Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Low on diskspace  (gelezen 1632 keer)

WildGoose

  • Gast
[OPGELOST] Low on diskspace
« Gepost op: 2009/09/21, 19:50:21 »
Jaja, ik heb weer wat knulligs  8)
Mijn schijf is nu al volgelopen  =D =D =D
Ik heb ong.  7 gig voor Ubuntu gereserveerd, install gedaan vanaf dvd, hopla, alle updates erop. Links en rechts wat (kleine) tools installed  :P

Nu krijg ik de melding dat mijn home dir nog maar 24 MB heeft  :| En dat binnen 24 uur, knap he  :evil:

Op de Windows partitie heb ik ruimte zat, kan ik niet die home dir gewoon verkassen? Problem solved lijkt me zo  XD

Herinstallatie trekt me niet zo, ben anders bang dat ik mijn XP niet meer inkom, en ik kan nog absoluut niet zonder XP  8)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 22:12:48 door WildGoose »

Re: Low on diskspace
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/21, 21:21:55 »
Dit kan met Gparted :)

WildGoose

  • Gast
[OPGELOST] Re: Low on diskspace
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/21, 21:50:34 »
gparted heb ik gestart gehad, maar aanpassen / partitie vergroten, alles is grijs.
Kan geen enkele partitie resizen. Opties zijn grijs. Niet aanklikbaar. Ook niet onder Root.

Er is meer aan de hand met dit systeem, want spellen e.d. willen ook niet installeren.
Vertrouw het niet meer.

Morgen hang ik er wel een oude ide schijf van 40 gig in, mag ubuntu daarop, rest zoals het was voor XP
Ben te bang voor gegevensverlies namelijk.

[edit]

Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Maar ik blijf bij XP daar ik dat ken van haver tot gort.
Morgen backup maken van XP en er XP opnieuw op zodat ik die bootloader kwijt ben + de ruimte van 7 gig terug heb.

Geen vertrouwen meer in open source software. Wederom zoveelste miskleun met Linux helaas.
Betaal liever voor werkend produkt "out of the box" dan uren te moeten knoeien om iets aan het draaien te krijgen/ houden.
Kan met XP dito wat ik met Linux zou kunnen, dus, voor mij heeft het geen meerwaarde.
Sterker nog het is tergent traag. Ubuntu 64 bits, opstarttijd bijna 3 minuten, XP heb ik in 28 seconden geboot. 32-bits.

Aan alle anderen, heel veel plezier met jullie pcś !! Meen ik echt !
Ik heb er helaas geen vertrouwen meer in.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 22:09:16 door WildGoose »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST] Re: Low on diskspace
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/21, 22:17:58 »
Er is meer aan de hand met dit systeem, want spellen e.d. willen ook niet installeren.

Geen vertrouwen meer in open source software. Wederom zoveelste miskleun met Linux helaas.

Sterker nog het is tergent traag. Ubuntu 64 bits, opstarttijd bijna 3 minuten, XP heb ik in 28 seconden geboot. 32-bits.

Zou bovenstaande aan Ubuntu liggen, als je eerder dit schreef.........:

Ik heb ong.  7 gig voor Ubuntu gereserveerd, install gedaan vanaf dvd, hopla, alle updates erop. Links en rechts wat (kleine) tools installed  :P

Nu krijg ik de melding dat mijn home dir nog maar 24 MB heeft  :| En dat binnen 24 uur, knap he  :evil:

Stouw een te klein aangemaakte XP-schijf propvol en kijk dan eens of die wél vlot wil draaien. :P

WildGoose

  • Gast
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/21, 22:39:44 »
Hoi Mikkel, dank voor je antwoord.

Het lijkt mij inderdaad aan Ubuntu te liggen, daar dit systeem immers start ? 3 minuten lijkt mij geen fijne tijd. Ow, meerdere mensen hebben gezegd, je hoeft Linux niet te herbooten, uptimes dit, uptimes dat. Hier gaat pc gewoon uit als ik ga slapen. dus, ik verwacht ook een normale opstarttijd.

Prop XP vol? Geen probleem hoor. Beestje zal braaf starten. Ik heb een pagefile van 25MB. Waarom 25? er zijn applicaties die "eisen" een pagefile, vraag me ook niet waarom, het is zo. Dus, ik heb een page file van 25MB en pc start gewoon snel op. kernel wordt ook niet wapped in XP, blijft in geheugen. Stabiel? jazeker, ik moet de 1e BSOD nog hebben.

Daarbij is mij verteld dat Linux licht en snel is. 7 GIG leek me voldoende. Nooit geweten, dt Ubuntu ONGEVRAAGD ong 6 a 6.5 GIG aan weet ik veel aan data op je schijf knalt. Werd bij installeren niet verteld. Enorm log dus. XP is niet eens zo groot.
Voor je verder gaat, in TOP gekeken, swap wordt NIET aangesproken door Ubuntu, swap ong. 300MB, heeft Ubuntu zelf bedacht. Swap blijft on aangeroerd, dus mocht ie met geheugen problemen hebben, moet ie swappen. Dus dat hij volgelopen is lijkt mij een heel vreemd verhaal dat hij dan ineens trager wordt, immers systeem kan swappen? Doet systeem niet. Ja geheugen vreten in idle stand wel. 1.5 gig van de 2 gig.

Zoveel vreet XP niet eens als geheugen vreter. Dus nee, er klopt dus echt iets niet aan de installatie en  / of software is MIJN mening. Maar wie ben ik? Geen idee.

Ik typ alleen mijn ervaringen neer, zoals ik het beleef, helaas zijn die zwaar tegengevallen, ja, idd, na reeds 24 uur. Opgeven ? Zwak? Mag een ieder vinden. Ik blijf het excotische software voor de liefhebber vinden.

Zoals ik al zei, ik kan met XP hetzelfde als ik met Linux zou kunnen, dus ik zie de reden niet om definitief over te stappen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/21, 23:06:18 »
Het lijkt mij inderdaad aan Ubuntu te liggen, daar dit systeem immers start ? 3 minuten lijkt mij geen fijne tijd. Ow, meerdere mensen hebben gezegd, je hoeft Linux niet te herbooten, uptimes dit, uptimes dat. Hier gaat pc gewoon uit als ik ga slapen. dus, ik verwacht ook een normale opstarttijd.
Hier gaan de pc's ook uit als we naar bed gaan. Maar hebben er nog nooit 3 minuten over gedaan om weer op te starten, hoor. Nog niet eens de helft daarvan.

Citaat
Ik heb een pagefile van 25MB.
Bedoel je niet 25 GB? ;)  De pagefile is het virtueel geheugen. Toch? Dat heeft niets te maken met het al dan niet snel opstarten van Windows, het virtueel geheugen wordt pas gebruikt wanneer je pc niet genoeg heeft aan het fysieke geheugen.

Citaat
Daarbij is mij verteld dat Linux licht en snel is. 7 GIG leek me voldoende. Nooit geweten, dt Ubuntu ONGEVRAAGD ong 6 a 6.5 GIG aan weet ik veel aan data op je schijf knalt.
Dat doet Ubuntu ook niet. Ik weet niet wat je allemaal op die 7 GB gezet hebt, maar als dat is voor /, swap en /home, dan heb je Ubuntu een veel te strak jasje aangemeten.
Ik gebruik Ubuntu 8.04, mijn / is 10 GB groot en daarvan is slechts 3,1 GB in gebruik. De swap is 1 GB groot, net zoveel als er aan fysiek geheugen in de pc steekt. M'n /home is 15 GB groot en daarvan is nog geen halve GB in gebruik, maar dat komt dan ook doordat ik persoonlijke bestanden op een andere partitie heb staan.

Heb jij alles in die 7 GB gestopt, dan kan ik me voorstellen dat je na het installeren van 'een paar kleine tools' een supertraag systeem overhoudt. Mij maak je niet wijs dat Windows zoiets zou accepteren.

Citaat
Voor je verder gaat, in TOP gekeken, swap wordt NIET aangesproken door Ubuntu,
De keren dat ik het controleerde heb ik nog nooit gezien dat mijn swap gebruikt werd. 't Is natuurlijk maar net hoeveel programma's je de pc tegelijkertijd voert, maar ik denk dat Ubuntu zeer zuinig omspringt met het fysieke geheugen.

Citaat
.........immers systeem kan swappen? Doet systeem niet. Ja geheugen vreten in idle stand wel. 1.5 gig van de 2 gig.

Zoveel vreet XP niet eens als geheugen vreter. Dus nee, er klopt dus echt iets niet aan de installatie en  / of software is MIJN mening. Maar wie ben ik? Geen idee.
WildGoose, volgens je nickname. =D
Je zult het wel niet met me eens zijn, maar ik waag het erop ;) : de problemen die je ondervindt zijn te wijten aan onvoldoende inlezen en verkeerde beslissingen tijdens (en na) de installatie.

Citaat
Ik typ alleen mijn ervaringen neer, zoals ik het beleef, helaas zijn die zwaar tegengevallen, ja, idd, na reeds 24 uur. Opgeven ? Zwak? Mag een ieder vinden. Ik blijf het excotische software voor de liefhebber vinden.

Zoals ik al zei, ik kan met XP hetzelfde als ik met Linux zou kunnen, dus ik zie de reden niet om definitief over te stappen.
Ubuntu is allesbehalve exotische software. Het is en werkt alleen anders dan wat je gewend bent met Windows. Denk eens na, kon jij met Windows lezen en schrijven toen je het 'al' 24 uur in gebruik had.............? Dacht 't niet, hè? ;)


Edit: mocht je je nog bedenken en een nieuwe poging willen wagen........... op http://sites.google.com/site/computertip/ staat heel veel, zo niet alles wat je moet weten om een goed draaiend Ubuntu-systeem te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 23:12:27 door Mikkel »

Offline ivo

  • Lid
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/21, 23:14:54 »
Jaja, ik heb weer wat knulligs  8)
Mijn schijf is nu al volgelopen  =D =D =D
Ik heb ong.  7 gig voor Ubuntu gereserveerd, install gedaan vanaf dvd, hopla, alle updates erop. Links en rechts wat (kleine) tools installed  :P

Nu krijg ik de melding dat mijn home dir nog maar 24 MB heeft  :| En dat binnen 24 uur, knap he  :evil:

Op de Windows partitie heb ik ruimte zat, kan ik niet die home dir gewoon verkassen? Problem solved lijkt me zo  XD

Herinstallatie trekt me niet zo, ben anders bang dat ik mijn XP niet meer inkom, en ik kan nog absoluut niet zonder XP  8)

Ik weet niet wat je allemaal hebt geinstalleerd maar ik heb hier net een verse laptop voorzien van de 8.0.4 met alles wat ik ook op mijn DexTop PC heb en dat neemt nog geen 4Gb in beslag.
En dan heb ik echt ALLES. Internet (in de ruimste zin; browse, radio-stream, usenet, ..., ..., Office, multimedia, GIMP, the_works_y'know....., of niet..)

Maar als jij liever je €'s aan Bill geeft, OK!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/21, 23:22:32 »
Ook met 7 GB kun je met Ubuntu nog goed uit de voeten, met een normale huis-tuin-en-keuken-installatie.... Mits je muziekbestanden en films extern opslaat.

Voor doorgewinterde Windowsgebruikers, die W. van haver tot gort kennen, is het soms frustrerend als ze in Linux niet meteen de weg weten. Ik weet er alles van, dat gevoel had ik drie of vier jaar geleden ook, als Linuxbeginner.... "Waarom werkt Linux verd*mme niet hetzelfde als Windows?" Het is af en toe vernederend, om jezelf weer een beginner te voelen.

Tja. Of je zet door en slikt je trots even in (en het is de moeite waard!), of je taait af, met je Windows-heldenstatus intact..... Mag je helemaal zelf weten. Maakt mij niks uit...

Ik ben in elk geval blij, dat ik zelf toen heb doorgezet. Windows kon ik destijds laten "opzitten en pootjes geven". Maar Linux kan ik inmiddels ook nog door hoepels laten springen. Bevalt me prima.  O0
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 23:35:12 door Pjotr »

jeanh

  • Gast
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/13, 22:24:31 »
Nu klop ik als kers verse ubuntu gebruiker ook maar aan.

Net voor het eerste geinstalleerd naast een XP opstart (gewend aan XP maar van ganser harte bereid tijd en energie vrij te maken om Linux te ontdekken).

Het systeem is een Gigabyte diskless notebook (Booktop met een Intel Atim processor (N280 1,66 GHz), 1 GB RAN en 160 GB disk.

Vanaf het eerste moment al een waarschuwing en net de eerste update kunnen draaien maar nu geen diskcapaciteit beschikbaar meer.

Daarnaast werk de touch notepad (nog) niet, dus even een USB muis en ook het WiFi ontvangst is nog buiten werking. Dit zal met de verdere update's wel draaiend te krijgen zijn dus dat is van latere zorg.

Eerste vereiste is de diskspace ruimer te krijgen. Wellicht knullig, maar ik geen idee waar te beginnen.

 :|

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/13, 23:11:55 »
Rottig foutje in de installeerder van 9.04: veel te weinig ruimte voor Ubuntu in het standaardvoorstel. Als volgt repareer je het achteraf:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 8 )

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] Low on diskspace
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/14, 08:08:58 »
Zie mijn handtekening: bij geen van de vier *buntu's is / groter dan 3,7 GB. Dat is zonder documenten, die staan op een andere partitie.

Als je toch weer verder wilt met Ubuntu, met de link in de post hierboven kan je Ubuntu meer ruimte geven. Met Toepassingen>Hulpmiddelen>Schijfgebruik kan je je schijf analyseren. Hierbij een voorbeeld uit mijn systeem. Als in jouw systeem een map veel groter is dan bij mij, laat het weten. /usr, /bin enz. zijn in ieder systeem ongeveer even groot.