Inderdaad doet dit wel heel erg KDE-achtig aan. Ik denk echter wel dat Cinnamon een aantal interessante functies zal hebben die KDE niet ootb heeft.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #35 Gepost op: 2012/12/17, 21:28:03 »
Ik gebruik nu 16 dagen Mint 14 Nadia, intensief gebruikt (inclusief enkele windows progjes onder wine), nog geen problemen gehad met Mint 14 Cinnamon.
Het is mij wel opgevallen dat ik de klassieke menu van Cinnamon nauwelijks gebruik, programma's zoek en start ik met de supertoets zoals in Dash Ubuntu  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #36 Gepost op: 2012/12/22, 00:24:53 »
Mint 14 Nadia Cinnamon  werkt perfect, maar Mint 14 Nadia MATE is geniaal  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #37 Gepost op: 2012/12/22, 20:00:54 »
 Mint 14 Nadia  met de Mate desktop is geniaal, als ik b.v. zoek naar E-book, komt Mate met de suggestie om  Calibre te installeren.
Softwarecentrum of synaptic is dan niet meer nodig om software te zoeken en te installeren   :)

Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #38 Gepost op: 2012/12/22, 20:03:44 »
Net als in Unity in 12.10 dus, nice! :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #39 Gepost op: 2012/12/22, 20:08:25 »
Net als in Unity in 12.10 dus, nice! :)
Klopt, ik had altijd gedacht dat Mate niet de moeite waard was om te proberen, maar na enkele live probeersels heb ik  Mint 14 Nadia Mate geïnstalleerd, een aanrader !  :D
 

Offline cabra

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #40 Gepost op: 2012/12/22, 21:51:51 »
Net als in Unity in 12.10 dus, nice! :)
Klopt, ik had altijd gedacht dat Mate niet de moeite waard was om te proberen, maar na enkele live probeersels heb ik  Mint 14 Nadia Mate geïnstalleerd, een aanrader !  :D

na verschillende distro's te hebben geprobeerd ben ik ook (voor mij) overtuigd dat dit de best distro is
is razendsnel (nu zeker in combi met ssd-opstart=9s) en nog geen enkele crash (en de 32bit draait al een maand op m'n testlaptop-met veel installeren en de-installeren)
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #41 Gepost op: 2012/12/23, 09:49:55 »
Net als in Unity in 12.10 dus, nice! :)
Klopt, ik had altijd gedacht dat Mate niet de moeite waard was om te proberen, maar na enkele live probeersels heb ik  Mint 14 Nadia Mate geïnstalleerd, een aanrader !  :D

na verschillende distro's te hebben geprobeerd ben ik ook (voor mij) overtuigd dat dit de best distro is
is razendsnel (nu zeker in combi met ssd-opstart=9s) en nog geen enkele crash (en de 32bit draait al een maand op m'n testlaptop-met veel installeren en de-installeren)
Linux Mint 14 Mate is inderdaad sneller dan de Chinnamon versie (ik gebruik de 64 bit versie), maar ook de installatie is opvallend snel. Na de installatie nog even de laatste updates binnen halen en het systeem is klaar voor gebruik, inclusief alle multimedia bestanden, hier kan (X) Ubuntu nog wat van leren. LibreOffice, VLC, en Gimp 2.8 wordt standaard geïnstalleerd, toppie  :)
Het menu van Mate is geniaal, het heeft niet alleen een fantastisch goed werkende zoekfunctie, zoals ik in m'n vorige bericht liet zien, maar het menu bestaat uit twee delen: toepassingen en favorieten.   Ga je naar favorieten en opent een prog of sluit het menu, de volgende keer kom je automatisch weer terug in favorieten, hetzelfde met toepassingen, geniaal, een menu waar over na is gedacht  :D
 

Ik ben het met cabra eens, Linux Mint 14 is een topper onder de distro's.

 
 

Offline Ramana

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #42 Gepost op: 2012/12/23, 10:27:17 »
Ben ook benieuwd of de verschillen tussen Kubuntu (met KDE 4.9) en Mint 14 KDE interessant zijn.
(het zal niet lang meer duren voordat ook die er komt)

Edit: Mint 14 KDE is er al! 

(http://www.linuxmint.com/download.php)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/23, 11:12:19 door Ramana »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #43 Gepost op: 2012/12/24, 12:39:31 »
Ben ook Mint 14 met Maté eens aan het uitproberen.... Ziet er inderdaad goed uit, en het menu is simpel en intuïtief.  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #44 Gepost op: 2012/12/26, 00:18:40 »
Mint 14 Nadia Mate werkt perfect, ik had gisteren iemand van 80+ op bezoek die zijn windows xp wil vervangen door Mate. Deze desktop is zoals Pjotr al schreef:  simpel en intuïtief.  ;)
Ik had ondertussen (nogmaals) Ubuntu 12.04 geïnstalleerd op m'n eigen pc, de installatie liep goed maar wederom problemen met m 'n externe harde schijven, geen van de schijven werd herkent door Ubuntu 12.04. Ubuntu 12.10 werkt ook niet goed op mijn pc, dus maar weer terug naar Mint 14 Nadia Cinnamon.
Tja, ik heb geen duidelijke oorzaak waarom Mint 14 wel goed draait op mijn pc .

Als ik een cijfer moet geven:
Ubuntu 12.10  ...  jammer genoeg een 6-  :(
Mint 14 Nadia Cinnamon een 10
Mint 14 Nadia Mate ook een 10
Mint 14 KDE, werkt op mijn pc ook goed, maar ik heb niets met de KDE desktop

Voorlopig blijf ik de opmerkelijk goed werkende  Mint 14 Nadia Cinnamon gebruiken.

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #45 Gepost op: 2012/12/27, 11:09:44 »
Kun je met Mate trouwens ook eenvoudig de 'klassieke' Gnome 2-indeling instellen of realiseren? Ik bedoel de typische indeling met boven- en onderbalk en dan bovenin 'applicaties - systeem - locaties'? Tsja...ook ik verlang daar erg naar terug. Indien realiseerbaar zou Mate ook een kandidaat zijn voor mijn linux set-up...

Nog een vraag: kun je 3D-beeldschermeffecten binnen Mate eenvoudig uitschakelen of omzeilen?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/27, 11:12:15 door midas »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #46 Gepost op: 2012/12/27, 11:45:16 »
Kun je met Mate trouwens ook eenvoudig de 'klassieke' Gnome 2-indeling instellen of realiseren? Ik bedoel de typische indeling met boven- en onderbalk en dan bovenin 'applicaties - systeem - locaties'? Tsja...ook ik verlang daar erg naar terug. Indien realiseerbaar zou Mate ook een kandidaat zijn voor mijn linux set-up...

Nog een vraag: kun je 3D-beeldschermeffecten binnen Mate eenvoudig uitschakelen of omzeilen?
Alleen Mint 14 Nadia Cinnamon heeft 3D effecten, je kan overigens ook inloggen met  Cinnamon 2D.
Mint 14 Nadia Mate is alleen maar 2D en daarom ook zeer geschikt voor minder krachtige computersystemen. Het menu van Mate kan je gemakkelijk naar de bovenkant verplaatsen. Je kan met Mate een extra werkbalk toevoegen en daar een een klassieke menu op plaatsen, en nog veel meer,  m.a.w. op al je vragen: ja  ^-^

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #47 Gepost op: 2012/12/27, 12:37:11 »
OK...thanks! Mate staat nu ook op mijn lijstje...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #48 Gepost op: 2012/12/27, 20:59:48 »
ik had gisteren iemand op bezoek die graag Mint 14 Nadia  Mate als besturing op zijn pc wilde hebben, de huidige windows xp was aan vervanging toe.
Vanmiddag, vol goede moed, met een gebrande dvd en Mate op een USB stick een poging gedaan om de installatie succesvol te voltooien. Hoewel de pc niet het nieuwste model was, ik schat minimaal 6 jaar oud, ging de live-dvd sessie zonder meer goed, zelfs met een USB-stick, er was maar één klein probleempje: het draadloos internet werkte niet.  :|
De man bleek een NETGEAR WNDA3100 USB Adapter te gebruiken die niet werd herkend door Mint 14 Nadia. Geen probleem dacht ik, even de bijbehorende software zoeken, naar een inf bestand.
Op de bijbehorende installatie cd stond alleen een windows exe bestand, dus die vlieger ging niet op. Ai, wat nu?
Windows xp gestart en naar een inf gezocht om deze te kunnen gebruiken met ndiswrapper (om een windows driver te gebruiken in Ubuntu) Nergens op internet een inf te vinden... ik had de moed al opgegeven.
Kom ik thuis, vind ik de volgende site:
http://www.iheartubuntu.com/2010/10/netgear-wnda3100-usb-in-ubuntu.html
Is dit een goede methode of zijn er nog alternatieven: het mag helaas geen geld kosten, de man zit nogal op z'n centen  :rolleyes:

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mint 14 Nadia RC
« Reactie #49 Gepost op: 2012/12/28, 14:43:12 »
Als er geen Linux drivers zijn te vinden (al op de chipset gezocht?), is dat een oplossing. Overigens zijn die .exe bestanden vaak gewoon uit te pakken, waarna de driverstructuur zichtbaar is. Dus het .exe bestand met archiefbeheer openen en uitpakken :)