Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?  (gelezen 36483 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[Opgelost] Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Gepost op: 2011/01/23, 15:06:59 »
Op mijn oude Packard Bell-PC had ik in Dual-Boot Windows XP en Linux Mint.
Ik wilde Mint verwijderen en weer terug naar Ubuntu.

Met een Live-CD van Ubuntu heb ik (gparted) de partities van Mint verwijderd.
Bij het installeren van Ubuntu is er iets misgegaan; de computer bleef hangen en ik kon er niets meer mee beginnen. (ik zal wel iets verkeer gedaan hebben)
Nu kan ik niet meer in Windows XP op de harde schijf en ook niet meer opstarten van de CD-Rom.

Ik krijg een zwart scherm met de volgende melding:
Boot from CD:
Grub loading
Welkom to GRUB

error:   no such partition
Entering rescue mode.......
Grub rescue> "_"       ........("_"=een knipperende cursor)

in het forum heb ik verschillende tips over Grub gevonden, maar ik weet niet welke Grub ik gebruik.
Omdat ik nu niet van een CD-rom kan opstarten kan ik ook geen commando's in een terminal uitvoeren.
Windows XP is ook niet bereikbaar omdat ik ook niet van de harde schijf kan starten.
Windows herstellen kan ik niet omdat ik het "administrator-wachtwoord" bij de Windows CD niet meer weet. (is al te lang geleden dat ik dat gebruikt heb)

Is hier nog redding mogelijk?
Kan iemand mij (stap voor stap) aangeven wat ik op dat zwarte scherm achter "Grub Rescue>" moet of kan invoeren?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 16:59:43 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 16:55:38 »
Booten vanaf een CD zou nog steeds mogelijk moeten zijn. Dit stel je namelijk in het BIOS van de computer in. Grub word namelijk pas gezocht op het moment dat het boot device (d.w.z. je harde schijf) is geselecteerd om vanaf op te starten.

Nu moet ik even denken welke toets je ook al weer nodig had om in het BIOS te komen bij een Packard Bell pc. Vlug uit mijn hoofd is dit F2.

Dauw de Ubuntu CD die je wilt gebruiken in de CD speler, en start op vanaf de CD. Je kan gelijk een Ubuntu installatie gaan doen, daar je Grub in de MBR plaatst tijdens een standaard installatie.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/23, 17:21:32 »
Booten vanaf een CD zou nog steeds mogelijk moeten zijn. Dit stel je namelijk in het BIOS van de computer in. Grub word namelijk pas gezocht op het moment dat het boot device (d.w.z. je harde schijf) is geselecteerd om vanaf op te starten.
Booten van CD is nog wel mogelijk, maar elke Live-CD die ik probeer, loopt vast met de melding:
[196.363660] HDC: Timeout waiting for DMA
[201.361632] Drive not ready for command
Squashfs error........ en dan een hele boel onbegrijpelijke tekst.

Met <Ctrl+Alt+Delete> kan ik dan nog herstarten, maar als ik van de harde schijf wil starten komt het boven vermelde:  "Grub rescue>"_" op mijn scherm.

Wie kan mij vertellen wat ik daarachter moet invoeren om de harde schijf, of een Live-CD weer op te kunnen starten?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 18:02:47 »
Welke versie van Ubuntu werd geïnstalleerd ter vervanging van Mint - 10.04?
Om complicaties te vermijden, moet dezelfde live-CD gebruikt worden voor een herstel.

Bij de Ubuntu 10.04 live-CD kan met F2 de taal worden vastgelegd -> bladeren naar Nederlands [enter],
hierna verder met F6 (overige opties acpi=off, noapic, nolapic), deze eerste 3 kiezen met enter bevestigen (daar wordt dan een X voor de keuze getoond),
vervolgens ESC drukken en aan het einde van de getoonde regel met de backspace-toets de streepjes "--" verwijderen en dan toevoegen ide=nodma

hierna de live-CD starten met enter, lukt dat?

Als dat lukt kan Grub met de live-CD hersteld worden, uitleg volgt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 18:54:39 »
Welke versie van Ubuntu werd geïnstalleerd ter vervanging van Mint - 10.04?
Om complicaties te vermijden, moet dezelfde live-CD gebruikt worden voor een herstel.
Omdat ik eerder problemen heb gehad met Ubuntu 10.04 LTS was mij geadviseerd Linux Mint te proberen. Dat gaf echter gelijke problemen; (te)lange wachttijden bij het opstarten. Daarom wilde ik weer terug naar Ubuntu.
Als leek dacht ik, dat Ubuntu 10.04 te "zwaar" was voor mijn oude Packard Bell-PC.
Daarom koos ik voor installatie van Ubuntu 7.04. Dat mislukte. Daarna heb ik met diverse oudere Live-CD's geprobeerd om weer op te starten in de veronderstelling dat als het wilde lukken "iets" te installeren ook de Grub weer hersteld zou zijn.
Tot nu toe helaas zonder succes.

De vraag is nu: Wat moet ik invullen achter <Grub rescue>"_" om de grub te herstellen zodat ik weer kan opstarten?


Citaat van: HarzG
Bij de Ubuntu 10.04 live-CD kan met F2 de taal worden vastgelegd -> bladeren naar Nederlands [enter],
hierna verder met F6 (overige opties acpi=off, noapic, nolapic), deze eerste 3 kiezen met enter bevestigen (daar wordt dan een X voor de keuze getoond),
vervolgens ESC drukken en aan het einde van de getoonde regel met de backspace-toets de streepjes "--" verwijderen en dan toevoegen ide=nodma
hierna de live-CD starten met enter, lukt dat?

Ik wil proberen of met bovenvermelde "F6-opties" de Live-CD wil starten.
Moet dat de Live-CD van Ubuntu 10.04 zijn, of mag het ook de oudere van Ubuntu 7.04 zijn. (Ubuntu 10.04 gaf namelijk bij eerder installatie opstart-problemen; lange wachttijden voordat het wilde doorstarten)

Citaat van: HarzG
Als dat lukt kan Grub met de live-CD hersteld worden, uitleg volgt.
Is het niet mogelijk om na de melding: Grub rescue>"_" op dat scherm commando's in te voeren waarmee de Grub hersteld wordt?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 19:25:04 »
Grub kan je best herstellen via de liveCD en één van deze twee linken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
of:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
onder punt 2.1
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/23, 19:27:03 »
Citaat van: HarzG
Bij de Ubuntu 10.04 live-CD kan met F2 de taal worden vastgelegd -> bladeren naar Nederlands [enter],
hierna verder met F6 (overige opties acpi=off, noapic, nolapic), deze eerste 3 kiezen met enter bevestigen (daar wordt dan een X voor de keuze getoond),
vervolgens ESC drukken en aan het einde van de getoonde regel met de backspace-toets de streepjes "--" verwijderen en dan toevoegen ide=nodma

hierna de live-CD starten met enter, lukt dat?

Ik heb bovenstaande "F6-opdrachten" nauwkeurig opgevolgd en nu is het gelukt om de Live-CD van Ubuntu 10.04 LTS op te starten.
Met Gparted (live-CD) heb ik gezien dat mijn Windows-partities nog in orde zijn en daarnaast een lege ruimte van 111 GB beschikbaar is.
Als ik daarop nu Ubuntu 10.04 installeer met een "/root-partitie"van 40 GB, een "/swap=partitie" van 4 GB en de rest als "/home/ca-partitie" voor mijn bestanden; wordt er dan vanzelf ook weer een nieuwe "Grub" aangemaakt?
Of moet die "Grub" alsnog gerepareerd worden?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 19:28:54 »
Normaal gesproken wordt de nieuwe Grub in de plek van de MBR gezet, dus je Grub probleem zou over moeten zijn na de installatie. ^-^
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 19:35:35 »
Grub kan je best herstellen via de liveCD en één van deze twee linken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
of:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
onder punt 2.1
In mijn openingsbericht heb ik al aangegeven dat opstarten van een Live-CD (toen) niet mogelijk was.
De door U aangegeven links waren mij bekend, maar daar kon ik niets mee beginnen.

Inmiddels is het met hulp van Harz weer gelukt om de Live-CD van Ubuntu 10.04 te starten. Nu wacht ik even zijn reactie op mijn vragen af alvorens verder te gaan met de installatie en/of reparatie van de Grub.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/23, 19:49:08 »
Staat de opstart volgorde van de harde schijven nog goed ?
Dit lijkt een beetje op wat ik ook eens gehad heb. Na lang zoeken bleek het aan de opstart volgorde van de harde schijven te liggen.

- Roc

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/23, 19:55:56 »
Staat de opstart volgorde van de harde schijven nog goed ?
Dit lijkt een beetje op wat ik ook eens gehad heb. Na lang zoeken bleek het aan de opstart volgorde van de harde schijven te liggen.

- Roc
Ik heb maar één harde schijf, dus aan de volgorde kan het niet liggen.
In de BIOS heb ik ingesteld opstarten van de Cd-Rom, als U dat bedoeld.


EDIT
ter informatie aan allen:
dit bericht is gemaakt en verzonden via de Live-CD in de oude Packard Bell-PC; dus het ziet er naar uit dat Ubuntu 10.04 LTS wel weer zal werken na installatie. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 19:59:46 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/23, 21:42:31 »
Inmiddels is het met hulp van Harz weer gelukt om de Live-CD van Ubuntu 10.04 te starten. Nu wacht ik even zijn reactie op mijn vragen af alvorens verder te gaan met de installatie en/of reparatie van de Grub.
Ik zou niet verder gaan met de reparatie van een 7.04 installatie. De reden hiervoor: het wordt niet langer ondersteund/onderhouden en is hierdoor "onveilig" voor gebruik op een pc met internet-aansluiting.

Advies:
installatie van Ubuntu 10.04 LTS.
Bij de installatie wordt overigens Grub automatisch correct geïnstalleerd als de vragen/keuzes op de voorgestelde manier beantwoord worden.

Voor de partities zou ik het eenvoudig houden: 1 Ubuntu-partitie waarin / (root/systeem) en /home (voorkeuren/documenten) staan.
Ik heb bovenstaande "F6-opdrachten" nauwkeurig opgevolgd en nu is het gelukt om de Live-CD van Ubuntu 10.04 LTS op te starten.
Met Gparted (live-CD) heb ik gezien dat mijn Windows-partities nog in orde zijn en daarnaast een lege ruimte van 111 GB beschikbaar is.
Als ik daarop nu Ubuntu 10.04 installeer met een "/root-partitie"van 40 GB, een "/swap=partitie" van 4 GB en de rest als "/home/ca-partitie" voor mijn bestanden; wordt er dan vanzelf ook weer een nieuwe "Grub" aangemaakt?

Maar het kan uiteraard ook op de bovenstaande manier met een aparte /home-ca-partitie. Als u dat zo gewend bent, zou dat uiteraard ook weer op dezelfde manier geïnstalleerd kunnen worden. Niet alle veranderingen aan pc's zijn zinvol, het vasthouden aan een bekende indeling kan ook voordelen hebben.

Als de 10.04-live-CD gestart wordt, wat laat de terminal zien met de volgende opdracht:
sudo fdisk -lHet laatste is een kleine letter el (geen één).
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 21:44:35 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/23, 22:11:33 »
Als de 10.04-live-CD gestart wordt, wat laat de terminal zien met de volgende opdracht:
sudo fdisk -lHet laatste is een kleine letter el (geen één).  

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x17df17de

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        7235    58115106    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            7236       24321   137243261    5  Extended
/dev/sda5            7236        9785    20482840    7  HPFS/NTFS
ubuntu@ubuntu:~$


ziet dit er veilig genoeg uit om met de installatie van Ubuntu 10.04 verder te gaan?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 22:15:24 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/23, 22:15:59 »
Wat staat in de partitie /dev/sda5? Zijn dat Windows-data of data die ook door Mint/Ubuntu werden gebruikt?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/23, 22:28:25 »
Wat staat in de partitie /dev/sda5? Zijn dat Windows-data of data die ook door Mint/Ubuntu werden gebruikt?

Dat zijn in Windows XP  "D:\Mijn Dokumenten".  (dus Windows-data)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/23, 22:32:40 »
Dat zijn in Windows XP  "D:\Mijn Dokumenten".  (dus Windows-data)
Ok, dan kunnen hierachter de Ubuntu-partities aangemaakt worden.

Ik zou het maken van de nieuwe partities uitvoeren voordat de installatie wordt gestart.
Welke indeling heeft voor de nieuwe installatie uw voorkeur: met of zonder de aparte /home-ca partitie?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/23, 22:44:11 »
Dat zijn in Windows XP  "D:\Mijn Dokumenten".  (dus Windows-data)
Ok, dan kunnen hierachter de Ubuntu-partities aangemaakt worden.

Ik zou het maken van de nieuwe partities uitvoeren voordat de installatie wordt gestart.
Welke indeling heeft voor de nieuwe installatie uw voorkeur: met of zonder de aparte /home-ca partitie?

Er is ongeveer 111 GB vrije ruimte naast de Windows-partities.
Ik wil dit als volgt indelen:
een "/root-partitie" van 40GB,
een "swap-partitie" van 4 GB
en de rest als "/home/ca-partitie" voor mijn bestanden.

Bij vorige installaties heb ik die partities in het "schijfbeheer" tijdens installatie aangemaakt.
Het is een keer mislukt de partities vooraf klaar te maken en toen kreeg ik ze allemaal dubbel.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/23, 22:47:31 »
Meneer Keess

O.a. ik heb u destijds aangeraden Linux Mint te proberen. Ik had al gelezen, dat ook dat niet zo'n enorm succes was.

Ik ga u nu iets totaal anders aanraden: Pardus Linux. Pardus werkt met KDE, dat dan weer wel, maar het schijnt een heel erg goede implementatie van KDE te zijn. Met Pardus heb ik vaak succes als andere distributies weigeren.

U kunt de installatie DVD hier downloaden:
http://ftp.pardus.org.tr/pub/ISO/Installation/2011/

De Live images Kunt u hier vinden:

http://ftp.pardus.org.tr/pub/ISO/Live/2011/


Pardus is absoluut anders dan Ubuntu en de zijnen, maar ik ben er toch behoorlijk van gecharmeerd.

Het forum vindt u hier:

http://forum.pardus-linux.nl/index.php


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/23, 23:00:33 »
Meneer Keess
Ik ga u nu iets totaal anders aanraden: Pardus Linux. Pardus werkt met KDE, dat dan weer wel, maar het schijnt een heel erg goede implementatie van KDE te zijn. Met Pardus heb ik vaak succes als andere distributies weigeren.

Meneer Jan E.
heel fijn dat U met mij meedenkt, dat waardeer ik ten zeerste.
Maar ik wil nu eerst nog eens een poging wagen met Ubuntu.
Als ik nu weer met iets nieuws begin, gaat het gegarandeerd mis.
Al die nieuwe vreemde dingen, dat trek ik niet meer :(

Ik zal Uw advies bewaren voor het geval het met Ubuntu weer mocht mislukken.
Dan kan ik altijd nog eens proberen of het met Linux Pardus wél wil lukken.
iig. bedankt.


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/23, 23:06:08 »
Er is ongeveer 111 GB vrije ruimte naast de Windows-partities.
Ik wil dit als volgt indelen:
een "/root-partitie" van 40GB,
een "swap-partitie" van 4 GB
en de rest als "/home/ca-partitie" voor mijn bestanden.

Bij vorige installaties heb ik die partities in het "schijfbeheer" tijdens installatie aangemaakt.
Het is een keer mislukt de partities vooraf klaar te maken en toen kreeg ik ze allemaal dubbel.

Dan zou ik dat ook weer op dezelfde (bekende) manier met de bovenstaande indeling doen met "schijfbeheer" tijdens de installatie.
Als de partities vooraf worden aangemaakt moet namelijk de bestaande indeling handmatig tijdens de installatie worden toegewezen.
Als het via "schijfbeheer" wordt gedaan, dan gebeurt dat automatisch zonder extra handeling.

(Noot: Met af en toe F5 "actualiseren" in Firefox te gebruiken komen de nieuwe berichten direct in beeld.
Het automatische vernieuwen in het bestaande scherm kan enige tijd duren.)

Om (later) Ubuntu nog iets vlotter te laten werken, kunnen de adviezen van Pjotr gebruikt worden - maar dat komt later wel.

@ Jan E.
NB: Pardus of Ubuntu - De minimale processor moet bij Pardus een 1,4 GHz zijn en bij Ubuntu een 1 GHz processor (zegt wikipedia).
Ik heb hier een 2e pc met een 733 MHz processor en Xubuntu 10.04 in gebruik. Niet supersnel, maar wel de volledige functionaliteit.
Of de installatie van Pardus lukt met een oudere Packard Bell kan ik niet beoordelen - de Pardus-live-CD zou daarvoor een indicatie zijn.

@ KeesS:
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt u misschien gevraagd of u ook updates meteen wilt installeren. Dat zou ik niet doen vanwege de vertraging die hierdoor ontstaat. De updates kunnen volgens mij veel sneller na de afgeronde installatie worden uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 23:14:15 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/23, 23:28:44 »
(Noot: Met af en toe F5 "actualiseren" in Firefox te gebruiken komen de nieuwe berichten direct in beeld.
Het automatische vernieuwen in het bestaande scherm kan enige tijd duren.)
Dit begrijp ik niet.
Bedoelt U dat ik tijdens de installatie met F5 nieuwe berichten in beeld kan halen?

Citaat van: HarzG
@ KeesS:
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt u misschien gevraagd of u ook updates meteen wilt installeren. Dat zou ik niet doen vanwege de vertraging die hierdoor ontstaat. De updates kunnen volgens mij veel sneller na de afgeronde installatie worden uitgevoerd.
Bedankt voor de tip; ik zal de updates later binnen halen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/23, 23:33:07 »
Dit begrijp ik niet.
Bedoelt U dat ik tijdens de installatie met F5 nieuwe berichten in beeld kan halen?
Ik bedoel niet de installatie maar het actualiseren van de binnenkomende berichten hier in het forum.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/23, 23:43:51 »
Dit begrijp ik niet.
Bedoelt U dat ik tijdens de installatie met F5 nieuwe berichten in beeld kan halen?
Ik bedoel niet de installatie maar het actualiseren van de binnenkomende berichten hier in het forum.
Oké ik snap het.
het wordt te laat voor deze jongeman om nú nog te gaan installeren.
Ik hoop dat het me morgen weer wil lukken de Live-CD te starten met die F6-opties, dan ga ik daarna installeren.
Duim maar voor me op goed geluk ;)
Voor nu, bedankt en wel te rusten!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/24, 15:50:47 »
Met gebruik van de "F6-opties" zoals HarzG aangaf, is de installatie van Ubuntu 10.04 LTS gelukt.
Dom genoeg heb ik toch weer een fout gemaakt en staan een aantal partities er weer dubbel op.
Dat wordt dus mijn huiswerk over maken; maar ja, daar leer ik van.

Maar het probleem met de Grub is verleden tijd; ik kan weer opstarten van de harde schijf.
Min-puntje is dat de opstart-problemen met <BusyBox> helaas weer terug zijn.
Maar dat zie ik later wel; eerst weer opnieuw installeren.

[EDIT]
De dubbele partities zijn verwijderd en Ubuntu is opnieuw geïnstalleerd.
Helaas nog steeds met het <BusyBox> opstart-probleem.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/opstarten-ubuntu-10-04-1-op-oude-pc-wil-nog-steeds-niet-lukken/msg666522/#msg666522
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 17:54:21 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Grub rescue>"_" ...en hoe nu verder?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/24, 19:08:30 »
Heb nog eens gekeken via je laatste link naar die screenshots die je daar geplaatst hebt. Die bestanden verschillen allemaal. Heel vreemd.
Is dat nu ook zo?
Ik zou anders voorstellen om de linken die je ziet als je nautilus opent zónder rootrechten te kopiëren en die te 'plakken' in het venster waar je wél rootrechten hebt. En dan weer op te starten.
Heb dit bij mij nagekeken en hier komen ze wel overeen, dus heel vreemd dat dat bij jou niet zo is.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu