Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies  (gelezen 1025 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Gepost op: 2012/05/06, 11:36:33 »
Om Grub2 terug te zetten op een overschreven mbr heb ik de wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en daarin Herstel Grub2 gevolgd.
Op m'n moderne 64-bitter met 4 Linux-distributies op 4 partities + Win XP loopt het fout. De enige distributie die in het startmenu verschijnt is Kubuntu (en XP, maar dat gebruik ik niet) .
Hoe krijg ik de andere distributies terug?
NB. Ik had wel degelijk alle distributies aangekoppeld

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 13:01:15 »
Voor het herinstalleren van de Grub gebruik ik altijd de instructies van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-DVD-of-Windows-Recovery-heeft-Grub-overschreven-

Je hoeft alleen de schijf te mounten waar je mee gaat opstarten.

Eenmaal terug in je hoofd distro, degene die het eerst (automatisch) opstart  en je gemount hebt doe je sudo update-grub 
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/06, 15:25:47 »
Dankjewel Leon_III.
Wat in http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-DVD-of-Windows-Recovery-heeft-Grub-overschreven- staat beschreven heb ik gedaan, uiteraard met sudo update-grub. Alleen heb ik de mosterd gehaald uit een doorverwijzing van de wiki .
Je schrijft dat alléén die partitie moet gemount worden waarop de hoofddistro staat, maar in de wiki staat
"Zijn er  meerdere partities van het type Linux, dan kan worden geprobeerd deze te koppelen"
Dat is precies wat ik gedaan heb.
Misschien moest ik het maar es proberen met alléén m'n belangrijkste distro aan te koppelen.

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/06, 15:37:54 »
Beste is wel dezelfde  livecd gebruiken waarmee je, je hoofd systeem hebt geïnstalleerd.

Opstarten met livecd

Voor mounten sudo mount /dev/sda5 /mnt   sda5 kan ook sdb6 zijn als je twee schijven hebt, kortom de schijf/partitie invullen waar je hoofdsysteem staat.
 Dan sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
Daarna je hoofd syteem opstarten en tenslotte sudo update-grub
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/06, 15:49:52 »
Beste is wel dezelfde  livecd gebruiken waarmee je, je hoofd systeem hebt geïnstalleerd.

Opstarten met livecd

Voor mounten sudo mount /dev/sda5 /mnt   sda5 kan ook sdb6 zijn als je twee schijven hebt, kortom de schijf/partitie invullen waar je hoofdsysteem staat.
 Dan sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
Daarna je hoofd systeem opstarten en tenslotte sudo update-grub

Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/06, 17:06:46 »
DIt misschien nog eens goed lezen:  http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
Daarin staat VET GEDRUKT:  ¨...Koppel dus beslist geen andere partities aan tijdens de installatie!¨
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/06, 20:27:36 »
Dankjewel Leon_III en Peterbeter
Heb nu http://sites.google.com/site/computertip/grub gevolgd (gecopiëerd en geplakt om geen fouten te maken).
Resultaat=noppes. De machine start nu helemaal niet meer op vanaf de harde schijf.

@Peterbeter:  De zin "Koppel dus beslist geen andere partities aan tijdens de installatie!¨ slaat m.i. op het installeren van nog een of andere nieuwe  distro erbij. Dat heb ik helemaal niet gedaan. Ik heb alleen Grub terug willen zetten op een per ongeluk gewiste MBR.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/06, 20:51:51 »
Indien 1 linux nog werkt zou je dit kunnen proberen.
In de terminal:

sudo os-prober
dan
sudo update-grub

Dan rebooten.

Je kan dit ook nog proberen.
http://www.supergrubdisk.org/
Je kan hier meer repareren.
Maar ook direct in de os booten zonder grub.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/06, 20:53:44 door jan11000 »

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/06, 21:40:06 »
Heb nu http://sites.google.com/site/computertip/grub gevolgd (gecopiëerd en geplakt om geen fouten te maken).
Resultaat=noppes. De machine start nu helemaal niet meer op vanaf de harde schijf.

Heb je alles klakkeloos gekopieerd van de site?
De te  mounten (aankoppelen)  partitie hoeft niet perse sda5 te zijn je hebt 4 verschillende systemen, kijk eerst met gparted op de livecd waar jouw hoofd partitie staat.
Dit kan ook sda4 of sda8 zijn.  Als je twee harde schjiven hebt kan het b.v. ook nog sdb4 of sdb8 zijn, ik noem maar wat.

Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/06, 22:04:54 »
Dankjewel jan11000 en nogmaals Leon_III
Het probleem is opgelost. Ik heb nml. overnieuw de suggesties van de wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en daarin Herstel Grub2 gevolgd, maar ditmaal met slechts één partitie aangekoppeld.
De zin "Zijn er  meerdere partities van het type Linux, dan kan worden geprobeerd deze te koppelen" betekent dus niet dat je alle partities met daarop een linux-distro moet aankoppelen om ze later te laten verschijnen in het opstartmenu, wel dat je kunt kiezen.
Ik heb nu een keurig kort menuutje waaruit alle vroegere versies én de recovery-versies verdwenen zijn.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/06, 22:10:39 »
NB Ik vind de "oude" mogelijkheid om "OPGELOST" voor de topictitel te zetten niet meer terug. Hoe moet dat dan ???

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/06, 23:47:27 »
Die wiki heeft je uiteindelijk op het verkeerde been gezet, zo begrijp ik.
Volgens mij moet je bij installatie naast andere OS-en nooit meer dan één OS aankoppelen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/07, 07:54:05 »
NB Ik vind de "oude" mogelijkheid om "OPGELOST" voor de topictitel te zetten niet meer terug. Hoe moet dat dan ???

Je kunt nog steeds  de kop van het start artikel het onderwerp veranderen, bovenste bericht wijzigen. (het pagina icoontje rechts)
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/07, 13:46:54 »
Om Grub2 terug te zetten op een overschreven mbr heb ik de wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en daarin Herstel Grub2 gevolgd.
Op m'n moderne 64-bitter met 4 Linux-distributies op 4 partities + Win XP loopt het fout. De enige distributie die in het startmenu verschijnt is Kubuntu (en XP, maar dat gebruik ik niet) .
Hoe krijg ik de andere distributies terug?
NB. Ik had wel degelijk alle distributies aangekoppeld

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/07, 13:52:47 »
Om Grub2 terug te zetten op een overschreven mbr heb ik de wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en daarin Herstel Grub2 gevolgd.
Op m'n moderne 64-bitter met 4 Linux-distributies op 4 partities + Win XP loopt het fout. De enige distributie die in het startmenu verschijnt is Kubuntu (en XP, maar dat gebruik ik niet) .
Hoe krijg ik de andere distributies terug?
NB. Ik had wel degelijk alle distributies aangekoppeld

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herstel Grub2 met meerdere Linux-distributies
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/07, 16:21:21 »
In de terminal ingeven:
sudo os-prober
dan
sudo update-grub

Dan rebooten.