Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Passwd file helemaal leeg :(  (gelezen 948 keer)

Offline strike

  • Lid
Passwd file helemaal leeg :(
« Gepost op: 2006/10/01, 21:29:19 »
Hallo,

Als taak op 't school was het de bedoeling een scriptje te schrijven om gebruikers toe te voegen en een bepaalde mappenstructuur voor deze gebruikers te maken.

Omdat het niet van de eerste keer lukte schreef ik 'snel snel' ook iets om het geheel achteraf steeds weer 'op te kuisen', zodat ik dat niet manueel moest doen.

Jammer genoeg maakte ik een grove fout, waardoor mijn passwd file nu helemaal leeg is :(

Iemand die raad weet? Want idd, bij het reboot krijgen ik nu steeds 'kan gebruiker GDM niet vinden, pas configuratie aan etc etc' :(

Daar krijg ik dan een prompt maar natuurlijk kan geen enkele gebruiker teruggevonden worden :(

(Post dit vanaf een windows machine...)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Passwd file helemaal leeg :(
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/01, 21:35:45 »
Opstarten in save-mode (ok het is een windows benaming, maar ik weet het anders niet uit te drukken).
Gebruiker aanmaken.
Dit zou moeten werken, maar ik weet niet precies hoe, gelukkig heb ik dit (nog) nooit nodig gehad.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline strike

  • Lid
Passwd file helemaal leeg :(
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/01, 22:12:29 »
Probleem is dat ik eerst zou moeten kunnen inloggen h

socratux

  • Gast
Passwd file helemaal leeg :(
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/02, 13:02:36 »
Dus je kan ook niet je root password opgeven wanneer je de kernel met 'recovery mode' selecteerd in Grub (ervanuitgaande dat je deze gebruikt) (moet er wel al een root password zijn opgegeven)

Wat je anders kan doen is:

-computer starten, 'Esc' toets indrukken zodra Grub verschijnt
-selecteer je kernel en druk op 'e' om aanpassingen te doen.
-selecteer de regel waar 'kernel' staat en druk 'e' om te editten
-Voeg 'single' toe aan aan het eind van de regel (dus zonder de ' ') en druk vervolgens op 'enter'
-vervolgens 'b' om te booten

Nu kom je in een prompt ingelogt als root-user. Als je nog geen root password hebt, dan doe je in de prompt:

passwd

Nu moet je het nieuwe root password opgeven.
Vanuit hier kun je alles weer recht zetten.

Suc6, mocht je nog problemen ondervinden, dan horen we het wel...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Passwd file helemaal leeg :(
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/02, 13:08:08 »
Je kunt ook van de Live-CD opstarten en dan je harde schijf mounten en aanpassen.

Echter, strike's probleem gaat zijn dat-ie niet precies weet welke gebruikers er allemaal gedefinieerd waren. Gelukkig zijn de meesten "wachtwoord-loos", dus dat valt alweer mee. Let wel op dat je ze ook weer hetzelfde UID (user ID) en GID (group ID) geeft.

Misschien kan iemand hier zijn "standaard"-vers-geinstalleerde /etc/passwd posten? (Geen nood, er staan geen wachtwoorden in en je eigen accounts kun je eruit halen). Ik zelf kan niet bij Ubuntu momenteel ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline strike

  • Lid
Passwd file helemaal leeg :(
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/02, 22:50:52 »
Allen dank voor de reacties!

Uiteindelijk heb ik gewerkt via de methode die tukcedo aangaf: gelukkig had ik nog een backup staan die ik dus gewoon moest overschrijven met de huidige (lege) file.
Nadien was alles terug 'normaal' en dus opgelost :)