Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handleiding fstab verouderd?  (gelezen 8691 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Handleiding fstab verouderd?
« Gepost op: 2009/03/21, 16:18:10 »
Deze handleiding lijkt me deels verouderd en niet meer correct:
http://wiki.ubuntu-nl.org/fstab
Voor het koppelen van partities lijkt me de "pmount"-oplossing niet meer geschikt.
Via de GUI lijkt me makkelijker (gewoon klikken), het nadeel is wel dat je dat iedere keer opnieuw moet doen en je wachtwoord in moet voeren.
Kan dit onderdeel geschrapt worden?

Verder is de opzet nog redelijk ingewikkeld. Is het een goed idee om dit artikel te herschrijven?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/21, 17:21:45 »
de engelstalige uitvoering is deze geschikt genoeg om te vertalen ?

https://help.ubuntu.com/community/Fstab
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/21, 17:24:34 »
Het artikel in onze documentatie is een hele tijd geleden al samengesteld uit verschillende bronnen, waaronder een vertaling van die pagina.
Maar die pagina is ondertussen ook al veel veranderd volgens mij.

Een nieuwe vertaling/update lijkt me dan ook wel wenselijk.

Offline siegi

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 17:58:45 »
De huidige heb ik indertijd grotendeels vertaald, mits enkele aanpassingen van andere leden. van een engelse docu.
Ik ben even gaan zien op die pagina voor een update, maar zoals jullie zien bestaat de die niet meer.
Misschien idd best gewoon een nieuwe vertaling maken van de engelstalige wiki, zelf heb ik hier de tijd niet voor.

« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 18:07:49 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/24, 21:28:00 »
De Engelstalige is beter. Hier een aanzet voor een vrije Nederlandse vertaling ter vervanging.
De voorbeelden voor zip drives en hfs+ (Apple) heb ik niet kunnen testen en zo overgenomen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/25, 00:19:18 »
testcees:  jouw vertaling is gewoon goed.

Een detail bevalt mij niet helemaal, bij de voorbeelden zin de opmerkingen soms een beetje misleidend.
Wat heeft ext3 met een root-partitie te maken, en waarom is een "niet-root" ext2 ?
Dat zou op een dwaalspoor kunnen leiden, dus zou ik bij de voorbeelden even enkele opmerkingen willen aanvullen
wanneer en waarom je aan een bepaald bestandsysteem de voorkeur geeft.

Dus b.v volgende aanvullingen:

Een root bestandsysteem met ext3(ext3 is standaard voor alle harde schijven)
Een NIET-root bestandssysteem met ext2(bij flash-toestellen gebruikt men vaak ext2)
fat16 en fat32   (beste compatibiliteit met andere systemen, wél zonder rechtenbeheer)
ntfs   (voor Windows XP)
ntfs-3g   (vanaf Windows XP SP2)   # <- dit verschil is belangrijk !!  dus aanvullen aub

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/25, 00:21:46 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/25, 01:12:58 »
ntfs   (voor Windows XP)
ntfs-3g   (vanaf Windows XP SP2)   # <- dit verschil is belangrijk !!  dus aanvullen aub
Bedankt voor je compliment en helemaal voor je opmerkingen!

1 opmerking moet je even controleren:  ls -l /sbin/mount.ntfs*
Als het goed is verwijzen die naar dezelfde versie van ntfs-3g en kan er het geen verschil maken. Dat is althans op zo op 8.04 en 8.10.

Bovendien, maar dat is wat flauw, is er nog wel support voor XP < SP2?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/25, 01:19:55 »
fat16 en fat32   (beste compatibiliteit met andere systemen, wél zonder rechtenbeheer)
Ook als je een NTFS schijfpartitie koppelt via /etc/fstab werkt het rechtenbeheer niet. Je "loop" je zo een "persoonlijke" map in. Getest (vandaar de opmerking in het artikel).
Omdat je via /etc/fstab koppelt als de "eigenaar" van het bestandssysteem heb je alle rechten (voor zover ik zie). Alleen encryptie, maar die versie XP heb ik niet, en dat valt buiten het artikel(?), zal iets verborgen houden op de NTFS partitie (zeg het als ik het mis heb).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/25, 09:33:05 »
Citaat
ntfs-3g   (vanaf Windows XP SP2)   # <- dit verschil is belangrijk !!  dus aanvullen aub
en jouw vraag daarbij: ik heb geen mogelijkheid om dit te evaluëren (ik zit zelf nog met 7.10 en daar is alleen één mount.ntsf).
De klem op dit punt heb ik nog vanuit verschillende docu's in mijn hoofd.

In dit geval is het misschien overbodig om het verschil te benadrukken. Misschien gewoon en alleen ntfs-3g in de voorbeelden
gebruiken, en je bent in ieder geval op de veilige kant.

Citaat
Ook als je een NTFS schijfpartitie koppelt via /etc/fstab werkt het rechtenbeheer niet
Dat blijkt nog iets ingewikkelder te zijn. Want als je een nieuw bestand in een ntsf aanmaakt zal die uiteraard een eigenaar en rechten hebben.
Er is dus feitelijk een rechtenbeheer, alleen het past niet helemaal in het kader van Linux.  Je moet "alleen" zien hoe je daarmee omgaat.
Op het Duitse Uby-forum hebben zij er zelfs een eigen onderwerp over: http://wiki.ubuntuusers.de/Windows-Partitionen_einbinden
(en ook http://wiki.ubuntu-forum.de/index.php/NTFS  )
Als je het wijs vind om hierop verder in te gaan kun je misschien de een of andere opmerking hier vandaan halen.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/25, 11:06:34 »
Hoi Track, dat een actief lid als jij nog (alleen) met 7.10 werkt verbaast mij. Je weet ongetwijfeld dat 7.10 bijna "end-of-life is?
Bovenaan de nieuwe pagina heb ik bewust gezet: geschikt voor 8.04 en 8.10. Ook om de pagina zo compact mogelijk te houden: op 7.10 speelt ook nog de optie 'relatime' en er blijkt nu is er ook verschil tussen ntfs en ntfs-3g.

Ook heb ik even gekeken op een site, waar ik normaal niet zo vaak kom, en de leverancier geeft al sinds 2006 geen ondersteuning meer voor XP SP1: http://www.microsoft.com/belux/nl/windowsxp/eol/default.mspx. Dan kan (en/of wil) Ubuntu-nl dat ook niet meer ondersteunen.

Kortom: de tip op het consequent ntfs-3g te noemen vindt ik een goede en voldoende. Bedankt, ik zal het aanpassen.

Wat betreft rechtenbeheer, op de Duitstalige link die je stuurt lees ik "Linux respektiert beim Zugriff auf NTFS-Partitionen nicht die Rechte, die unter Windows für die einzelnen Ordner und Dateien festgelegt wurden!" Het is niet zo ingewikkeld, de op NTFS ingestelde rechten hebben gewoon geen effect. Wat mij betreft is dit artikel op dit punt voldoende als inleiding en zou diepere uitwerking per type bestandsystemen een eigen artikel waard zijn?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/25, 11:45:46 »
Met jouw aanpak ga ik akkoord.

En volgens mij zal het ntfs-verhaal de moeite wél waard zijn, want er zijn genoeg leden ook met Win.. bezig.
Maar iemand moet de moeite nemen en de boel vertalen en bijwerken.

En er is nog steeds de vraag: hoe komt een bestand dat je onder Linux aangemaakt hebt (of rechten hebt toegewezen)
in het rechtenbeheer van Win.. terecht ?   Want een rechtenpatroon is er definitief.  Maar: hoe wordt het omgezet ?
De toelichtingen bij deze vraag (en alleen deze !) lijken mij ook op die Duitse site iets onvoldoende.

track

p.s. het probleem met 7.10 ken ik wel, maar ik hou niet van steeds weer installeren. Ik heb immers mijn gehele werkomgeving
      met enige moeite compleet ingericht. Ik zal dus waarschijnlijk op de laatste dag naar de LTS overstappen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/25, 12:11:47 »
En er is nog steeds de vraag: hoe komt een bestand dat je onder Linux aangemaakt hebt (of rechten hebt toegewezen)
in het rechtenbeheer van Win.. terecht
Niet dus, de bestanden zijn te lezen en te schrijven maar NTFS rechten kunnen niet via linux (chown/chmod) in het NTFS systeem worden gewijzigd. De Duitse wiki zegt dat wel leuk "NTFS ist ein Betriebsgeheimnis von Microsoft". Het zal dus ook niet 1-2-3 mogelijk hiervoor een goede interface te bouwen, dit moet uit reverse enginering komen. Zie (deels Nederlandstalig) http://www.linux-ntfs.org/doku.php?id=ntfs-nl

Het enige wat ons overblijft is rechten te zetten TIJDENS het koppelen (met umask enz.) die gelden voor de hele NTFS partitie.

En installeren? Je weet toch dat je van 7.10 naar 8.04 LTS kan upgraden? Ik heb daar wel goede ervaringen mee (ook mindere maar een installatie is niet echt nodig). Afijn dat zal niet nieuw voor je zijn en jij kent jou eigen situatie het beste.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/25, 13:36:37 »
In de oude fstab handleiding stonden ook nog enkele nuttige zaken over hoe je een partitie een label kan geven.

Over ntfs zou ik niet teveel zeggen, ntfs-3g werkt voor filesystems van windows 2000  en met tot windows 7.
Waar je haalt dat het verschillend is voor de oudere service packs weet ik niet.
Het is opzich de eerste linux driver voor ntfs die schrijven en lezen ondersteund.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/25, 13:42:51 door siegi »

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/25, 14:45:34 »
Voor de partitienamen zou ik liever een (weliswaar kort) extra onderwerp aanmaken.
Of is er al iets in het Nederlands ?

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/25, 15:57:23 »
Bedoel je zoiets als dit?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen

Of wilde je een handleiding voor het veranderen van labels oid?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/25, 16:01:51 »
Om dit artikel kort en bondig te houden ben ik het met track eens om over partitienamen en over labels 2 aparte (mogelijk kortere) artikelen te maken en daarnaar te verwijzen.
Het gebruik van labels is veel meer dat /etc/fstab. In /etc/fstab kan van labels gebruik gemaakt worden (staat erin) maar labels zijn juist erg handig bij losse media zoals usb-sticks. Deze zijn dan eenvoudig te herkennen aan een door de gebruiker zelf gegeven label. Maar usb-stick worden meestal NIET met /etc/fstab aangekoppeld.
Kan het een vertaling worden met als voorbeeld https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive ?
track: over partitienamen is een ander Artikel in Aanbouw: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen


Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/25, 16:20:52 »
Die "PartitieBestandsystemen" had ik niet in de gaten. 

Het "label"-verhaal zou ik mij het best als een aanvulling daarbij kunnen voorstellen.
Want meestal zit je met die vraag als je een partitie wilt aanspreken of inrichten, dus in precies in dit kader.
En dan is het uitermate handig als je dat thema "automatsch" tegen komt.

Mijn pleidooi: aanvullen aan het eind van  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen .

track

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/28, 16:33:37 »
Vandaag ben ik nog iets tegen gekomen dat om een aanvulling vraagt:

Het verschil tussen user en users wordt niet uitgelegd, tewijl het nu juist weer tot verwarring leidt:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/mounten-van-nieuwe-hd/msg390194/#msg390194

Er zijn dus nut en noodzaak om dit wél op te nemen.
Vandaar mijn varaag om de parameter  users  aan te vullen.

Misschien is het hier ook een goed idee om de parameters zelf (in de lijst) qua schifttype een beetje te accentuëren. 
B.v.:
  • sync - Alle I/O naar het bestandssysteem vindt synchroon plaats, wijzigingen worden direct weggeschreven
    ^^^
track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/28, 17:47:47 »
Track,

Bedankt voor je opmerking. In de oude handleiding is het verschil tussen user en users wel aangegeven.

De optie user stelt gebruikers in staan schijpartities te koppelen en ontkoppelen (dus zonder sudo).

Met de optie users kunnen gebruikers ook schijpartities koppelen en ontkoppelen (zonder sudo) maar bij deze optie kan ook een ANDERE gebruik de schijpartities weer ontkoppelen. Dit is heel praktisch bij het gebruik van een floppystation. Zo kunnen meerdere gebruikers hiervan gebruik maken. Voor moderne media zie ik echter niet zo veel toegevoegde waarde voor deze optie.

Het moet een inleiding zijn, er zijn nog veel meer opties die niet genoemd worden. Voor details wordt verwezen naar man mount.

Als ik genoemde posting lees zie nog steeds geen noodzaak om ook users op te nemen. Of zie ik iets niet goed? Of gebruikt iedereen hier nog zoveel floppies?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/28, 17:59:05 »
Het gaat minder om floppies.  Ik denk aan externe schijven die misschien ook door anderen dan degene die hen gemount heeft
weer afgekoppeld of wat dan ook moeten worden.  In dit geval zou ik ook duidelijk aan users de voorkeur geven.

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/29, 06:33:25 »
Een verse installatie van Jaunty via de alternate cd koppelt partities aan via de label.
In fstab staat dus zoiets als dit:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/md0 during installation
LABEL=root      /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /media/data was on /dev/md3 during installation
LABEL=data      /media/data     ext3    relatime,nodev,nosuid 0       2
# /media/raid0 was on /dev/md2 during installation
LABEL=raid0     /media/raid0    ext4    relatime,nodev,nosuid 0       2
# swap was on /dev/md1 during installation
UUID=73225345-b158-4ebc-9ad7-9a989374009a none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Alleen de swap wordt via de UUID gemount. En er staat nu een hint dat UUID's betrouwbaarder zijn.
Voor de mensen die dual booten met andere distro's of hun partities vergroten/verkleinen zijn de labels wel een goed idee denk ik. Makkelijker dan /dev/sdxy of UUID=blablabla en toch stabiel als je externe schijven of usb-sticks inplugt.

Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je partities een zinnig label hebben en dat je geen dubbele labels hebt ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/29, 12:28:45 »
Johan,

Interessant. Vanmorgen de alternate van 9.04 ververst (lang leve rsync!) en een installatie gedaan op een schijf zonder partities.
De UUID wordt WEL gebruikt.  ???
naam@ubuntu-nl:~$ more /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=ca614101-aa4e-412c-bd16-e272bf67a988 /               ext3    relatime,error
s=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=9cec02f4-6926-438a-8317-194431a85d5b none            swap    sw           
  0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
"zoek de verschillen en kleur de plaatjes!" :D

Waren bij jou de schijfpartities met de labels reeds aanwezig voordat je de installatie starte?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/29, 16:14:08 »
Een verse installatie van Jaunty via de alternate cd koppelt partities aan via de label.

Goed nieuws. Overigens kun je de swap ook een etiket geven (suggestie: noem hem "swap"). Dan kun je de swap dus ook op etiket aankoppelen en vrij houden van UUID-ellende.

In openSUSE 11.1 kun je tijdens de installatie ook daarvoor kiezen, en dat werkt goed. Klik op de knop fstab-opties. Standaard staat die op disk-ID, en dat is weliswaar minder lastig dan UUID's, maar wel weer hinderlijk als je er een andere fysieke harde schijf erin stopt. Kortom: leve de etiketten.  :-)

Tip: Let er in openSUSE trouwens wel op, dat je niet alleen fstab op etiketten zet, maar ook *Grub*. Kan dat in Jaunty ook, bij de installatie met de Alternate?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 16:19:32 door Pjotr »

Offline track

  • Lid
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/29, 17:28:13 »
Met die labels in de /etc/fstab heb ik heel slechte ervaringen.
Bij de computer op zaak heb ik een spiegelkopie van de werkschijf gemaakt.

En als ik die probeer te herstarten met de spiegelschijf erin loopt hij met foutmeldingen vast.
Oorzaak: er zijn telkens 2 x dezelfde label, dus loopt het mis met de  mount -a

Conclusie:  als je ooit met een spiegelkopie gaat werken moet je "mount per toestel" doen
                (of je moet een beetje toveren met de partitienamen)
           
track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Handleiding fstab verouderd?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/29, 17:47:38 »
Als je werkt met raid1 (die spiegelkopie waar jij het over hebt?), dan wordt inderdaad de UUID gebruikt.
Daarom is bij mij / ook gemount via de UUID (aangepast). /dev/md0 had ook gekund trouwens :)

Sinds Hardy wordt grub ook automatisch op alle schijven in die raid1 gezet, zodat je bij een falende schijf nog gewoon kan booten.