Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MP3 ID3 TAG Eigenschappen  (gelezen 10419 keer)

MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Gepost op: 2010/07/11, 21:09:56 »
Ik gebruik MusicBrainz Picard om de ID3 tags van mijn MP3 files aan te passen... Tot daar geen enkel probleem.
Als ik de bestanden nadien importeer in Rhythmbox Music Player, dan zijn er bestanden die andere informatie tonen.
Als ik gewoon via een file browser ga kijken (properties - audio), dan kom ik exact dezelfde (foute) informatie tegen. Als ik deze terug in MusicBrainz Picard consulteer, dan is de info wel goed...
Ik heb via eyeD3 reeds geprobeerd om eerst alle tags te wissen en dan via MusicBrainz Picard te herschrijven, maar het resultaat blijft hetzelfde. Het lijkt of deze foute informatie ergens in een andere tag verborgen zit...
Heeft iemand hetzelfde probleem? Ik zit er al een halve dag op te zoeken en het wordt frustrerend... :-)
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de bestanden van een Windowsomgeving komen...

Filip

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/11, 21:20:48 »
Welkom op het forum :)

Probeer de tags eens met Kid3 aan te passen, zit ook in de pakketbronnen en heb ik nog geen enkel probleem mee gehad :)

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/12, 11:23:51 »
Heh leuk.: een tag-probleempje op het Ubuntu-forum!

Je hebt waarschijnlijk gelijk met "Het lijkt of deze foute informatie ergens in een andere tag verborgen zit... "

Het is namelijk mogelijk om meerdere tagformaten in een muziekfile te stoppen. Dit is echter sterk af te raden omdat dat nu eenmaal vaak voor verwarring zorgt.

Een tag is een stukje tekstinformatie wat zich meestal aan het begin (maar kan ook aan het einde) van een muziekfile bevindt.

Je kan met een goede tekst-editor bv notepad+ (onder wine of in windows) een muziekfile openen en dan kan je precies zien wat er vooraan en/of achtereen van de muziekfile staat. Achter de Id3 tekstframe TALB staat bv albumnummer etc. Zie voor de frame-coderingen: http://www.id3.org/Home

Zoals reeds gezegd zijn er verschillende tagformaten mogelijk.
Id3v2.4 is de "nieuwste" maar het meest wordt Id3v2.3 bij mp3's gebruikt. Veel tag-programma's taggen zowel Id3v2.3 als ook Id3v2.1 (= erg verouderd).
Toch gaat het wel vaak goed als je meerdere Id3v2 tagformaat versies gebruikt.
Wat wel vaak problemen oplevert is als je naast een Id3 tagformaat een echt ander tagformaat zoals bv APEv2, Vorbis comments (voor FLAC), WMA of RIFF gebruikt.

Als de info in het ene formaat anders is dan in het andere formaat dan ........

Wat nu te doen ?

Zelf maak ik ook gebruik van MusicBrainz en ik heb standaard de optie "Clear existing tags" aanstaan (opties > Tags > Before tagging > Vink Clear existing tags aan).
Ik laat zelf MusicBrainz alleen Mp3v2.4 UTF-8 tags schrijven (opties > Tags > Tag compatibility Id3v2 versie 2.4)
Maar Mp3v2.3 UTF-16 kan ook.  
(nb verschillende mediaplayers kunnen geen Mp3v2.4 tags lezen!)

Nadat ik met MusicBrainz de tags heb gevuld, ga ik met Mp3tag onder Wine (http://www.mp3tag.de/en/) de tags bekijken en nog eventueel aanpassen. Mp3tag is mijns inziens het beste tagprogramma en daar is (nog) geen Linux alternatief van voorhanden.(wel in ontwikkeling: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79733&page=3)  

Met Mp3tag kan je ook de verschillende tag-formaten zichtbaar maken en degene die problemen geven zoals vaak APE verwijderen.
 
Edit:
Een mogelijke oplossing voor jouw probleem is: Tag de desbetreffende muziek opnieuw met MusicBrainz met daarbij "Clear existing tags" aangevinkt.
Nb omdat je de files al een keer met MusicBrainz hebt getagd, zal dit nu snel gaan omdat er gebruik gemaakt zal worden van de unieke MB-taginfo zoals MUSICBRAINZ ALBUM ARTIST ID, MUSICBRAINZ ALBUM ID, MUSICBRAINZ ARTIST ID en MUSICBRAINZ TRACK ID.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/12, 11:59:02 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/12, 21:23:16 »
Bedankt voor de informatie... Eigenlijk had ik alle opties dat je meedeelde reeds hetzelfde staan.
Wat ik nu gedaan heb is "remove APEv2 tags"  ook aangevinkt.
Ik heb dan een tag gewijzigd via MuzicBrainz, gesaved en dan terug het oorspronkelijke veld ingevuld. Dit om een "save"  te forceren...
En rarara, in mijn music player kwam alles OK! Ik vermoed dus dat het an de APEv2 tag lag.
Opgelost dus! Bedankt voor de nuttige uitleg!!
Groeten,
Filip

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/12, 21:39:58 »
Fijn dat het gelukt is en bedankt voor de feedback.
Ter info:
Bij "before tagging" heb ik vinkjes staan bij:
- Clear existing tags
- ID3 tags uit FLAC files verwijderen
- APEv2 tags uit MP3 bestanden verwijderen.

Had niet in de gaten dat "Clear existing tags" niet de APEv2tags verwijderd, maar dat je die apart moet aanvinken.
Eigenlijk niet erg logisch.

Bij meervoudige tagging zijn inderdaad de APEv2 tags vaak de "schuldigen".

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/12, 21:52:51 »
Oeps... toch wat voorbarig geweest. Ik ben nu op een CD gestoten waar het net werkt. Met MsicBrainz mag ik zoveel saven en aanpassen als ik wil, in Rhythmbox media player worden andere gegevens zichtbaar. Grrrrr.

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/12, 23:10:30 »
Dan raad ik je aan om Mp3Tag te gaan proberen: Onder windows of onder Ubuntu+wine.
Met dit programma kan je prima APE-tags verwijderen.
De interface van dit programma is in het begin niet zo gemakkelijk te doorgronden, maar je kan met programma echt alles. (bulk-acties op tienduizenden files tegelijk; script-acties; coverart-opzoeken; map renaming adhv de tags; id3tags handelen maar ook "flac-tags"(=Vorbis comments)
Bij extra > opties > Tags > Mpeg  de volgende zaken aanvinken bij verwijderen:
Id3v1 en APE. Als je vervolgens tags gaat verwijderen met "X", zullen de Id3v2 tags blijven staan maar de APE-tags zullen worden verwijderd.
Als je mij een PM stuurt kan ik je evt verder helpen. Als ik een voorbeeld muziekfile zou kunnen krijgen, dan zou ik ernaar kunnen kijken of de tags de oorzaak van het probleem zijn of dat we het in een andere richting zouden moeten zoeken.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/12, 23:14:14 »
@wowo: Kid3 is dan veeeel makkelijker te gebruiken en heb ik nog nooit problemen mee gehad :) Zit gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu.

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/12, 23:34:19 »
@wowo: Kid3 is dan veeeel makkelijker te gebruiken en heb ik nog nooit problemen mee gehad :) Zit gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu.
Ik heb alle tag-editors geprobeerd die meegeleverd worden met Ubuntu, maar Mp3tag is voor mij één van de programma's waar ik helaas nog geen Ubuntu-vervanger voor heb gevonden. Klopt dat de interface van Mp3tag is op het eerste gezicht (en tweede gezicht ;)) niet erg gebruikersvriendelijk, het duurt een hele tijd voordat je alle functies en mogelijkheden onder de knie hebt. Wat tags betreft ben ik veeleisend, ik maak gebruik van 25 tag-frames.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/13, 20:26:54 »
Dan moet je toch echt eens kijken naar Kid3, is echt een prima programma en kan heel veel tags aan :)

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/17, 22:37:57 »
Dan moet je toch echt eens kijken naar Kid3, is echt een prima programma en kan heel veel tags aan :)
Ik ben de beroerdste niet, dus ik heb nog een keer naar Kid3-qt gekeken. ^-^
Het kan inderdaad veel (alle id3v2 frames ?) aan. Welke frames het programma daadwerkelijk aankan kan ik niet uit het summiere handboek handboek halen.
Ik heb de indruk dat je met dit programma alleen met 1 album tegelijk kan werken.
In Mp3tag kan je echter meerdere albums van 1 artiest tegelijk openen en zodoende de artiestnaam of genre gelijkmaken.
Je kunt zelfs alle albums tegelijk openen die je op je pc/Nas hebt staan.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ook kan ik de omschrijving van tags met lange omschrijvingen niet lezen want ze worden na zo'n 16 tekens afgekapt en de kolomlijn kan ik niet verplaatsen.
Als ik verder de mogelijkheden van dit programma vergelijk met mp3tag, dan biedt mp3tag voor mij nog steeds duidelijk meer mogelijkheden. De maker van dit programma heeft helaas al meerdere keren gemeld dat hij niet van plan is om er een linux-versie van te maken. Onder wine functioneert het programma gelukkig ook prima.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/20, 20:50:51 »
Een schopje waard?

Dit is een native Linux tagger, die min of meer gebaseerd is op dezelfde werking als mp3tag:

puddletag


Kubuntu (sinds 6.06) 12.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/20, 22:09:19 »
Een schopje waard?

Dit is een native Linux tagger, die min of meer gebaseerd is op dezelfde werking als mp3tag:

puddletag
Ik had puddletag wat terug in dit topic als Linux alternatief in ontwikkeling genoemd (zie http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79733&page=3)

Ieder native Linux programma juich ik van harte toe, dus ook puddletag. ;)

Zal, als ik eraan toe ben, zeker kijken of ik kan gaan overschakelen. Mp3tag gebruik ik al heel lang en is namelijk een "core" programma voor mij.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/20, 23:10:00 »
Ik ben zelf erg gecharmeerd van EasyTag. Ik gebruik dit al geruime tijd naar volle tevredenheid, en het programma is behoorlijk uitgebreid en flexibel. Het voordeel is dat het "native" Linux-software is, en het uitstekend integreert in de Gnome desktop.

Het proggie is te downloaden vanuit het Ubuntu softwarecentrum. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Dezine

  • Gast
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/10, 16:08:56 »
Wowo, ik heb als Windowsgebruiker eigenlijk niets te zoeken op dit forum, maar ik heb mij speciaal geregistreerd om jou te bedanken. Ik heb heel wat afgegoogled voordat ik hier jouw tips vond. Superhandleiding (en zo compact :-) ) voor het maken van een schone muziekverzameling. De-taggen met MusicBrainz en netjes afwerken in Mp3Tag.

De basisfuncties van Mp3Tag zijn intuïtief te gebruiken (de uitgebreide functies geloof ik voorlopig wel - ben al 2 dagen mijn muziekcollectie aan het opschonen). MusicBrainz vind ik een stuk minder intuïtief (ook geen duidelijke helpfile), hoe/dat de tags verwijderd worden heb ik met trial & error uitgevonden (het lijkt er nu tenminste naar dat het gelukt is - ik kan MediaPlayer laten zoeken wat hij wil, maar hij kan niets vinden dat hij aan mijn muziekbestanden kan plakken...).

Ik ben tagverslaafd geworden geloof ik... Is er ook shareware van dit niveau voor het taggen van "gewone" bestanden (documentbeheersoftware)?

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/10, 19:38:30 »
Wowo, ik heb als Windowsgebruiker eigenlijk niets te zoeken op dit forum, maar ik heb mij speciaal geregistreerd om jou te bedanken.
Graag gedaan.
Ik ben tagverslaafd geworden geloof ik... Is er ook shareware van dit niveau voor het taggen van "gewone" bestanden (documentbeheersoftware)?
:)
Het is gelukkig een gezonde verslaving. ;)
Het taggen van gewone bestanden doe ik (voorlopig?) niet.
Ben voorlopig nog wel zoet met het taggen mijn foto's en dia's waar ik overigens nog helemaal aan het begin sta...
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: MP3 ID3 TAG Eigenschappen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/11, 17:06:00 »
Voor de volledigheid wilde ik even melden dat ik sinds kort geheel ben overgestapt naar de native Linux tagger: puddletag.
Deze lijkt heel erg op Mp3tag welke ik eerst mbv Wine draaide.
Aldus draai ik nu bijna geheel op native Linux programma's.
De enige 2 programma's waarvoor ik geen Linux vervanger heb zijn voor mijn TomTom en mijn Nokia. Gelukkig zijn dit 2 programma's die ik niet veel gebruikt, maar het zou toch leuk zijn als daar ooit ook vervangers voor komen ...
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS