Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities Ubuntu 7.10 en Picasa2  (gelezen 1018 keer)

Partities Ubuntu 7.10 en Picasa2
« Gepost op: 2008/04/18, 11:30:13 »
Geachte,

Bij het installeren kwam ik voor het volgende probleem.
Bij de schijfruimte voorbereiden koos ik handmatig. Ik had een vrije ruimte (free space) aangemaakt van ongeveer 30 GB op mijn D schijf.  Daarna heb ik geklikt op de regel free space om een "root" partitie aan te maken van 9 GB. Daarna zat ik vast.
Van de overige vrije ruimte is niet veel meer merkbaar.
Er staat nu namelijk niet het woord free space  en de   22000 MB vrije ruimte.
Maar er staat nu " onbruikb  "    en  22000 MB   . De getallen heb ik allen hier wel afgerond.
Verder gaan gaat niet omdat er geen "New partition" knop staat. Je hebt alleen de mogelijkheid om voor "Veranderingen aan partities ongedaan maken" te kiezen. Dus aanmaken van de "swap" en de "home" partitie lukt niet.
NB; Mijn C-schijf is er één van ongeveer 28 GB, waarvan er door Windows en de door mij geinstalleerde programma's nog een vrije  ruimte overschiet van 13 GB.  De D-schijf is er ééntje van 58 GB en leeg.
Wat doe ik fout?

Mijn tweede vraag is betreffende het pragramma Picasa2. Deze is nu ook beschikbaar voor Linux.
Kunt u me informeren of kwaliteit van de weergegeven foto's bij een diavoorstelling het zelfde zijn zoals onder Windows.
Gaat dit programma kwalitatief gezien er niet op achteruit via Linux?
Omdat ik Ubuntu 7.10 niet geinstalleerd kreeg heb ik Ubuntu maar via de Wubi  (http://wubi-installer.org ) geïnstalleerd.
Via Wubi werkt je blijkbaar wel half virtueel !?
Via deze heb ik het programma Picasa2 op Ubuntu kunnen proberen. Wat me echt opviel waren de  foto's die bij de diavoorstelling weergegeven waren. De foto's waren onscherp weergegeven en dan nog maar van een rampzalige resolutie niet te spreken. De taken van bomen waren onder Windows echt scherp, wat ik niet kan spreken van onder Linux . Eén stippellijn. Van de fotoafdukken kan ik niet veel zeggen,want mijn fotoprinter de Canon ip4500 werkt niet onder Linux.
Hopelijk kan jij een krities beoordeling van Picasa2 onder Ubuntu geven.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Vriendelijke groeten,

Gaston

Offline siegi

  • Lid
Partities Ubuntu 7.10 en Picasa2
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 12:37:38 »
Voor je eerste probleem,
Probeer eens een logische partitie aan te maken inplaats van een primaire.

Wubi is inderdaad niet echt een ubuntu installatie. Maar hoe het pressies werkt weet ik niet.
Ik weet alleen dat windows het ziet als een gewoon programma, en het bij je bootloader komt te staan.
Volgens mij gaat de performance van een naakte linux installatie beter zijn.

Voor picasa, dat van diavoorstelling is een bekend probleem. Als je handmatig verder gaat met de pijltjes zijn de foto's wel goed.
Picasa is dan ook geen linux programma maar een windows programma met wine verpakt door google.
Wine zorgt ervoor dat windows programma's onder linux kunnen werken, maar dit is natuurlijk niet perfect en de performance van native linux programma's zal beter zijn.

Er zijn trouwens genoeg alternatieven voor picasa
digikam
gthumb
f-spot

Partities Ubuntu 7.10 en Picasa2
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 13:44:56 »
Hallo,

Als antwoord kan ik je melden dat ik voor de logische partitie heb gekozen, zoals hier op deze site in de handleiding vermeld staat.

Voor Picasa2 heb ik handmatig  via de diavoorvoorstelling door mijn foto's gebladerd.
Picasa2 kan je via deze link downloaden   http://picasa.google.com/linux/download.html
Wine  hoeft niet op je computer te staan. Picasa2 is een goed beeldbeheer en -bewerkingsprogramma (blijkbaar alleen onder Windows).

Groeten,

Gaston